سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۴۹
اطلاعات روز#

تحلیل و بررسی سانحه قطار در ایستگاه هفت خوان سمنان

Share/Save/Bookmark
سیستم Automatic Train Control ، که آقای وزیر به آن می تازد از نوع « اینترلاکینگ رله ای » بوده است که در دهه ۱۹۷۰ در اروپا مرسوم بوده است و اکنون بعد از ۴۶ سال دیگر کاملا منسوخ است و آنچه امروز در سیستم حمل و نقل ریلی مرسوم است « اینترلاکینگ الکترونیکی کامپیوتری» است که جهت سطح هوشیاری سیستم تا حد شبکه های عصبی پیشرفته است.
کد مطلب: 31826
تحلیل و بررسی سانحه قطار در ایستگاه هفت خوان سمنان
 
 به گزارش اختصاصی اطلاعات روز# قبل از بررسی سانحه قطار در ایستگاه هفت خوان سمنان یاد آور می شوم که نگارنده دیدگاه فرآیندی به  تحلیل و بررسی قضایا دارد و سابقه ۱۴ سال  تجربه و علم مربوط به تعمیرات و نگهداری ، نصب و راه اندازی ، تست و طراحی « سیستم های علایم »موسوم به  « سیگنالینگ » را در کارنامه خود دارد .فلذا نه خود را وابسته به گروهی می داند و نه اینکه وصله « ارایه نظر غیر کارشناسی » به او می چسبد .

آشنایی کلی برای مخاطب 

در سیستم های کنترل اتوماتیک قطار ، مسیر ریل گذاری شده به قسمت های نامساوی تقسیم می شود که اصطلاحا به هر قسمت section  گفته وی شود این تقسیم بندی خود دارای فرمولها و عوامل موثر می باشد.

در صورت وجود قطار در روی یکsection ، رنگ آن قسمت در مرکز فرمان کنترل محلی و مرکز فرمان اصلی ، به رنگ قرمز در میاید. بعد از  عبور قطار از روی آن section به رنگ سبز در میاید ولی section بعدی که قطار روی آن قرار گرفته است به رنگ قرمز در می آید. به کلیات چنین منطقی، منطق اینترلاکینگ گفته می شود . البته دارای rule های فراوان است که خارج از حوصله این بحث است

طبق منطق اینترلاکینگ ، قطار دوم به هیچ وجه نمی تواند به section ای که به هر دلیل به رنگ قرمز « اشغال» است وارد شود و همیشه بین قطار دوم با section اشغال ، فاصله ای وجود دارد  این فاصله مساوی است با  اصولا یک section ای که طول آن حداقل باید برابر طول قطار باشد .

سیستم کنترل اتوماتیک قطار بخشی از تجهیزاتش در روی قطار ، بخشی دیگر   وسط ریل ،بخش دیگری نیز در مرکز فرمان محلی نصب می شود.

سیستم کنترل اتوماتیک قطار را به یک سطحی از« درجه هوشیاری »می رساند و تمام منطق اینترلاکینگ را رعایت می کند حتی اگر راهبر قطار سکته کرده باشد .



قبل از وقوع سانحه

اپراتور مرکز فرمان محلی موسوم به  Local Control  به دلیل  نامعلوم به قطار شماره یک «تبریز _ مشهد» دستور توقف می دهد.

اشتباه اول

اصولا در مرکز فرمان های محلی گزارش شیفت نوشته می شود و اپراتور بعدی می بایست در حین تحویل شیفت ، دفتر گزارش شیفت را تحویل بگیرد و سریعا مطالعه کند.

اشتباه دوم

قطار شماره ۲  «سمنان مشهد » بعد از اینکه سیستم کنترل اتوماتیک قطار ،الارم می دهد قبل از توقف به جای  تماس  با مرکز فرمان اصلی موسوم به Traffic Control Centre ، با مرکز فرمان محلی ، آن هم با اپراتور ی که دفتر گزارش شیفت ر ا نخوانده، تماس می گیرد

اشتباه سوم

اپراتور مرکز فرمان محلی ، به دلایل غیر علمی ، به قطار دوم دستور وی دهد که section  بعدی به دلیل سرما به حالت اشغال در آمده است فلذا سیستم کنترل اتوماتیک را از حالت اتوماتیک خارج کن و در حالت  manual یعنی دست قرار بده.

 اشتباه چهارم 

سانحه رخ می دهد 
سیستم های امدادی  فقط باید به صورت هوایی خود دارا به محل سانحه برسانند هم جهت ذیق وقت و سرعت عمل به حادثه دیدگان مخصوصا اطفا حریق، این کار انجام نمی شود.

اشتباه پنجم

مسوولین راه آهن و وزارت راه و ترابری بعد از ساعتها،  از سانحه خبر دار می شوند و به جای پرداختن به اصل قضیه و کمک تمام و کمال به سانحه دیدگان  جهت از دست ندادن بیشتر  انسانها، ابتدا قضیه را  سعی کوچک سازی کنند  و بی اهمیت جلوه دهند

 اشتباه ششم و از نوع مدیریتی

وزیر را ه و ترابری سعی می کند که خود را به محل حادثه برساند اما باز به دلایل نا معلومی ، سر از استانداری سمنان در می آورد .

اشتباه هفتم آزمون مدیریتی و ملی

نحوه بیان وزیر راه و ترابری هموطنان آذری زبان را به حرکت وا می دارد .

وزیر راه و ترابری و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در یک اقدام صوری، استعفا نامه ای از نوع« ساختگی و بیانیه احساسی» منتشر می کند.

البته حقیقت امر این است که آقای وزیر مسکن و راه و شهرسازی ( ادغام دو وزارت خانه زیر بنایی ) مسکن و شهرسازی را تقریبا رها کرده و در کارنامه‌ ۳۹ ماه وزارتش فقط به مبحث راه توجه کرده و از بین انواع راهها هم راه هوایی بیشتر مورد علاقه اش،  است چون تمام تلاش نافرجامش جهت خرید هواپیماهای لوکس صرف شده است.

 سیستم Automatic Train Control  ، که آقای وزیر به آن می تازد از نوع « اینترلاکینگ رله ای » بوده است که در دهه ۱۹۷۰ در اروپا مرسوم بوده  است و اکنون بعد از ۴۶ سال دیگر کاملا منسوخ است  و آنچه امروز در سیستم حمل و نقل ریلی مرسوم است « اینترلاکینگ الکترونیکی کامپیوتری» است که جهت سطح هوشیاری سیستم تا حد شبکه های عصبی پیشرفته است.

 دانستن حق مردم است و نادانترین مردم کسی است که خود را خردمندترین مردم بداند

اکنون آنچه در ذهن ملت شریف ایران از سانحه دردناک، چیزی جز  غم و اندوه ، عزا دار شدن بیش از چند صد خانواده ،ناکارآمدی ،  عدم صداقت، فریبکاری نمانده است.
کلمات کليدی: تحلیل /بررسی/ سانحه/ قطار /ایستگاه/ هفت/ خوان /سمنان/اطلاعات روز
 


فیلم/ افشاگری سهراب از پشت صحنه "استیج"  

سهراب یکی از شرکت کنندگان برنامه استیج پس از یک سال، سکوت خود را شکست و پشت صحنه و اتفاقات عجیب این برنامه را فاش کرد....

فیلم/ افشاگری "سولماز" از پشت پرده "من و تو" و برنامه "استیج"  

پس از یکسال سرانجام «سولماز» شرکت کننده مسابقه استیج شبکه من و تو از اتفاقات پشت پرده این برنامه پرده برداشت و گفت ...

فیلم/ سخنان بغض‌آلود رهبرانقلاب در روايت از اخلاص رزمنده همدانی  

مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندر کاران راهیان نور، بیاناتی در روایت از اخلاص یک رزمنده همدانی فرمودند.

 
تصاویر/ مراسم تشییع «علی معلم»
صبح روز چهارشنبه (۲۵ اسفندماه) در حالی که به روزهای پایانی سال رسیده‌ایم، جمعی از سینماگران برای چندمین بار در ...
تصاویر/ رونمایی از گرانترین استادیوم ورزشی ایران
استادیوم سی هزار نفری امام رضا علیه السلام که عنوان مدرنترین ورزشگاه ایران را یدک می کشد فردا با حضور مقامات کشوری ...
تصاویر/ تظاهرات هواداران اردوغان در هلند
حدود ۱۰۰۰ نفر از شهروندان ترک تبار هلند نیز در مقابل کنسولگری این کشور در بندر روتردام هلند تجمع کرده تا اعتراض ...
صوت/ مداحی محمود کریمی محرم 95  
فایلهای صوتی شب اول محرم الحرام سال1438 هیئت رایة العباس چیذر بانوای حاج محمو د کریمی اماده دریافت است.
تیم ملی والیبال نشسته ایران قهرمان پارالمپیک شد
تیم ملی والیبال نشسته ایران با پیروزی مقابل بوسنی قهرمان رقابت های پارالمپیک ریو شد.
صوت/ مداحی دلنشین بنی‌فاطمه در شب قدر  
مداحی زیبای سید مجید بنی‌فاطمه به مناسبت ایام سوگواری شهادت امیرالمومنین علی علیه‌السلام را بشنوید.
صوت/ مداحی میرداماد در شب 19 ماه رمضان  
مداحی زیبای «سید مهدی میرداماد» به مناسبت ایام شهادت امیرالمومنین (ع) را بشنوید.