دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۸
سرطان، سهم مردم از بازیهای سیاسی

جای خالی تخصیص اعتبارات قانونی مترو در تصمیمات دولت

Share/Save/Bookmark
از روزی که آلودگی هوا یا همان پدیده اینورژن در پایتخت و دیگر کلانشهرهای کشور آغاز می شود، جلسات و وعده های دولتی ها شروع می شود و خروجی این جلسات و همایش ها و کارگروه ها و ... فقط تعطیلی یک روز در میان مدارس است و بس.
کد مطلب: 32476
 
به گزارش گروه اجتماعی اطلاعات روز# از روزی که آلودگی هوا یا همان پدیده اینورژن در پایتخت و دیگر کلانشهرهای کشور آغاز می شود، جلسات و وعده های دولتی ها شروع می شود و خروجی این جلسات و همایش ها و کارگروه ها و ... فقط تعطیلی یک روز در میان مدارس است و بس. 

جلساتی که نه تنها به اعتماد پایتخت نشینان بیش از خسارت های ناشی از آلودگی هوا آسیب زده است، بلکه به جز هزینه های کلان برای برگزاری جلسه و پرداخت حق جلسه به حاضران و به تبع آن برگزاری همایش ها و سینمارهای متعدد با همین موضوع دستاوردی نداشته است. 

سالهاست که پایتخت با معضل آلودگی هوا دست بر گریبان است و دولت ها یکی پس از دیگری علت اصلی این معضل را خودروها می دانند. این در حالیست که طی سالهای اخیر مدیریت شهری تهران اقداماتی وسیع و چشمگیری را در شهر تهران برای تبدیل سفرهای شخصی به عمومی انجام داده است. از راه اندازی خطوط اتوبوس های تندرو و رساندن خطوط این اتوبوس ها به تمام نقاط شهر تا ساماندهی تاکسی ها و مهمتر از همه توسعه خطوط مترو. 

اما آنچه برای همگان قابل تایید است، پیشتاز بودن مترو در میان سایر وسایل حمل و نقل عمومی است. چراکه مترو به عنوان یکی از بزرگترین شبکه های حمل و نقل عمومی، بدون داشتن کوچکترین آلایندگی عنوان حمل و نقل پاک را به خود اختصاص داده است. داشتن همین ویژگی بس پر اهمیت تنها خاصیت مترو نبوده و می توان جدا بودن شبکه مترو را از سطح شهر به عنوان یکی دیگر از شاخصه های آن به حساب آورد. زیرا امروز مترو شهر زیرزمینی را در پایتخت خلق کرده که شاید تصورش تا سالهای پیش برای کمتر کسی ممکن بود. لذا مترو علیرغم اینکه ترافیکی در سطح شهر تهران ایجاد نمی کند، مسافران خود را در خطوطی بدون ترافیک و آلودگی هوا و آلودگی صوتی در سریعترین زمان به مقصد می رساند. 

با این وجود، گویا تمامی این ویژگیها برای دولت ها کافی نیست تا در جلسات و نشست ها و کارگروه های خود، حلقه مفقوده شهر را یافته و اعتبارات کافی را برای توسعه و بهره وری کافی آن تخصیص دهند. 

در حالیکه تحقیقات علمی نشان می دهد مترو تهران سالانه حجم قابل توجهی از آلاینده های شهر را کاهش داده و توان مقابله بسیار بیشتر با بحران آلودگی هوا را دارد، اما دولت تا کنون تصمیم نگرفته اعتبارات مصوب قانون را در اختیار شهرداری قرار دهد. 

علاوه بر فواید اقتصادی مترو برای کلانشهر تهران، می توان " کاهش مصرف سوخت، هزینه صرفه جویی شده در اتلاف وقت مسافرین، صرفه جویی در هزینه بهداشت، درمان و نظافت ناشی از آلودگی هوا، صرفه جویی در هزینه استهلاک و لوازم یدکی خودروها، صرفه جویی در هزینه خسارات تصادفات و صرفه جویی در هزینه تعمیر و نگهداری معابر شهری " از دیگر فواید این حمل و نقل پاک عنوان کرد. 
بنابراین حمایت دولت از مدیریت شهری تهران برای گسترش خطوط و کامل شدن تجهیزات ناوگان مترو می تواند مزایای متعددی را برای مردم و کشور داشته باشد و از پیشروی سرطان وار آلودگی هوا و ترافیک در شهر تهران جلوگیری کند. 

طبق گفته مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران، در حال حاضر 152 قطار در خطوط شهری مترو تهران وجود دارد، این در حالی است که درمجموع مترو تهران به 311 رام قطار جهت خدمات رسانی مطلوب تر نیاز دارد تا بتواند خدمات دهی قابل قبولی را در خطوط خود ارائه دهد. 

محمد احمدی بافنده در این باره می گوید: با توجه به موضوع اورهال قطارها روزانه بالغ بر 100 دستگاه قطار از این تعداد در دوره خدمات رسانی تمامی خطوط مترو قرار می گیرند. متاسفانه دولت در این سالها در تامین واگن و قطار برای مترو تهران اقدامی نکرده است .

این در حالیست که طبق قانونی سهمی از تامین هزینه های ساخت و خرید واگن و تجهیزات مترو بر عهده دولت است، اما تاکنون شهرداری تمام هزینه ها را از منابع ناپایدار این سازمان غیر دولتی تامین کرده و باز هم موفقیت های بسیار چشمگیری را به دست آورده است. 

اکنون با وجود تکرار یک سال سیاه و دودآلود دیگر در کلانشهر تهران، قطعا شهروندان تهرانی از دولت "واگذاری پرونده رفع بحران آلودگی هوا و ترافیک پایتخت به  شهرداری تهران" را مطالبه و حق مسلم خود می دانند. چه اینکه شهروندان تهرانی با دریافت خدمات بسیار بزرگتر طی سالهای گذشته از شهرداری تهران، اعتقاد دارند که این پروژه نیز می تواند همچون دیگر پروژه های مدیریت شهری تهران، با اعتبارات مشخص- طی زمانبندی مشخص و کیفیت قابل قبول و مهمتر از همه استفاده از نیروهای بومی به ثمر بنشیند و تهران بار دیگر روی آسمان آبی و زمین پاک را ببیند.
کلمات کليدی: آلودگی هوا/پایتخت/دولت/تعطیلی مدارس/اطلاعات روز