پایگاه خبری تحلیلی اطلاعات روز - پربيننده ترين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://www.etelaterooz.ir/economic Sun, 17 Dec 2017 07:30:26 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/vafat/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری اطلاعات روز http://www.etelaterooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اطلاعات روز آزاد است. Sun, 17 Dec 2017 07:30:26 GMT اقتصادی 60 رتبه سرعت دانلود ایران در دنیا +جدول http://www.etelaterooz.ir//news/51528/رتبه-سرعت-دانلود-ایران-دنیا-جدول اطلاعات روز# ایران در فهرست رتبه بندی شاخص سرعت دانلود موبایل جهان به رتبه ۶۷ دست یافت. این شاخص در ایران ۱۶.۷۴ مگابایت برثانیه محاسبه شده که از متوسط جهانی ۲۰.۲۸ مگابایت برثانیه کمتر است. به نقل از انگجت،   Speedtest.net یک خدمت مبتنی بر وب است که تحلیلی رایگان از پارامترهای دسترسی به اینترنت در سراسر جهان فراهم می کند. این وب سایت که به شرکت Ookla' تعلق دارد آگوست گذشته ابزار «شاخص جهانی Speedtest » را رونمایی کرد. این ابزار سرعت اینترنت در سراسر جهان را رصد می کرد. طبق سنجش هایSpeedtest سرعت دانلود موبایل جهان طی ۱۲ ماه گذشته ۳۰.۱ درصد و سرعت آپلود موبایل نیز ۳۸.۹ درصد افزوده شده است. این ابزار همچنین نشان داد سرعت دانلود پهنای باند ثابت نیز ۳۱.۶ درصد بهبود یافته است. این درحالی است که متوسط سرعت دانلود موبایل ۲۰.۲۸ و دانلود پهنای باند ثابت ۴۰.۱۱ مگابایت برثانیه اعلام شده است.   طبق این شاخص، سرعت دانلود موبایل در ایران ۱۶.۷۴ مگابایت برثانیه و سرعت آپلود موبایل Mbps ۸.۳۷  است. در همین راستا رتبه ایران در این بخش ۶۷ است.  اما در حوزه سرعت دانلود با پهنای باند ثابت ایران با سرعت دانلود ۱۰.۲۸ مگابایت برثانیه و آپلود ۴.۹۲ Mbps در رتبه ۱۰۵ قرار دارد.  این درحالی است که نروژ با سرعت دانلود موبایل ۶۲.۶۶ مگابایت برثانیه در رتبه اول این فهرست قرار دارد. پس از آن هلند با سرعت ۵۳.۰۱ Mbps، ایسلند با Mbps۵۲.۷۸ مگابایت در ثانیه قرار گرفته اند.  در شاخص سرعت دانلود با پهنای باند ثابت نیز کشور سنگاپور با سرعت ۱۵۳.۸۵ مگابایت برثانیه در رتبه نخست قرار دارد. پس  از آن ایسلند با سرعت Mbps۱۴۷.۵۱ و هنگ کنگ با سرعت Mbps ۱۳۳.۹۴ قرار دارند. درهرحال ماه نوامبر Speedtest اعلام کرد سرعت دانلود موبایل در ۱۱۹ کشور بیش از متوسط جهانی ۲۰.۲۸ مگابایت برثانیه است. همچنین در ۱۳۴ کشور این شاخص کمتر از متوسط جهانی است. پهنای باند در۷۱ کشور بالاتر از متوسط  جهانی و ۱۸۵ کشور کمتر از این شاخص است. همچنین کشورهای لائوس، ویتنام، ترینیداد، هنگ کنگ و لبنان شاهد بیشترین افزایش سرعت اینترنت موبایل بودند. ]]> اقتصادی Sat, 16 Dec 2017 09:25:43 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51528/رتبه-سرعت-دانلود-ایران-دنیا-جدول نباید رئیس‌جمهور جدید فکر کند هرچه رئیس‌جمهور قبلی کرده غلط است http://www.etelaterooz.ir//news/51516/نباید-رئیس-جمهور-جدید-فکر-کند-هرچه-قبلی-کرده-غلط اطلاعات روز# به گزارش تسنیم، اسحاق جهانگیری که در دومین همایش اقتصاد ایران سخن می‌گفت، اظهار کرد: امروز دغدغه مسئولان اول کشور از مقام معظم رهبری تا دیگر مسئولان این موضوع است که معتقدند مسائل اقتصادی اولویت اول است و همه مسائل دیگر از این موضوع سرچشمه می‌گیرد. وی گفت: دشمنان کشور نیز هر وقت بخواهند ایران را تهدید کنند مهمترین تهدید آنها تحریم‌های اقتصادی است. جهانگیری گفت: آنها سعی می‌کنند با هر بهانه‌ای اقتصاد ایران را نشانه بروند و این هم گواهی آنست که فشار بر اقتصاد ایران از منظر مخالفان جدی است. معاون اول رئیس جمهور گفت: از دهه 40 ایران سعی کرد که با ایجاد برنامه‌های توسعه صنعتی شود که در همان زمان کره جنوبی، آرژانتین و برزیل هم کار خود را شروع کردند و چند دهه بعد مالزی هم این کار را شروع کرد اما الآن که نگاه می‌کنیم می‌بینیم فرصتهای ایران برای توسعه از آنها خیلی بیشتر بوده ولی از آنها عقب‌تر هستیم. وی گفت: با وجود آنکه در برنامه‌های قبل و بعد از انقلاب اهداف مهم اقتصادی در برنامه‌ها همواره تکرار شده اما همچنان مهمترین دغدغه اصلی مردم ما باز مسائل اقتصادی است. معاون اول رئیس جمهور گفت: استنباط من اینست که در سیاستگذاری ضعف اصلی را داشتیم. وی گفت: به‌عنوان مثال با تغییر دولتها سیاستهای ما عوض می‌شود و رئیس جمهور جدید فکر کرده هرچه رئیس جمهور قبلی کرده همه را باید تغییر دهد و یا با تغییر یک وزیر و یا یک مدیر خیلی از سیاستها تغییر یافته است. معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع آب دیگر یک موضوع ساده در حوزه وزارت نیرو و یا کشاورزی نیست گفت: امروز وزارت کشور در مهمترین مسائل امنیتی خود موضوع آب را در دستور کار قرار داده است. وی افزود: امروز محیط زیست فقط یک موضوع فانتزی نیست بلکه یک واقعیت است که تالاب‌های کشور خشک شده و تبدیل به کانون‌های ریزگرد شده است. جهانگیری با ابراز اینکه امروز کشور با معضل ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه است گفت: مشکلات نظام بانکی پیچیدگی‌هایی دارد که نمی‌توانیم خیلی از مسائل داخلی آن را باز کنیم. وی با اظهار اینکه قبلاً فرض بر این بود که با بازنشستگی یک کارمند دولت سبک می‌شود، گفت: اما امروز با بازنشسته شدن کارمند ردیف بودجه این کارمند از یک ردیف به ردیف دیگر منتقل می‌شود و اتفاقی در بودجه دولت نمی‌افتد و حتی در همین بودجه سال 94 حدود 60 هزار میلیارد تومان برای کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته‌ایم.   جهانگیری گفت: بااین‌همه یک بازنشسته را پیدا نمی‌کنید که از دریافتی خود راضی باشد. معاون اول رئیس جمهور گفت: نهادهای پژوهشی و پژوهشهای اقتصادی در این زمینه می‌تواند بسیار به مسائل و مشکلات اقتصادی کشور و سیاستگذاری‌های مربوط به آن کمک کنند که امیدواریم نتایج این گونه همایشها نیز در همین این راستا باشد. ]]> اقتصادی Sat, 16 Dec 2017 08:01:19 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51516/نباید-رئیس-جمهور-جدید-فکر-کند-هرچه-قبلی-کرده-غلط سایپا گرانی ۱۴میلیونی سراتو را پس گرفت http://www.etelaterooz.ir//news/51519/سایپا-گرانی-۱۴میلیونی-سراتو-گرفت اطلاعات روز# مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بر عدم‌افزایش قیمت خودروی سراتو و عرضه با شرایط قبلی تأکید کرد.   به گزارش تسنیم، محسن جهرودی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد، در راستای حمایت از مصرف کنندگان و سیاست‌های دولت خدمتگزار با اعلام دستور عدم افزایش قیمت سراتو به معاونت فروش و بازاریابی سایپا و بازگشت قیمت خودرو به شرایط قبل، موضوع افزایش قیمت در مقطع فعلی اجراء نمی‌شود.   وی در خصوص علل افزایش قیمت خودرو با توجه به افزایش هزینه‌های سربار تولید افزود: با کنترل هزینه‌های مرتبط با تولید و در راستای حمایت مستمر از مصرف کنندگان هزینه‌ها را کنترل خواهیم کرد.   بنا بر اعلام شرکت خودروسازی سایپا، در حال حاضر طرح ویژه فروش و تحویل فوری خودروی سراتو آپشنال با قیمت قبلی  104.158.000 تومان در نمایندگی‌های سراسر کشور در جریان است.   به گزارش تسنیم، شرکت سایپا دو روز پیش در اطلاعیه‌ای به نمایندگی‌های فروش قیمت جدید انواع خودروی سراتو را با توجه به افزایش نرخ ارز و نهاده‌های تولید اعلام کرد که براساس آن به قیمت سراتو اتوماتیک 2000 آپشنال به‌میزان ١٣٩،٦٩٥،٨٢١ریال بابت بیمه، خدمات، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شماره‌گذاری اضافه شده بود، با این حساب قیمت سراتو آپشنال 2000 به ١١٨ میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته بود. ]]> اقتصادی Sat, 16 Dec 2017 08:06:13 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51519/سایپا-گرانی-۱۴میلیونی-سراتو-گرفت اختلاف قیمت ۱میلیارد تومانی آپارتمان ۷۵ متری در تهران http://www.etelaterooz.ir//news/51521/اختلاف-قیمت-۱میلیارد-تومانی-آپارتمان-۷۵-متری-تهران اطلاعات روز# بررسی قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه پایتخت نشان می‌دهد، فاصله ارزان‌ترین تا گرانترین آپارتمان حدود یک میلیارد تومان است. یک واحد ۷۵ متری در قلعه مرغی و دروس به ترتیب ۱۵۰ میلیون تومان و یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.   به گزارش تسنیم، همانطور که در گزارش "بیم و امید در بازار مسکن" به آن اشاره شد در حال حاضر با وجود تردیدها درباره آینده این بخش، تقاضاهای مصرفی آرام آرام در حال ورود به بازار هستند. آمار معاملات به طور آهسته اما پیوسته در جریان است، موضوعی که کارشناسان مسکن از آن به‌عنوان سیگنال‌های بازگشت رونق به بازار مسکن یاد می‌کنند. با این مقدمه کوتاه سری به نرخ‌های روز مسکن در پایتخت و در گروه ساختمان‌های نوساز تا دو سال ساخت می‌زنیم.   بیم و امید در بازار مسکن   در منطقه 19 یک واحد آپارتمان 2 سال ساخت 83 متری  حدود 240 میلیون تومان (هر مترمربع 2.9 میلیون تومان) قیمت‌گذاری شده است. در منطقه 13 قیمت یک واحد مسکونی یک ساله 76 متری با پارکینگ و بدون انباری 430 میلیون است.    آپارتمان 90 متری نوساز در زرگنده با پارکینگ و انباری 675 میلیون تومان، واحد مسکونی 85 متری 2 سال ساخت واقع در آلستوم 527 میلیون، واحد 80 متری یک سال ساخت در بریانک 350 میلیون و آپارتمان 75 متری نوساز در ارامنه جنوبی 400 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.   قیمت یک واحد 94 متری2 سال ساخت در نارمک شرقی 550 میلیون، واحد 72 متری 2 ساله واقع در استاد معین 275 میلیون، واحد 48 متری 2 ساله واقع در حکیمیه 180 میلیون است. قیمت یک واحد مسکونی 150 متری 2 سال ساخت با پارکینگ و انباری در گیشا 650 میلیون تومان  تعیین شده است.   یک دستگاه آپارتمان 90 متری 2 سال ساخت در امام زاده معصوم (منطقه 17) 150 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.   در قیطریه قیمت یک آپارتمان 75 متری نوساز 975 میلیون تومان و واحدی با همین متراژ در منطقه 18 (بهداشت) 139 میلیون تومان است. در دروس یک واحد 75 متری یک میلیارد و 150میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و قیمت واحد مسکونی 75 متری نوساز  در قلعه مرغی 150 میلیون تومان است. ]]> اقتصادی Sat, 16 Dec 2017 08:11:02 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51521/اختلاف-قیمت-۱میلیارد-تومانی-آپارتمان-۷۵-متری-تهران عکس/ لاریجانی پشت فرمان دنای جدید http://www.etelaterooz.ir//news/51529/عکس-لاریجانی-پشت-فرمان-دنای-جدید   ]]> اقتصادی Sat, 16 Dec 2017 09:27:03 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51529/عکس-لاریجانی-پشت-فرمان-دنای-جدید دلیل ناکارآمدی خودروسازان چیست؟ http://www.etelaterooz.ir//news/51532/دلیل-ناکارآمدی-خودروسازان-چیست اطلاعات روز# وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه حمایت های دولتی بیشتر منجر به عدم کارایی خودروسازان شده است، گفت: قرار بود این حمایت‌ها پنج ساله باشد ولی این پنج سال هیچ وقت به پایان نرسید.   به گزارش فارس، محمد شریعتمداری در مراسم افتتاح خط تولید دناپلاس توربو و پژو ۲۰۷ صندوق دار با اشاره به وجود مشکلات مدیریت و مالکیت دولتی در شرکتهای خودروساز و همچنین تحمیل سرمایه‌گذاری غیراقتصادی به کشور اظهار داشت:دولت باید سهمش را در مدیریت صنعت خودرو به صفر برساند و خصوصی سازی واقعی در این بخش صورت گیرد.   وی سهم صنعت خودروسازی در GDP کشور را ۳.۵ درصد عنوان کرد و گفت: این رقم در افق ۱۴۰۴ باید به ۴ درصد برسد و در عین حال سهم صنعت خودرو از ارزش افزوده بخش صنعت باید از ۱۸.۸ درصد فعلی به ۲۰ درصد برسد.   شریعتمداری با اشاره به رشد ۱۷ درصدی تولید خودرو در کشور طی ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: تا پایان سال باید به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو دست یابیم که در این جهت نیاز به حل برخی مشکلات ساختاری است.   وی در ادامه با اشاره به مشکل قیمت گذاری خودروها گفت: با افزایش قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، مواد پتروشیمی و همچنین دستمزد کارگران، افزایش قیمت خودرو به دلیل عدم کشش بازار و پایین بودن قدرت خرید مردم و حضور دستگاه های نظارتی با مشکلاتی روبرو است.   شریعمتداری با بیان اینکه نظام تامین مالی خودروسازان دچار ضعف زیادی است، افزود: تولید کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در یک بنگاه تولیدی به صرفه نیست، در حالی که در برخی بنگاه ها همچنان تولید از این رقم فاصله دارد.   وزیر صنعت ادامه داد: در صنعت قطعه سازی مشکل اساسی وجود دارد و ابرقطعه سازی در ایران مفقود است. این صنعت نیازمند نوسازی است که در این مورد برنامه ۳ ساله نوسازی صنعت قطعه سازی با هدف صادرات گرا شدن این صنعت در دستور کار است.   شریعتمداری با بیان اینکه در این مورد پیشنهادات مناسبی در لایحه بودجه ۹۷ به مجلس ارایه شده است، اظهار داشت: اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی، ۱۰ هزار میلیارد ریال از سوی دولت و نصف این رقم از سوی بخش خصوصی نیز در دست پیگیری است.   وی با تاکید بر لزوم نوسازی خودروهای فرسوده گفت: برای نوسازی خودروهای سنگین فرسوده تا ۸۵ درصد از طریق بودجه عمومی، یارانه پرداخت می شد که می توانیم از محل صرفه جویی انرژی شرایطی را برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ایجاد کنیم. ]]> اقتصادی Sat, 16 Dec 2017 09:31:39 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51532/دلیل-ناکارآمدی-خودروسازان-چیست سال آینده یارانه چه کسانی قطع می‌شود؟ http://www.etelaterooz.ir//news/51502/سال-آینده-یارانه-کسانی-قطع-می-شود اطلاعات روز# در سال آینده یارانه 50 درصد جمعیت ایران حذف خواهد شد و از این میان تنها دهک های کم درآمد و دارای درآمد کمتر از 3 میلیون تومان در ماه مشمول دریافت یارانه خواهند شد و نکته قابل توجه اینجاست که هیچیک از دهک های کم درآمد از لیست دریافت یارانه حذف نمی شوند.                                                                                                                                                                                                                                       یارانه یکی از موضوعاتی است که در بودجه سال آینده تغییرات بسیاری خواهد داشت تا جایی که از زمان پیشنهاد آن صحبت های فراوانی از نارضایتی یارانه بگیران تا تخصیص بودجه تنها به 50 درصد از افراد جامعه شنیده می شود.   با این حال قرار است در بودجه سال 97، بالغ بر 50 درصد جمعیت ایران یارانه نقدی دریافت کنند و منابع حاصل از قطع یارانه دهک های ثروتمند صرف اشتغال جوانان می شود.   دولت در بودجه سال 97 مقرر کرده که به  41 میلیون و 800هزار نفر یارانه نقدی پرداخت کند و به‌عبارتی می‌توان گفت بیش از حدود  42 میلیون نفر نیازمند دریافت یارانه نقدی در کشور وجود دارد و تقریبا در سال آینده تقریباً به همه کسانی که واجد دریافت یارانه نقدی هستند، یارانه نقدی پرداخت می‌شود.   همچنین در بودجه سال آینده به 4/7 میلیون نفر افراد مددجوی کمیته امداد امام خمینی(ره) که شامل 3/9میلیون نفر مستمری بگیر و 800 هزار نفر مددجوی موردی و پشت‌نوبتی می‌شود یارانه پرداخت می‌کند.   به علاوه دولت به حدود 3/6میلیون نفر مددجویان تحت پوشش بهزیستی که شامل 1/3 میلیون نفر مستمری بگیران و 2/3 میلیون نفر نیازمندان موردی و پشت‌نوبتی می‌شود یارانه پرداخت می‌کند، همچنین یارانه به 1/2 میلیون نفر زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود.   این در حالی است به افراد ساکن در دهستان‌های با ضریب 6،7،8،9 که این ضرایب در خصوص محرومیت و فقر روستایی‌ها است، یارانه پرداخت می‌شود که شامل حدود 8میلیون نفر در 1598 دهستان در کشور است همچنین به یک میلیون نفر بیماران خاص و صعب العلاج، یارانه پرداخت می‌شود.   یارانه  گروه‌های نیازمند تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی که شامل حدود 11 میلیون نفر است یارانه پرداخت می‌شود که شامل 5 میلیون و 300هزار نفر کارگران ساختمانی بیمه‌شده و پشت‌نوبتی، 3 میلیون و 250هزار نفر رانندگان برون‌شهری، یک میلیون و 150هزار نفر قالیبافان، 710هزار نفر صیادان و 250هزار نفر طلبه، 90هزار نفر خادمان مساجد، 280هزار نفر باربران، یک میلیون نفر عشایر و 4/8 میلیون نفر بازنشستگان با حقوق کمتر از یک میلیون تومان به‌علاوه افراد تحت تکفل و حدود 2 میلیون و 950هزار نفر نیازمند دریافت یارانه نیز یارانه نقدی پرداخت می‌شود.   گفتنی است حدود 34میلیون و 500هزار نفر از جمعیت یارانه بگیر کشور کم می‌شود و پیش‌بینی می‌شود با انجام این مهم، حدود 18 هزار و 800میلیارد تومان منابع مالی حاصل شود که تماماً صرف اشتغال جوانان می‌شود.   براساس گزارش میزان، این طرح با هدف فقرزدایی در کشور اجرایی می شود و تنها نیازمندان واقعی یارانه دریافت می کنند حال باید منتظر ماند و دید در سال آینده این طرح به چه اندازه موفق خواهد بود و آیا به طور قطع دهک های غیر نیازمند از لیست دریافت یارانه حذف خواهند شد یا خیر؟   پیش‌بینی می‌شود هشتاد و دومین مرحله یارانه نقدی بامداد یکشنبه ۲۶ آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد شد.    لازم به ذکر است که مبلغ یارانه دریافتی هر یک از مشمولان دریافت یارانه نقدی همانند ماه‌های گذشته ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. ]]> اقتصادی Sat, 16 Dec 2017 07:01:03 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51502/سال-آینده-یارانه-کسانی-قطع-می-شود انتقادات دستیار ویژه روحانی از وضعیت اقتصادی http://www.etelaterooz.ir//news/51518/انتقادات-دستیار-ویژه-روحانی-وضعیت-اقتصادی اطلاعات روز# دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی در نقد وضعیت اقتصادی کشور گفت: تمایل به خرج‌کردن زیاد در اقتصاد، محور وفاق همه گروه‌های سیاسی است‌. همچنین ایران به‌عنوان دارنده مزمن‌ترین تورم دنیا به ثبت رسیده است بنابراین باید به این امر توجه کنیم.   به گزارش تسنیم، مسعود نیلی در دومین کنفرانس اقتصاد ایران گفت: برای عملکرد بلندمدت رشد اقتصادی باید به این نکته توجه کرد که تورم بالا، نرخ بیکاری 12درصدی، رشد اقتصادی سرانه 3.8درصدی و ضریب جینی تا 42درصدی داریم که متوسط عملکرد اقتصاد ایران را نشان می‌دهد.   وی افزود: ٩ عامل زیرساخت‌های رشد را در بر می‌گیرند که شامل حکمرانی توانمند، محیط باثبات اقتصادی، تعامل پایدار و متوازن، تأمین مالی پایدار، تجهیز و تخصیص سرمایه انسانی و به‌کارگیری دانش، نظام مؤثر مقابله با فقر، محیط زیست متوازن، بخش خصوصی توانمند و در نهایت نحوه تجهیز زیرساخت‌ها با درآمدهای نفتی است.   دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی با بیان اینکه عملکرد بلندمدت اقتصاد ایران نشانگر آن است که به‌رغم اینکه تمایل سیاسی برای رشد وجود داشته، هیچ یک از این نُه ویژگی در اقتصاد ایران به‌صورت بلندمدت وجود نداشته است، گفت: برآیند عملکرد ما در سال‌های اخیر رشد اقتصادی 2.5 تا 3درصدی را نشان می‌دهد که اگر متناسب با آن عملکرد بلندمدت حرکت کنیم، مشکلاتی را هم خواهیم داشت.   نیلی افزود: سؤال این است که؛ اگر این مشکلات را به‌عنوان ابرچالش‌ها تکرار کنیم، راه‌حلی وجود دارد که این مسائل را حل کرد؟ باید پاسخ داد که راه‌حل وجود دارد که البته شرط و شروطی دارد که باید به آن پایبند باشیم. اگر ابرچالش‌های کشور به‌نحو درستی حل نشوند، وارد سایر حوزه‌ها می‌شود و این مشکلات دوچندان می‌شود.   وی با ابراز اینکه تمایل به خرج کردن زیاد در اقتصاد، محور وفاق همه گروه‌های سیاسی است‌، افزود: این درحالی است که درآمدهای نفتی و مالیاتی باعث می‌شود که این اشتها بیشتر شود، در این صورت، به تعهدات بلندمدت دولت اضافه می‌شود و اگر یک تعهد اجتماعی نیز پذیرفته شود و کارمند بیشتری جذب کند، خود را تا ده‌ها سال متعهد می‌کند.   دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی اضافه کرد: به‌علاوه این امر منجر به افزایش جزئی از پایه پولی می‌شود، این در حالی است که قیمت نفت با نوسانات مواجه است و وقتی که قیمت کاهش می‌یابد، کسری بودجه بیشتر و بدهی دولت به بانک مرکزی یا بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نیز رشد می‌کند و درنتیجه برآیند آنها تورم‌زا خواهد بود.   وی تأکید کرد:  ایران به‌عنوان دارنده مزمن‌ترین تورم دنیا به ثبت رسیده است بنابراین باید به این امر توجه کنیم. ]]> اقتصادی Sat, 16 Dec 2017 08:04:38 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51518/انتقادات-دستیار-ویژه-روحانی-وضعیت-اقتصادی بنزین واقعا ۱۵۰۰ تومان می‌شود؟ http://www.etelaterooz.ir//news/51542/بنزین-واقعا-۱۵۰۰-تومان-می-شود اطلاعات روز# یکی از مباحث مهمی که هرسال بعد از تقدیم لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس بین مردم دهان به دهان می‌شود احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین است. موضوعی که هرچند مجوز آن چندین سال است که به دولت داده شده اما هرگز به سقف مرحله عملیاتی نرسیده است. البته دو تبصره ۱۴ و ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رنگ دیگری به احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جاری داده است و حتی سقف ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای مابه تفاوت افزایش قیمت حامل های انرژی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ تعیین شده است.   به گزارش ایسنا، افزایش قیمت بنزین درحالی در سال‌های گذشته تحقق نیافته است که تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، اظهار نظر نمایندگان مجلس و عدم تکذیب خبر احتمال افزایش قیمت این حامل انرژی از سوی وزیر نفت ادله روشنی است مبنی بر اینکه احتمالا باید خود را برای افزایش قیمت بنزین آماده کنیم. البته با اینکه از تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۳۹۷ افزایش قیمت بنزین برداشت می شود و نه تنها وزیر نفت بلکه برخی نمایندگان مجلس نیز این افزایش قیمت را تایید کردند، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزایش قیمت بنزین و مبالغی که اعلام می‌شود را تکذیب و اعلام کرده تصمیم قطعی در این مورد گرفته نشده است.   افزایش قیمت بنزین در سه ماه آینده طبق بودجه ۹۶ خواهد بود   البته بی شک واکنش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به اخباری بود که در برخی سایت های خبری و شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخید و در آن از قیمت جدید ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومانی برای بنزین و زمان جدید اول دی ماه خبر داده شده بود. نکته قابل توجه در افزایش قیمت بنزین این است که چنانچه بنزین در سه ما پیش رو و قبل از سال جدید گران شود بر اساس بودجه سال ۱۳۹۶ بوده که در آن به دولت اجازه داده شده بود قیمت حامل های انرژی را تا ۵ درصد افزایش دهد.   در بند (د) تبصره یک لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ آمده بود وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذیربط مکلف است نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآورده های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاه‌ها و زیرساختهای تأمین، ذخیره سازی و توزیع فرآورده اقدام کند و منابع مورد نیاز را از محل افزایش پنج درصد به قیمت هر لیتر فرآورده های نفتی شامل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هواپیما تأمین و پس از واریز به خزانه داری کل کشور تا سقف ۱۵ هزار ریال به مصرف برساند. این منابع جزو درآمد شرکت محسوب نمی شود و مشمول مالیات بر نرخ صفر است.   دو تبصره ای که سرنوشت قیمت بنزین را در بودجه ۹۷ روشن می‌کند   جای بند مذکور درحالی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ خالی است که در تبصره ۱۴ به صورت مستقیم و در تبصره ۱۸ به صورت غیر مستقیم به احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی اشاره شده است.   در تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ ذکر شده است که " در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب ۱۵/۱۰/۱۳۸۸ و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقط مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم، و همچنین معطوف کردن پرداخت یارانه نقدی به خانوراهای نیازمند به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۳۹۷ از محل منابع سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها تا مبلغ سیصد و هفتاد هزار میلیارد ریال (۳۷ هزار میلیارد تومان) هزینه کند.   در تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نیز آمده است که "با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد، با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش‌آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه داده می‌شود صد در صد منابع حاصله از مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷ نسبت به قیمت این حامل‌ها در ابتدای سال ۹۶ (اعم از عوارض و مالیات موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین سهم شرکت ملی نفت ایران موضوع بند الف ماده یک قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را تا سقف ۱۷هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به شکل وجوه اداره شده و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی پرداخت کنند. "   در توضیح این دو تبصره باید گفت در سه سال گذشته مجموع منابعی که در اختیار سازمان هدفمندی یارانه ها گذاشته می شد با در نظر گرفتن سهم تولید ۴۸ هزار میلیارد تومان بوده است که از این میزان ۳۴ هزار میلیارد تومان به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده می شد. به همین دلیل دولت در سال‌های قبل اجازه داشت مابه تفاوت ۳۴ تا ۴۸ هزار میلیارد تومان را از افزایش قیمت حامل ها جبران کند که در سال‌های قبل دست به این اقدام نزد و بودجه مورد نیاز را طبق مجوز قانونی از بودجه عمومی تامین کرد.   در تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، ۴۸ هزار میلیارد تومان به ۳۷ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و دلیل آن خارج شدن سهم تولید از تبصره ۱۴ و انتقال آن به تبصره ۱۸ است. دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ اعلام کرده است برای کمک به تولید و اشتغال از سه محل استفاده خواهد کرد که یک محل آن مابه تفاوت قیمت حامل های انرژی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ است. دولت تاکید کرده ما به تفاوت قیمت حامل های انرژی تا سقف ۱۷هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و این میزان به تولید و اشتغال تخصیص خواهد یافت.   بر اساس این گزارش هرچند سقف ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی برای مابه تفاوت افزایش قیمت حامل های انرژی تعیین شده اما از آنجایی که این حامل‌ها متعدد هستند(آب، برق، بنزین، نفت سفید، گاز و...) نمی توان میزان قطعی افزایش قیمت را پیش بینی کرد. ]]> اقتصادی Sat, 16 Dec 2017 10:24:59 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51542/بنزین-واقعا-۱۵۰۰-تومان-می-شود گرانی بنزین چه بر سر اقتصاد کشور می آورد؟ http://www.etelaterooz.ir//news/51477/گرانی-بنزین-سر-اقتصاد-کشور-می-آورد اطلاعات روز# طی روزهای گذشته، اخباری از رسانه ها مبنی بر احتمال افزایش قیمت بنزین تا 1700 تومان  منتشر شد.   پیش از این هم بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ، خواستار گرانی قیمت بنزین شده و طی روزهای گذشته نیز به موضوع پیگیری دولت برای دریافت مجوز افزایش قیمت بنزین اشاراتی داشته است.   در ظاهر دولت، در تبصره 18 لایحه بودجه سال 97 ،با پیش بینی درآمد 17 هزار و 400 میلیارد تومانی از محل افزایش قیمت حامل های انرژی،کلید گرانی قیمت بنزین را زده است.   اظهارات  نوبخت در نشست خبری روز دوشنبه نیز،گمانه زنی های افزایش قیمت بنزین را در اذهان متبادر می سازد.   آنچنان که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد؛ دولت مجوز افزایش قیمت حامل ها را طبق بودجه امسال در اختیار دارد و قادر است تا سقف 48 هزار میلیارد تومان کسب در آمد کند.   وی حتی در ادامه افزوده؛ قیمت بنزین می تواند به بیش از 1500 تومان در هر لیتر افزایش یابد.   گزارش ها در برخی رسانه ها نشان می‌دهد؛ احتمال افزایش قیمت بنزین به 1400 تا 1700 تومان غیر ممکن نخواهد بود و آنچنان که مطرح شده دولت برای این گرانی دو هدف عمده را مد نظر قرار داده است: نخست کنترل مصرف بنزین و سپس ایجاد اشتغال در سایه کسب درآمد که البته این روش برای کسب درآمد و حصول اهداف از پیش تعیین شده منتقدانی را نیز در مقابل خود می بیند.   یکی از نهادهای منتقد این تصمیم مجلس شورای اسلامی است که یکی از وظایف آن به تصویب لوایح دولت و بودجه معطوف می شود که بدون تردید در میان این تعداد از نمایندگان به هر حال موافقانی نیز وجود دارد و در نهایت طی روزها و هفته های آتی با رصد موضع گیری مجلس و فضای حاکم بر آن می توان ضریب تحقق احتمالی این تصمیم را بصورت دقیق تری مورد ارزیابی قرار داد.   رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یکی از مخالفان این طرح به شمار می رود.   رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از مخالفان این طرح در گفتگو با رسانه ها عنوان داشت: مجلس با افزایش نرخ حامل های انرژی مخالف بوده و در ادامه با تعبیر افزایش قیمت بنزین، خط قرمز این نهاد است، موضع گیری خود و دیگر نمایندگان را در ارتباط با این طرح و تصمیم اعلام می‌کند.   یکی از دلایل مخالفت این نماینده مجلس، به عدم ارائه خدمات به مردم متناسب با افزایش چندین برابری قیمت بنزین در طول سنوات گذشته باز می‌گردد.   از نظر زارع، در سال های گذشته خدمات شایان و قابل توجهی در سایه افزایش قیمت بنزین و رشد آن به 1000 تومان در هر لیتر ارائه نشده که اکنون با قائل بودن به ارتقای خدمات در گذشته بتوان این تصمیم را مثبت قلمداد کرد.   حمید رضا حاجی بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اظهاراتی تندتر،معتقد است دولت با طرح تبصره 18 لایحه بودجه سال 97، به نوعی به دنبال دریافت چک سفید امضاء برای افزایش حامل های انرژی است.   البته طبق اخبار منتشر شده؛ از قول یکی از مقامات مسوول که نام و مشخصات دقیقی نیز از او اعلام نشده، در ظاهر مسوولان ذی ربط تصمیم گرفته اند در صورت افزایش قیمت بنزین،گاز رایگان به خودروهای عمومی عرضه کنند تا این ارتقا و رشد قیمتی، تاثیری بر نرخ حمل و نقل عمومی نگذارد. دغدغه مردم تنها به نرخ حمل و نقل خلاصه نمی شود   حمید سوری،کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به نقش استراتژیک و بسیار تعیین کننده بنزین بر اقتصاد کشور اظهار کرد: اگرچه در برخی رسانه ها این‌چنین عنوان شده که احتمال عرضه گاز رایگان (در صورت افزایش نرخ بنزین) به خودروهای عمومی وجود دارد اما هم ما و هم دولت استحضار دارد که دغدغه های اقتصادی عموم مردم  تنها به حمل و نقل خلاصه نمی شود که البته حمل و نقل نیز جزئی از آن است، اما نمی توان تمامیت و کلیت مشکلات و معضلات اقتصادی فعلی جامعه را که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را به حمل و نقل خلاصه کرد.   وی افزود: تجربه سنوات گذشته نشان داده، پس از گرانی بنزین، میل به صعود قیمت ها در بسیاری از اقلام،کالاها و محصولات دیگر نیز افزایش می یابد و به نظر می رسد در شرایط فعلی که عموم مردم بخصوص اقشار و دهک های پایین و ضعیف جامعه با آن دست به گریبان هستند، چنین پیشنهادات و ایده‌های غیرمنطقی، جز عمیق تر شدن چالش های اقتصادی، نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.   سوری بیان کرد: متضرر اصلی چنین افزایش قیمتی، همان اقشار کم درآمدی هستند که کمر آنها بر زیر فشارهای اقتصادی خم شده و باز هم این تصمیم، توان آنها را برای معیشت و زندگی ضعیف تر خواهد ساخت.   کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:البته برخی رسانه های وابسته به دولت، موضوع افزایش قیمت بنزین را کذب محض عنوان کرده اند و حصول چنین تصمیمی را مستلزم بررسی‌های هر چه بیشتر می دانند.   وی افزود: وزیر نفت اعلام کرده؛ افزایش قیمت بنزین در بودجه سال 97 دیده شده، بنابراین زمان و چگونگی افزایش قیمت محصول هنوز مشخص نیست و در ادامه این‌چنین عنوان می شود که زمان و نحوه افزایش قیمت در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.   سوری گفت: امید آن می رود، مجلس با درایت و هوشمندی در برابر چنین طرحی ایستادگی کند و از تصویب و تایید آن اجتناب کند، زیرا پیش از هر فرد و گروهی این نمایندگان مجلس هستند که در مراجعات و ملاقات های مردمی حوزه انتخابیه خویش از وضعیت اقتصادی مردم آگاهند و نیک می دانند چنین افزایش قیمتی، شوک های غیرقابل پیش بینی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و در شرایط فعلی، ظرفیت و بنیه اقتصادی بسیاری از اقشار مردم، تاب و توان تحمل آن را ندارد. مجلس منافع مردم را در نظر می‌گیرد   در شرایط فعلی، امید مردم به تصمیم مجلس است و آنچنان که شواهد  نشان می دهد، پارلمان نشینان استقبالی از این تصمیم و طرح دولت نمی‌کنند و اگر نگوییم تمامی نمایندگان مخالف این طرح هستند، اما در کمیسیون های حساس و تعیین کننده، موضوع افزایش نرخ بنزین مخالفانی جدی دارد.   کوروش کرم پور، دبیر کمیسیون انرژی، یکی دیگر از مخالفان این طرح به شمار می رود و در گفتگو با رسانه ها گفته است: هنوز نرخ پیشنهادی به مجلس اعلام نشده، اما بیشتر نمایندگان مجلس مخالف آن هستند.   وی می افزاید: باید نظریات کارشناسی استماع شود و اگر نظرات مذکور دال بر این باشد که افزایشی انجام نپذیرد ، به طور قطع هیچ رشد قیمتی در بنزین نخواهیم داشت.   کرم پور می گوید: بر اساس منافع ملی که منافع عموم مردم است، تصمیم می گیریم و مجموع نمایندگان اکنون با چنین افزایشی مخالف هستند.   این نماینده مجلس شورای اسلامی می افزاید: در صورت افزایش نرخ بنزین، باید میزان یارانه پرداختی به اقشار ضعیف و کم درآمد افزایش یابد. افزایش قیمت بنزین خطرناک است   هدایت ا...خادمی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس  نیز با اشاره به وضعیت نامساعد اقتصادی، افزایش فارغ التحصیلان بیکار و تاثیرگرانی بنزین بر هزینه تمام شده کالاها و تحمیل فشار اقتصادی به مردم در سایه چنین تصمیمی می‌گوید: در چنین وضعیتی، افزایش نرخ بنزین برای جامعه خطرناک است.   وی معتقد است؛ افزایش قیمت حامل های انرژی باعث بالا رفتن قیمت عمومی کالاهاو محصولات می شود.   سعید ناظری،کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، در ارتباط با ایده افزایش قیمت بنزین، اظهار کرد: در ظاهر افزایش قیمت بنزین در برنامه ششم توسعه لحاظ شده و نمایندگان مجلس  در زمان تهیه و تصویب برنامه ششم توسعه، موضوع افزایش قیمت فرآورده های نفتی را در نظر گرفته اند و به تایید شورای نگهبان نیز رسانده اند.   وی افزود: در میان نمایندگان مجلس هستند افرادی که معتقدند افزایش قیمت بنزین یک ضرورت است و باید عملیاتی شود.   ناظری بیان کرد: رشد قیمت بنزین در شرایط فعلی به مصلحت کشور نیست و باید در این خصوص، تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی و...چنین تصمیمی مد نظر قرار گیرد.   به هر ترتیب، امید آن می رود با هم افزایی تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود و سخن آخر در ارتباط با ایده و پیشنهاد افزایش یارانه اقشار کم درآمد در صورت بالا رفتن قیمت بنزین معطوف می شود که بدون تردید چنین افزایشی یک ضرورت و الزام است، اما نباید این ضرورت از محل افزایش قیمت بنزین تامین شود زیرا نفس و اصل چنین تصمیمی حمایت از دهک های ضعیف جامعه است که افزایش نرخ بنزین در شرایط کنونی با آن منافات دارد.   به واقع، افزایش یارانه کم درآمدها باید با قطع یارانه اقشار ثروتمند تامین و عملیاتی شود و امید است با عزم جدی و تلاش مستمر، اشتغالزایی و کسب درآمد از طُرُق دیگری افزایش یابد و به نظر می رسد، اتخاذ چنین تصمیمی (افزایش نرخ بنزین) برای نائل شدن به هدف شتغالزایی و افزایش درآمد دولت که البته موضوع خطیر، حائز اهمیت و اجتناب ناپذیری است . ]]> اقتصادی Sat, 16 Dec 2017 05:30:48 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51477/گرانی-بنزین-سر-اقتصاد-کشور-می-آورد