شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۱

کشف بزرگترین دایناسور +تصاویر

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 45204
اطلاعات روز# گونه جدیدی از بزرگترین حیوانی که تا به حال بر روی زمین پا گذاشته، کشف شده است که یک دایناسور "پاتاگوتایتان" است.

به نقل از گیزمگ، پس از سال‌ها کاوش و تحقیق، دیرینه شناسان یک گونه جدید از دایناسور را شناسایی کرده‌اند که به نظر می‌رسد بزرگترین حیوانی است که تا به حال در زمین وجود داشته است.

بیش از 150 استخوان از حداقل 6 حیوان در یک سایت حفاری در آرژانتین یافت شده و از میان آنان دانشمندان توانستند توده بدن، سن و محیطی که حیوانات از آن می‌آیند را تخمین بزنند.

خانواده تایتانوسورها شامل برخی از بزرگترین دایناسورهای شناخته‌شده هستند و جدیدترین کشف دیرینه‌شناسان، بزرگترین عضو این خانواده است. نام این دایناسور "پاتاگوتایتان مایوروم" است که قسمت اول نام آن به معنای "غول پاتاگونیا" است، در حالی که دومین قسمت نامش به افتخار خانواده "مایو" نام‌گذاری شده که صاحب مزرعه‌ای هستند که فسیل‌ها در سال 2012 در آنجا کشف شده است.
کاوش این سایت یک پروژه سه ساله بود، به طوری که تیم کاوشگران استخوان‌های حداقل 6 حیوان مختلف را کشف و سر هم‌بندی کردند. آنها سال اول بیش از 150 فسیل را از سه لایه سنگ یافتند. سپس، دو سال دیگر صرف تحقیق در آزمایشگاه موزه فلورسکوپی "Egidio Feruglio" پیش از آنکه بتوان آن را یک گونه جدید نامید، شد.

"خوزه لوئیس کاربالیدو"، سرپرست این پژوهش می‌گوید: هنگامی که یک دایناسور جدید را در این زمینه کشف می‌کنیم، به این معنی نیست که ما آن را به محض بازگشت به موزه شناسایی کنیم. این کار یک فرایند زمان‌بر است و نیازمند کار و مطالعه زیادی است. ما بقایای کشف شده را با تمام گونه‌هایی که می‌توانند با "پاتاگوتایتان‌ها" مرتبط باشند، بررسی می‌کنیم. از میان آنها، گونه‌هایی از قبیل آرژانتینوزاروس‌ها، پورتازاروس‌ها و فوتالونکوزاروس‌ها را که دیگر گونه‌های غول پیکر دایناسورها از آرژانتین هستند، مقایسه کرده و تفاوت‌هایی را مشاهده کردیم.

از آنجا که مهم‌ترین ویژگی موجودات اندازه آنان است، دانشمندان از چندین روش برای برآورد جرم بدن آنها استفاده می‌کنند. اولین محاسبات بر اساس محدوده استخوان‌های پا انجام می‌گیرد که می‌تواند وزن تقریبی آنها را مشخص کند. استراتژی دوم شامل تلاش برای بازسازی حیوان است که به شکل تعیین حجم و چگالی بافتی که در اطراف استخوان احاطه شده، صورت می‌گیرد.
این تکنیک به لطف اسکلت نسبتا کامل ساخته شده امکان پذیر بود، به این ترتیب تیم کاوشگران توانست متوسط ​​وزن پاتاگوتایتان را حدود 70 تن برآورد کند. این باعث می‌شود که این حیوان یکی از بزرگترین حیوانات زمینی باشد که تا کنون وجود داشته است. گرچه هنوز هم بزرگترین حیوان تمام دوران نهنگ آبی است که می‌تواند مقیاس‌ها را تا 200 تن افزایش دهد.
دیرینه شناسان با مقایسه گونه‌های جدید با خویشاوندان آنان توانستند موقعیت آنان را در درخت خانواده تعیین کنند که به آنها کمک کرد تا تاریخ تکامل موجودات را درک کنند. با توجه به یافته‌های آنها، تمام گونه‌های تایتاناسور در "پاتاگونیا" متعلق به یک تک سلولی بودند.

یک نسخه شبیه‌سازی شده از اسکلت این دایناسور عظیم الجثه در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در معرض دید عموم گذاشته شده است.
تحقیق در مورد "پاتاگوتایتان مایوروم" در مجله "Proceedings of the Royal Society B" منتشر شده است و یک اسکلت ماکت 37 متری در حال حاضر در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک نمایش داده می‌شود.
مرجع : ایسنا
کلمات کليدی: کشف،دایناسور

فیلم/ سلفی با مسی‌ایرانی در خيابان هاى بارسلونا

مسی ایرانی با حضور در خیابان های بارسلونا موجب حیرت مردم شد.

فیلم/کودک 15ماهه اردبیلی که می‌تواند بخواند

تصاویری از کودک ۱۵ ماهه اردبیلی که توانایی خواندن دارد.

فیلم/ بی احترامی حجت‌الاسلام قرائتی به «آقای دوربینی»

حجت‌الاسلام قرائتی، آقای دوربینی را اخراج کرد. اصرار به خارج کردن آقای دوربینی از جلسه سخنرانی در شهرری:‌ "اومدی دوربین ...

تصاویر/ همسر جهانگیری در ضیافت ناهار همسر اردوغان
همسر دکتر جهانگیری و دیگر مقامات اجلاس دی-۸ در ضیافت ناهار همسر اردوغان.
تصاویر/ نجات کارگر گرفتار زیر آوار در مشهد
صبح امروز (دوشنبه) بر اثر ریزش آوار ساختمان در دست احداث در بلوار خیام جنوبی مشهد یک کارگر گرفتار آوار ساختمان ...
تصاویر/ دختر ترامپ در نشست بانک جهانی
ایوانکا ترامپ دختر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در نشست های سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در جلسه ...
تصاویر/ جمع آوری قلیان از قهوه خانه های قم
قلیان‌های شهر قم توسط نیروی انتظامی جمع آوری شد.
تصاویر/ زیباترین کتابخانه جهان
کتابخونه Strahov زیباترین کتابخانه جهان است که در پراگ پایتخت و بزرگ‌ترین شهر جمهوری چک قرار دارد.
صوت/ آخرین وصیت شهید حججی به همسرش
آخرین وصیت‌های شهید مدافع حرم محسن حججی در سوریه به همسرش و علی کوچولو پسر نازنینش را می‌شنوید.
صوت/ بیانات رهبر انقلاب درباره انتخابات 96
بیانات امروز رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات 96 منتشر شد.
صوت/ مداحی محمود کریمی محرم 95
فایلهای صوتی شب اول محرم الحرام سال1438 هیئت رایة العباس چیذر بانوای حاج محمو د کریمی اماده دریافت است.
تیم ملی والیبال نشسته ایران قهرمان پارالمپیک شد
تیم ملی والیبال نشسته ایران با پیروزی مقابل بوسنی قهرمان رقابت های پارالمپیک ریو شد.
صوت/ مداحی دلنشین بنی‌فاطمه در شب قدر
مداحی زیبای سید مجید بنی‌فاطمه به مناسبت ایام سوگواری شهادت امیرالمومنین علی علیه‌السلام را بشنوید.