پایگاه خبری تحلیلی اطلاعات روز - پربيننده ترين عناوين اجتماعی :: نسخه کامل http://www.etelaterooz.ir/social Sun, 17 Dec 2017 07:34:45 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/vafat/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری اطلاعات روز http://www.etelaterooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اطلاعات روز آزاد است. Sun, 17 Dec 2017 07:34:45 GMT اجتماعی 60 بارش برف در محورهای کوهستانی و سردسیر http://www.etelaterooz.ir//news/51487/بارش-برف-محورهای-کوهستانی-سردسیر اطلاعات روز# به گزارش فارس، بر اساس‌ اطلاعات دوربین‌های نظارت تصویری و سامانه‌ هوشمند تردد شمار بر‌خط‌، ‌در حال حاضر غیر از محورهای مسدود و ممنوع ذکر شده در این گزارش، بقیه محورهای مواصلاتی کشور باز است و تردد در آنها به‌ روال عادی ‌جریان دارد.   ‌کل تردد ثبت ‌شده در شبانه‌روز گذشته براساس آخرین اطلاعات دریافتی از 2130 دستگاه تردد‌شمار فعال در محورهای برون‌ شهری، نسبت به روز قبل 8.3 درصد کاهش ‌نشان می‌دهد، در همین مدت همچنین سهم وسایل نقلیه سنگین در ترافیک راه‌ها 12.8 درصد‌، اوج تردد بین ساعات 17 الی 18 و کمترین تردد بین ساعات 4 الی 5 صبح صورت پذیرفت؛ هموطنان با آگاهی از این موضوع می‌توانند ساعات مناسب‌تری را برای سفر انتخاب کنند.   در حال حاضر شاهد بارش برف در محور‌های فارسان - کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری، کرمان-سیرجان در استان کرمان و یاسوج - گچساران در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد، هستیم؛ رانندگان برای تردد در محورهای کوهستانی‌ حتماً زنجیر چرخ داشته باشند. ‌   ‌پرترددترین جاده‌های کشور‌   آزادراه ‌‌کرج‌-تهران، آزادراه‌‌ تهران-کرج‌، آزادراه ‌قزوین‌-کرج، آزادراه کرج-قزوین، ‌آزادراه‌ ‌‌‌تهران-قم‌‌‌، ‌‌آزادراه ‌قم-تهران‌‌، آزادراه زنجان - قزوین، محور تهران-شهریار و شهریار-تهران‌‌‌‌، محور تهران-پاکدشت‌‌‌‌ و پاکدشت-تهران، محور ساوه-تهران و تهران-ساوه‌‌‌‌ در 24 ساعت گذشته بیشترین ترافیک را داشته‌اند‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌   ممنوعیت تردد به دلیل مداخلات جوی و شرایط نامناسب فیزیکی راه‌   محور رامیان -اولنگ-شاهرود ‌واقع در استان‌های گلستان و سمنان‌ به دلیل نبود ایمنی کافی، فعلاً مسدود ‌است.   ‌محور فرعی شمشک – دیزین، واقع در استان‌های البرز و تهران، از مورخ 17 تیر 96 تا اطلاع بعدی به دلیل نبود ایمنی کافی مسدود است.   محور فرعی گنجنامه – تویسرکان، واقع در استان همدان، از مورخ 16 آذر 96 تا اطلاع بعدی به دلیل نبود ایمنی کافی مسدود است.   ‌محدودیت تردد به دلیل عملیات کارگاهی جاده‌ای   محور سیرجان-بندرعباس، واقع در استان کرمان، از روز‌ 1 تیر لغایت 1 دی 96، از ساعت 7 الی 18، به‌دلیل اجرای عملیات بهسازی و تعویض روکش آسفالت، کیلومتر 65 الی 71، مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین باند قدیم سیرجان-بندرعباس به صورت دوطرفه انجام می‌شود.   ‌محور هراز (قطعه یک واریانت گردنه امامزاده هاشم - تونل جدید امامزاده هاشم) واقع در استان مازندران، از مورخ 10 آبان لغایت 30 آذر ماه 96، به صورت 24 ساعته به‌ دلیل اجرای عملیات رفع مشکلات ناشی از نفوذ آب و یخ‌زدگی، آب بندی و ایمن سازی‌، حدفاصل کیلومتر 102 ‌محدوده اجرای عملیات (تونل جدید امامزاده هاشم) مسدود است و تردد از محور قدیم هراز محدوده گردنه امامزاده هاشم انجام می‌شود.   در محور قدیم تهران – قم، واقع در استان تهران، تا روز 20 اسفند 96، روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 8 الی 18‌ و همچنین روز‌های سه‌شنبه از ساعت 8 الی 14 هر هفته، به غیراز ایام تعطیلات رسمی و همچنین روزهای قبل و بعد از تعطیلات چند روزه، به‌دلیل اجرای عملیات تراش، لکه‌گیری و روکش آسفالت‌ کیلومتر 15 الی 48 ‌تردد همزمان با اجرای عملیات و رعایت جوانب احتیاط با اعمال محدودیت ترافیکی در یک خط عبور(یک سوم مسیر) انجام می‌شود.   مسافران می‌توانند برای دریافت اطلاعات تفصیلی راه‌ها و خلاصه آخرین وضعیت جاده‌ها، عدد 141 را به شماره 1000141 پیامک کنند و یا با شماره‌های 141 و 88925252 تماس بگیرند.   پیام‌های آموزشی و توصیه‌‌های ایمنی در رانندگی   ایمنی رفت و آمد در جاده و خیابان‌ها یک نیاز ملی است.   با‌ افزایش سفرها در جاده‌‌های کشور، لازم است مسافران و رانندگان، به همه نکات رانندگی و سفر در جاده‌‌ها دقیق‌تر آگاه شوند، البته رعایت قوانین و مقررات رانندگی در همه روزهای سال ضروری و لازم است‌.   رانندگی بدون خطر، با وسیله‌ نقلیه ‌سالم مقدور است،‌ برای سفرها وسیله نقلیه خود را آماده کنید و قبل از سفر، از همه سیستم‌های آن به‌ ویژه ترمز، چراغ‌ها و سیستم خنک کننده موتور‌ بازدید ‌شود.   ‌قبل از سفر‌، مقصد خود را مشخص کنید و با تنظیم وقت ‌از عجله و شتاب در طول سفر بپرهیزید؛ برای اطلاع از وضعیت ترافیک راه‌ها و انتخاب مسیر‌، در طول شبانه‌روز با مرکز مدیریت راه‌ها (شماره 141) تماس بگیرید.   ‌به میزان ظرفیت وسیله نقلیه خود‌، سرنشین و بار حمل کنید و از جابه‌جایی اعضای خانواده و مسافر در اتاق بار وانت بارها، کامیونت‌ها و غیره جدا خودداری شود.   ‌هنگام بروز گره‌های ترافیکی‌، از اشغال خط عبور وسایل نقلیه مقابل‌ اکیداً خودداری کنید، تا ضمن امکان امداد رسانی‌، پلیس راهور بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به گشایش راه اقدام کند.   به رانندگان توصیه می‌شود، ‌‌طول مسیر مبدأ تا مقصد را هم بخشی از سفر بدانند و عجله‌ای برای رسیدن به مقصد نداشته باشند، در طول مسیر استراحتی هر چند کوتاه داشته باشند، تا خواب‌آلودگی رفع شود، بسیاری از تصادفات رانندگی در فواصل 30 کیلومتری مانده به مقصد رخ داده است.   رانندگی‌ کاری دقیق و آگاهانه است، اگر تعداد سرنشینان اتومبیل زیاد باشد، نه تنها به سیستم فنی وسیله نقلیه آسیب می‌رساند، بلکه گاهی اوقات مانع دید راننده شده و از واکنش‌های سریع و به‌ موقع جلوگیری می‌کند.   سنگ بنای مهارت و آموزش‌ ترافیکی را باید از مهد کودک گذاشت‌، مربیان‌ مهد کودک می‌توانند شخصیت ترافیکی بچه‌ها را شکل داده و خطراتی که در کمین کودکان است، را کاهش دهند.   تلاش کنیم، با آموزش صحیح فرزندان‌مان را به آگاهی و مهارت در زمینه ترافیک برسانیم و اگر از این آموزش‌ها یک آسیب‌دیده هم کمتر شود، کار بزرگی انجام شده است.   تابلوهای راهنمایی و رانندگی پیام آوران نظم و قانون هستند، رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ‌نشانگر شخصیت و فرهنگ اجتماعی ما است.   به فرامین و توصیه‌های علائم و چراغ‌های راهنمایی توجه و از آنها پیروی کنید، توجه به این تابلوها که نشانه‌های نمادین قوانین و مقررات عبور و مرور هستند، الزامی است، این علائم‌ دستورالعمل رانندگی صحیح را نشان می‌دهند، مطمئن شوید، مفهوم همه علائم را می‌دانید.   آرامش در حین رانندگی موقعیت‌های خطرناک سانحه‌ساز را برطرف می‌سازد.   استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی بسیار خطرناک است، در صـورت ضرورت پاسخ گویی، خودرو را به منتهی‌الیه سمـت راست خیابان هدایت کرده و سپس به گفت‌‌وگو بپردازید‌، طبق آخرین بررسی‌ها‌ تلفن همراه عامل بسیاری از تصادفات رانندگی است؛ بر اساس شواهد تجربی، رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می کنند، چهار برابر بیشتر از رانندگان دیگر در معرض خطر تصادف هستند.   شما باید بتوانید شماره خودروها را از فاصله 20 متری بخوانید، اگر در دید خود مشکل دارید، حتما باید در موقع رانندگی از عینک استفاده کنید.   توصیه می‌شود‌، رانندگان همیشه در داخل خودرو یک دستگاه کپسول آتش‌نشانی استاندارد به منظور خاموش کردن آتش و مـهار ابعاد آن به همراه داشته باشند.   داشتن حس مسئولیت و عدم توجه به منافع شخصی، مهمترین عامل برقراری ایمنی و جلوگیری از بروز سوانح دلخراش رانندگی است؛ اگر جاده و خودرو به گونه‌ای ایمن و صحیح ساخته شوند و در کنار آن کاربران نیز از قوانین تبعیت کنند، مشکلی در رانندگی به وجود نخواهد آمد.   ‌گذشت در رانندگی اولین قدم در نظم دادن به ترافیک است   سرعت زیاد در رانندگی‌، شتاب برای رسیدن به حوادث است؛ رانندگان دقت داشته باشند که‌ کمبود زمان خود را با سرعت زیاد‌ جبران نکنند.   ‌رانندگان با رعایت اصول ایمنی، سفری‌ مطمئن خواهند داشت؛ مدت زمان تردد در جاده‌ها از مبدأ تا رسیدن به مقصد هم بخشی از سفر است، بهتر است مسافران از این زمان هم برای بهره‌مندی سفر خود استفاده کنند و فقط به رسیدن به مقصد نیندیشند.   طبق آمار بسیاری از تصادفات رانندگی ‌در فاصله 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد، راکبان موتورسیکلت‌ در صورت الزام تردد در حاشیه راه‌‌ها، همه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و احتیاط را در دستور کار خود قرار دهند‌.   مقررات ترافیکی فقط مخصوص رانندگان نیست، رهگذران پیاده هم باید به آن توجه کنند.   از عابران پیاده‌ در حاشیه شهرها تقاضا می‌شود، تا حد امکان در حاشیه جاده تردد نکنند و عبور عرضی از جاده نداشته باشند‌.   بیشترین تصادفات رانندگی که در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد، مربوط به راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده است؛ از رانندگان وسایل نقلیه خودرویی تقاضا می‌شود، احتیاط را بسیار بیشتر در این مسیر‌ها در دستور کار خود قرار دهند.   رانندگان عدم تخطی از سرعت مطمئنه و تردد با سرعت مجاز را همیشه در دستور کار خود قرار دهند، بیش از 50 درصد تصادفات رانندگی به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه و سبقت غیرمجاز رخ می‌دهد.   ‌در بسیاری از تصادفات رانندگی که در سرعت بالای 50 کیلومتر در ساعت رخ می‌دهد، بر اثر برخورد سـر راننده به شیشه جلو و قفسه سینه با فرمان اتومبیل ضربات مرگ‌آوری بر سرنشینان جلو وسیله نقلیه وارد می‌‌شود.   ضربات وارده به ناحیه سر و گردن علت اصلی بیش از 70 درصد تصادفات منجر به فوت است، به همین دلیل بستن کمربند ایمنی برای راننده و سرنشینان ردیف اول وسایل نقلیه در حال حرکت در بزرگراه‌های درون شهری، کمربندی‌ها و جاده‌های بین شهری الزامی است.   طبق مطالعات انجام شده تـوسط سازمان بهداشت جهانی استفاده صحیح از کمربند ایمنی احتمال مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را تا 60 درصد کاهش می‌دهد.   هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها همواره از سمت راست حرکت کنید، مگر آنکه قصد سبقت داشته باشید‌، تغییر خط عبوری باید با احتیاط و با استفاده از چراغ راهنما انجام شود.   مسافران‌ و رانندگان طول مسیر مبدأ تا مقصد را هم بخشی از سفر بدانند و عجله‌ای برای رسیدن به مقصد نداشته باشند، در طول مسیر استراحتی هر چند کوتاه داشته باشند، تا خواب‌آلودگی رفع شود، بسیاری از تصادفات رانندگی در فواصل 30 کیلومتری مانده به مقصد رخ داده است.   هنگام سفر اطمینان حاصل کنید که شیشه‌های اتومبیل و چراغ‌های جلو و عقب و همچنین چراغ‌های ترمز‌ تمیز و ‌سالم باشد؛ از نور پایین استفاده کنید و در صورتی که نمی‌توانید بیشتر از صد متر مقابل خود را ببینید، چراغ‌های مه‌شکن خود را روشن ‌کنید.   در زمستان چنانچه قصد دارید، سـرعت خود را کاهـش دهید، به آرامی از تـرمزها استفاده کنید، تا با روشن شدن چراغ‌های ترمز، رانندگانی که پشت سر شما حــرکت می‌کنند، از کم شدن سرعت شما آگاه شوند.   در سفر، از وسایل هشدار دهنده خودرو نظیر‌ بوق، فلا‌شر، چـراغ‌های راهنما و غیره ‌‌بازدید کنید ‌و از سالم بودن آنها مطمئن شوید.   اگر در جاده مه غلیظ و شدید شد، به آهستگی به منتهی‌الیه سمت راست سواره‌رو رفته و توقف کنید، سپس‌ فلاشر ماشین را ‌فعال کنید.   ‌به یاد داشته باشید، در روزهای بارانی و برفی باید با دقت بیشتری رانندگی کرد‌، زیرا سطح اصطکاک چرخ‌های اتومبیل با آسفالت سطح سواره‌رو در چنین مواقعی کاهش می‌یابد.   ‌هنگام خرابی احتمالی وسیله نقلیه‌ در شانه خاکی جاده‌ توقف کنید و با استفاده از علائم ایمنی‌‌ (نظیر مثلث خطر) به‌ویژه در تاریکی هوا، نسبت به رفع نقص آن اقدام کنید. ]]> اجتماعی Sat, 16 Dec 2017 05:47:35 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51487/بارش-برف-محورهای-کوهستانی-سردسیر واکنش ناجا به انتشار فیلم ضرب‌وشتم یک‌دستفروش http://www.etelaterooz.ir//news/51483/واکنش-ناجا-انتشار-فیلم-ضرب-وشتم-یک-دستفروش اطلاعات روز# به گزارش فارس، سردار سعید منتظرالمهدی سخنگو و معاون اجتماعی نیروی انتظامی در واکنش به انتشار فیلمی از برخورد نامناسب یک مامور پلیس و یکی از ماموران شهرداری با یک نفر دستفروش که در روز‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده است، اظهار داشت: بارها براساس تدابیر فرمانده ناجا تاکید کرده‌ایم که کارکنان پلیس باید رفتارشان را در حین انجام ماموریت‌های انتظام‌بخشی جامعه در چارچوب دکترین و آموزه پلیس مهربان و مقتدر انجام دهند.   سخنگوی ناجا تصریح کرد: براین اساس هیچ نوع تخطی و قصوری در این خصوص پذیرفته نیست و طبیعتاً افرادی که در رفتار و برخورد خود از جاده اعتدال و انصاف خارج شوند مورد تذکر و برخورد انضباطی واقع می‌شوند.   وی تاکید کرد: بدیهی است سازمان‌هایی که برای انجام ماموریت خود از نیروی پلیس کمک می‌گیرند نیز نباید به گونه‌ای عمل کنند که آنها را در موقعیت‌های چالش‌ برانگیز قرار دهند.   منتظرالمهدی خاطر نشان کرد: همه ما به عنوان شهروندان جامعه و همچنین دستفروشان عزیز باید مسئولیت اجتماعی خود را بپذیریم و قوانین شهری را برای برخورداری از حقوق سایر شهروندان رعایت کنیم و قطعاً سازوکارهای لازم برای ساماندهی دستفروشان از سوی شهرداری فراهم می‌شود. ]]> اجتماعی Sat, 16 Dec 2017 05:41:04 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51483/واکنش-ناجا-انتشار-فیلم-ضرب-وشتم-یک-دستفروش سرنوشت صدهاهزار عروس بی‌داماد چه‌می‌شود؟ http://www.etelaterooz.ir//news/51490/سرنوشت-صدهاهزار-عروس-بی-داماد-چه-می-شود اطلاعات روز# جام جم نوشت: آمارسرشماری سال 95 می‌گوید 20 میلیون نفر از جمعیت 10 سال به بالای کشور هرگز ازدواج نکرده‌اند که سهم مردان شده 11 میلیون و 557 هزار و 837 نفر و سهم زنان هشت میلیون و 596 هزار و 789 نفر.   کودکان و نوجوانان را که از این آمار جدا کنیم باز هم عدد مربوط به مجردهای بزرگسال ایرانی توی چشم می‌زند، از ازدواج جامانده‌هایی که هنوز هم تعدادشان در مناطق شهری بیشتر از نقاط روستایی است.   سرشماری نفوس و مسکن سال گذشته که نتایجش امسال جمع‌بندی شد خبر می‌دهد که در شهرها هشت میلیون و 530 هزار مرد مجرد زندگی می‌کنند در ازای شش میلیون و 488 هزار زنی که در شهرها مجرد مانده‌اند. همچنین در روستاها دو میلیون و 101 هزار دختر مجرد زندگی می‌کنند، در کنار سه میلیون و 17 هزار مردی که در مناطق روستایی تجرد اختیار کرده‌اند.   این آمارهای چشمگیر، این اعداد گلوگیر همه حکایت از رشد تجرد در کشورمان دارند، عددهایی که حالا میلیونی‌اند و زن و مرد را فارغ از جغرافیایی که در آن زیست می‌کنند، دربرگرفته‌اند.   روزگار دشوار مونث‌ها   می‌گویند اگردر روستا دختری از سن ازدواج رد شود، با انگشت نشانش می‌دهند. می‌گویند اگر پسری به خواستگاری دختری بیاید و به‌دلیلی پیوندشان سرنگیرد در مورد دختر شایعه درست می‌کنند و این شایعات خواستگارهای بعدی را می‌تاراند. حتی می‌گویند در جمع‌های روستایی از دختران مجرد برای عبرت بقیه دختران روستا یاد می‌کنند. می‌گویند دختران روستا شادی و تفریح ندارند و مجرد ماندنشان، آوار سرزنش به سرشان می‌ریزد، برای همین است که مجرد مانده‌های مونث در محیط بسته و پرفشار خویش از افسردگی و ضعف اعتماد به نفس رنج می‌برند.   وقتی زهرا فرضی، استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران درچهار روستای استان گیلان، پژوهشی میدانی را کلید زد و «طرد اجتماعی دختران روستایی مجرد» را دنبال کرد به این یافته‌ها رسید. یافته‌های او شباهت بسیاری به گفته‌های اخیر آذر اسماعیلی، مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد دارد که گفته است 370هزار دختر بازمانده از ازدواج که تحت پوشش این کمیته‌اند در روستاهای کشور وجود دارند که اکثر قریب به اتفاقشان از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند.   این تاکید، شباهت فراوانی به پژوهش «طرد اجتماعی در زندگی زنان فقیرشهری» دارد که یافته‌هایش پاییز امسال در نشریه زن در توسعه و سیاست منتشر شد و فاش کرد طرد ناشی از تجرد، یکی از دلایل مهم شکل‌گیری طرد اجتماعی علیه دختران است.   آنهایی که دختران مجرد روستایی را طرد می‌کنند انگار با خط‌کش سنجش گناه، آنها را اندازه می‌گیرند درحالی که حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با صدای بلند تاکید می‌کند که مجرد ماندن دختران روستا بیش از هر چیز پیامد مهاجرت است و محسن ولیئی، مدرس دانشگاه نیز این گفته را تائید می‌کند.   موسوی چلک به جام‌جم می‌گوید، معمولا مهاجرت مردان از روستا به شهرها بیش از مهاجرت زنان و دختران روستایی است، بنابراین وقتی آنها در روستا می‌مانند و مردان می‌روند، شانس ازدواج دختران کم می‌شود در حالی که مردان مهاجرت کرده فرصت‌های تازه‌ای برای ازدواج به‌دست می‌آورند.   محسن ولیئی که چهار سال مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی بوده، شرح می‌دهد در بخش قابل‌ توجهی از خانواده‌های فقیر تحت پوشش کمیته امداد می‌توان این وضع را دید، دخترانی بی‌چیز که عمدتا به‌خاطر فشارهایی که به دوش می‌کشند، گرفتار مشکلات روحی و روانی هستند.   او توضیح می‌دهد، مدتی کمیته امداد نسخه‌ای برای دختران مجرد ندار پیچید که ستون فقراتش آموزش به آنها وکمک به توانمندی اقتصادی‌شان بود، ولی گرچه به گفته او اشتغال واستقلال مالی به‌وجود آمد، اما بقیه مشکلات ناشی از زندگی مجردی دختران در روستا باقی ماند.   این وضع برمی‌گردد به همان نگاه‌های مردم روستا به مجردها، به همان با انگشت نشان دادن‌ها، به مقصر دانستن دختران بازمانده از ازدواج و به بستن چشم‌ها روی همه عواملی که دست‌به‌دست هم می‌دهند و ذره ذره روایتگر داستان تجرد می‌شوند.   چرا تجرد؟   با این‌که هیچ چیزِقطعی در این عالم وجود ندارد اما روی کاغذ، تجرد 426هزار دختر مجرد ایرانی قطعی است. آنها بیش از 40 سال سن دارند و جمعیت‌شناسان احتمال ازدواجشان را اندک می‌دانند. این در شرایطی است که کارشناسان احتمال می‌دهند بخشی از جمعیت ده میلیون نفری دختران جوان که در کشورمان زیست می‌کنند در آینده‌ای نه‌چندان دور به خیل مجردهای قطعی بپیوندند.   با این‌که محسن ولیئی تاکید دارد که بخشی از این تجردها ناشی از کسب موفقیت‌های تحصیلی و اقتصادی از سوی زنان، استقلال مالی‌شان و از اولویت خارج شدن ازدواج برای آنهاست اما موسوی چلک دست بر این می‌گذارد که افزایش مجردهای کشور یا ناشی از وضعیت اقتصادی است که نابسامانی‌اش را نمی‌شود انکارکرد، یا حاصل نبود امنیت خاطر نسبت به آینده است که فقیر و غنی هردو را درگیر کرده یا ناشی است از فرار جوانان از مسئولیت‌هایی که تاهل ایجاد می‌کند.   به باور او، همین است که حتی با ارائه تسهیلات دولتی مسکن یا وام ازدواج بازهم وضعیت تاهل و خروج از تجرد در کشور تکانی جدی نمی‌خورد.   در این میان اما اوضاع دختران بازمانده از ازدواج در محیط‌های کوچک و بسته روستاها که در آنها هنوز ازدواج هنجاری قدرتمند است، جای تامل دارد، دخترانی که اغلب به جبر محیط مجرد مانده و سرخورده شده‌اند، دخترانی که بی‌جا نیست اگر دور ماندنشان از قافله ازدواج، تجرد فقیرانه نامیده شود. ]]> اجتماعی Sat, 16 Dec 2017 06:03:07 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51490/سرنوشت-صدهاهزار-عروس-بی-داماد-چه-می-شود خانم مدیر اخراجی مدرسه از همکار خود انتقام گرفت http://www.etelaterooz.ir//news/51493/خانم-مدیر-اخراجی-مدرسه-همکار-خود-انتقام-گرفت اطلاعات روز# ایران نوشت: زن جوان وقتی از مدرسه و محل کارش اخراج شد، مطالب غیراخلاقی درباره یکی از همکاران سابق خود را به همراه تصاویرساختگی از وی درفضای مجازی منتشرکرد.   کارمند جوان که با اطلاع از موضوع عصبانی شده بود ضمن مراجعه به پلیس فتا شکایتی را در این باره تنظیم کرد و خواستار پیگیری شد.   مأموران پلیس «فتا»ی مازندران با توجه به اطلاعاتی که از کارمند اخراجی در اختیارشان قرار داده شده بود به ردزنی متهم پرداختند.تا این‌که مشخص شد وی از همکاران سابق شاکی پرونده بوده و در گذشته به  عنوان مدیر همین مدرسه کار می‌کرد.   وی که پس ازدستگیری لب به  اعتراف گشوده بود انگیزه خود را انتقامجویی اعلام کرد وگفت: از وقتی کارم را از دست دادم تصور کردم همکارسابقم- شاکی- باعث اخراجم شده و به همین دلیل تصمیم گرفتم تا با این روش از او انتقام بگیرم.   این زن که متهم به انتشار مطالب کذب و غیراخلاقی در شبکه‌های اجتماعی است اعتراف کرد انتشار مطالب غیراخلاقی علیه کارمند سابقش در شبکه‌های اجتماعی و درج شماره تلفن شاکی زیر این مطالب به قصد انتقام و بی‌آبرو کردن وی در بین دوستان و خانواده بود.   به گفته سرهنگ محمدنژاد- رئیس پلیس فتای مازندران- مرتکبان این قبیل جرائم به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر ۲ مجازات محکوم می‌شوند. ]]> اجتماعی Sat, 16 Dec 2017 06:12:20 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51493/خانم-مدیر-اخراجی-مدرسه-همکار-خود-انتقام-گرفت آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه های کشور http://www.etelaterooz.ir//news/51481/آخرین-وضعیت-جوی-ترافیکی-راه-های-کشور اطلاعات روز# سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در خصوص آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور اظهار داشت: در حال حاضر ترافیک در آزادراه‌ قزوین- کرج محدوده مهرویلا تا پل فردیس و همچنین آزادراه کرج- تهران محدوده پل فردیس تا گرمدره، سنگین است.   رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا تصریح کرد: در محورهای شهریار به تهران و اتوبان ساوه در محدوده پل صبا باتری ترافیک سنگینی گزارش شده است.   وی بار ترافیک در بزرگراه‌های تهران را نیز سنگین ارزیابی کرد.   این مقام ارشد راهور ناجا به مه گرفتگی و کاهش دید افقی در محور ارومیه- نقده در آذربایجان غربی اشاره و اعلام کرد: در اکثر محورهای استان‌ فارس بارش باران جریان دارد.    سرهنگ رحمانی گفت: در محور برازجان در استان بوشهر و همچنین قشم- چارک و بندر حاجی‌آباد در استان هرمزگان نیز باران می‌بارد.   رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا خاطرنشان کرد: سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار هستند. ]]> اجتماعی Sat, 16 Dec 2017 05:37:39 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51481/آخرین-وضعیت-جوی-ترافیکی-راه-های-کشور جنایت در ویلای اجاره‌ای http://www.etelaterooz.ir//news/51509/جنایت-ویلای-اجاره-ای اطلاعات روز# پلیس، قاتل فراری جوانی ۱۸ساله را که از دوستان مقتول بود، دستگیر کرد. به گزارش روزنامه شرق، ۲۱ آذرماه امسال پرونده نیابت قضائی همراه با دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای ناحیه ۳۸ تهران، به اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ برای دستگیری متهمان پرونده قتل عمد در شهرستان فریدونکنار ارجاع شد و اطلاعات پرونده حکایت از آن داشت که سه جوان ساکن شهر تهران، در ۱۶ آذر برای تفریح به شمال کشور رفته و در شهرستان فریدونکنار ویلایی را اجاره کرده‌اند اما یک روز پس از اجاره ویلا زمانی که مالک برای دریافت اجاره روزانه به درِ ویلا رفته بود، کسی پاسخ‌گوی او نشده و سرانجام مالک ویلا با استفاده از کلید یدک وارد ساختمان شده و در داخل ساختمان با جسد یکی از این سه جوان به نام مجتبی متولد ۲۴۸۹ مواجه شده است.   کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی با همراهی کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان فریدونکنار، ضمن شناسایی محل سکونت یکی از دو جوان متواری‌شده به نام عرفان (۲۹ساله) در منطقه تهرانپارس – خیابان احسان، به محل سکونت عرفان مراجعه کرده و در ۲۲ آذرماه موفق به دستگیری وی شدند.  عرفان در اعترافاتش گفت: نیمه‌شب روز حادثه با ماشین مقتول، برای تفریح به فریدونکنار رفتیم؛ حدودا ساعت پنج صبح به فریدونکنار رسیدیم و ویلایی اجاره کردیم. برای رفع خستگی مقداری مواد مصرف کرده و پس از آن خوابیدیم. خوابیده بودم که با صدای درگیری بیدار شدم. زمانی‌که از خواب بیدار شدم، علی را دیدم که چاقوی خون‌آلودی در دست داشت و مجتبی نیز روی زمین افتاده بود. ترسیده بودیم، به همراه علی به لب دریا رفتیم و علی چاقو را به دریا انداخت. پس از آن مقداری مواد مصرف ‌کرده و با پراید مجتبی به تهران برگشتیم. ماشین را در خیابان احسان رها کرده و هر کدام به خانه خودمان رفتیم تا اینکه امروز دستگیر شدم.   با دستگیری اولین متهم پرونده، خودروی رهاشده مقتول نیز در خیابان احسان کشف و محل سکونت علی (۲۹ساله) نیز در خیابان امین شناسایی و او نیز در ۳۳ آذرماه دستگیر شد. علی در اعترافاتش صراحتا به ارتکاب جنایت اعتراف کرد و گفت: پس از مصرف مقداری مواد، حدودا ساعت هفت صبح خوابیدیم. در حالت خواب و بیدار بودم که احساس کردم کسی سراغ گوشی تلفن همراهم رفته است. متوجه شدم مجتبی در حال برداشتن چند شماره تماس متعلق به دوستانم است.   به این کارش اعتراض کردم که در ادامه با یکدیگر درگیر شدیم. چاقوی عرفان روی مبل قرار داشت، آن را برداشته و چند ضربه به سمت مقتول پرتاب کردم که یکی از آنها به شکم مجتبی خورد. در همین زمان عرفان نیز از خواب بیدار شده و متوجه موضوع شد. چاقو را داخل دریا انداختیم و با ماشین مجتبی به تهران برگشتیم.   سرهنگ کارآگاه حمید مکرم، معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت‌: با توجه به وقوع جنایت در شهرستان فریدونکنار، هر دو متهم در اختیار پلیس آگاهی شهرستان فریدونکنار قرار داده شدند.   ]]> اجتماعی Sat, 16 Dec 2017 07:42:01 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51509/جنایت-ویلای-اجاره-ای ۳ دی ماه؛ زمان رسیدگی به پرونده موسوم به دکل نفتی http://www.etelaterooz.ir//news/51510/۳-دی-ماه-زمان-رسیدگی-پرونده-موسوم-دکل-نفتی اطلاعات روز# وکیل‌مدافع یکی از متهمان پرونده موسوم به دکل نفتی از تعیین وقت رسیدگی به این پرونده در تاریخ سوم دی ماه خبر داد.   سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: پس از صدور کیفرخواست و ارسال پرونده به دادگاه، شعبه ۱۰۶۳ مجتمع قضایی ویژه امور اقتصادی، سوم دی ماه را برای رسیدگی به این پرونده تعیین کرده است.   وی با اشاره به اینکه مهاجرانی جزو متهمان این پرونده نیست، گفت: امیدوارم هرچه زودتر قرار منع تعقیب برای مهاجرانی صادر شود؛ چرا که اتهامی متوجه وی نیست.   علیزاده‌طباطبایی با بیان اینکه پرونده دکل نفتی ۵ متهم دارد، گفت: اتهام برخی از متهمان تحصیل مال نامشروع و برخی دیگر خیانت در امانت عنوان شده است.   وی یادآور شد که وکیل‌مدافع یکی از متهمان این پرونده است و موکلش واسطه خرید دکل بوده است.   علیزاده‌طباطبایی در ادامه با اشاره به پرونده مهدی هاشمی و موضوع مرخصی‌های وی، گفت: طبق آیین‌نامه سازمان زندان‌ها به هر زندانی ماهانه دو روز مرخصی می دهند، مگر به کسانی که جرایم خاص داشته باشند و وضعیت شان مورد رضایت نباشد؛ لذا مرخصی مهدی هاشمی فراتر از آیین نامه سازمان زندان‌ها نیست.   بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای ۲۶ شهریورماه سال جاری در نشست خبری در پاسخ به سئوال ایسنا مبنی بر اینکه دادستان تهران ۱۶ مردادماه در خصوص پرونده موسوم به دکل نفتی گفته بود که این پرونده یکی از پرونده‌های سنگین دادسرای جرایم اقتصادی محسوب می‌شود و تحقیقات این پرونده به پایان رسیده است، آخرین وضعیت این پرونده را شرح دهید؟ گفت: این پرونده از لحاظ محتوا بزرگ بود و مدت‌ها طول کشید، کیفرخواست آن صادر شده و به دادگاه رفته، اما هنوز در دادگاه تعیین وقت نشده است.   وی در پاسخ به سئوالی در خصوص تعداد متهمان این پرونده، گفت: اکنون نمی‌دانم، ولی بیش از یک متهم دارد.   به گزارش ایسنا، مهدی هاشمی نیز در حال سپری کردن دوران حبس ۱۰ ساله خود است. ]]> اجتماعی Sat, 16 Dec 2017 07:45:08 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51510/۳-دی-ماه-زمان-رسیدگی-پرونده-موسوم-دکل-نفتی مقایسه واکنش‌ها به زلزله در ژاپن و ایران http://www.etelaterooz.ir//news/51513/مقایسه-واکنش-ها-زلزله-ژاپن-ایران اطلاعات روز# ژاپن در مارس 2011 با یک زلزله 9 ریشتری در ساعت 14:46 دقیقه در 125 کیلومتری شرق سندای و 380 کیلومتری شهر توکیو مواجه شد. زلزله در وسعت 130کیلومتر و عمق 30 کیلومتری زمین رخ داد و سه دقیقه طول کشید. بر اساس گزارش‌ها، 15 هزار و 854 نفر در این حادثه جان باختند، سه هزار و 167 نفر مفقود و 26 هزار و 992 نفر مجروح شدند.   به گزارش خبرنگار ایسنا، در این زلزله 125 هزار خانه تخریب، برق 4.4 میلیون مشترک و آب 1.5 میلیون خانه قطع شد. علاوه بر زلزله، آتش‌سوزی گسترده به مدت هفته‌ها پس از زلزله و انفجار و ویرانی نیروگاه اتمی فوکوشیما عمق فاجعه را افزایش داد. میزان خطر پرتودهی در توکیو با حادثه چرنویل در 1986 برابری می‌کرد.    جمعیت ژاپن 127 میلیون نفر است و متراکم‌ترین کشور در جهان (340 نفر در هر کیلومتر) به شمار می‌رود. در حالی که بیشترین تراکم در اطراف توکیو است. این کشورِ مستعد زلزله، پیشگام در مدیریت بحران، طرح جامعی را به منظور آماده شدن در برابر بحران‌ها دارد در نتیجه این طرح، مردم، مقامات و دپارتمان‌های نجات دقیقا می‌دانند در مواقع بحران چه کارهایی انجام دهند.   این سیستم پس از زلزله کوبه در سال 1995 در ژاپن ایجاد شد. به دنبال تصویب این طرح، دولت یک سیستم GIS و یک شبکه عمومی کامپیوتری را راه اندازی کرد. این سیستم شامل زیرمجموعه‌های متفاوتی بود که تمام اعمال مربوط به بحران اعم از جلوگیری از بحران تا ارزیابی خسارات و تلفات وارده پس از بحران را برعهده داشت.   بیشتر سیستم‌های هشداردهنده زود هنگام بحران در سونامی و زلزله‌های اتفاق افتاده در اقصی نقاط دنیا، محصول طرح مدیریت بحران تصویبی در سال‌های 2007-2003 است. این سیستم بخش مهمی از مدیریت بحران بود و نقش قابل توجهی در کاهش خسارات و تلفات جانی در مورد زلزله ۲۰۱۱ توکیو داشت.   در ساعات نخست زلزله چندین کانال ارتباطی در ژاپن شامل کانال NHK و شبکه تلفن‌های همراه مسئولیت ارائه اخبار سیستم هشداردهنده زودهنگام را برعهده داشتند.   در مدیریت بحران ژاپن در سال ۲۰۱۱، یکی از فاکتورهای مهم، مدیریت مناسب رفتار مردم بود تا دستورات را محتاطانه دنبال کنند. سرمایه اجتماعی در این کشور، نقش مهمی در بازسازی ویرانی‌های پس از زلزله داشت. احترام زیاد مردم به قوانین و ارزش‌های اخلاقی و همبستگی آنها سبب شد تا از هجوم برای کمک یا غارت جلوگیری شود و به آنها انگیزه داده شود که منافع ملی را به منافع خود ترجیح دهند.   پاسخ به بحران   بی‌درنگ پس از حادثه، دولت ژاپن کمیته ملی GOJ را با مدیریت نخست وزیر برگزار کرد. دولت یک فوریت در مناطق تحت تاثیر حادثه اعلام کرد و نیروهای دفاعی برای اجرای آن به این مناطق اعزام شدند. همه وزارت‌خانه‌ها و دپارتمان‌ها مانند وزارت خارجه، حمل و نقل و بهداشت در این پاسخ نقش داشتند.   دفاتر محلی در همه ادارات در پاسخ به بحران شرکت کردند. وظایف هر کدام از وزارتخانه‌ها از قبل مشخص بود. وزارتخانه بهداشت، مسئولیت تامین تجهیزات مناسب برای تامین آب و ارزیابی بیمارستان‌ها برای درمان آسیب‌دیدگان و افرادی که در معرض رادیواکتیو قرار گرفته بودند، را داشت. وزارت کشاورزی، جنگل‌بانی و شیلات به همراه وزارت‌خانه دارایی، مسئول تامین غذا، سرویس‌های بهداشتی سیار، رادیو، گازوئیل، پتو، چراغ قوه، یخ خشک و ضروریات دیگر بودند.   به دستور دولت، همه شاهراه‌های اصلی در شمال کشور به طور کامل برای اجرای فعالیت‌های مربوط به پاسخ اورژانسی در نظر گرفته شدند. علاوه بر این، سیستم‌های حمل‌ونقل مانند مترو، کشتی و قطار، فعالیت خود را در  سندایی و توکیو متوقف کردند. با این حال، در روز حادثه دولت ژاپن خطر تشعشعات هسته‌ای مربوط به راکتورهای دو نیروگاه هسته‌ای را اعلام کرد که جان 140 هزار نفر در محدوده 20 کیلومتری را تهدید می‌کرد.   صلیب سرخ ژاپن که در اسکان موقت و انجام عملیات اولیه امداد نقش داشت، بی‌درنگ تیم خود را فراخواند. صلیب سرخ مردم را در مدارس، ساختمان‌های عمومی و جان‌پناه‌ها اسکان داد. همچنین اقدامات خود را با همه نیروهای نجات و NGO ها هماهنگ کرد.   ساخت اسکان موقت هشت روز پس از زلزله آغاز و اولین مجموعه خانه‌های ساخته‌شده در طی یک ماه آماده شد. علاوه بر کمک‌های پزشکی، درمانگران و مددکاران اجتماعی از طرف وزارت بهداشت به نقاط آسیب‌دیده فرستاده شدند و سپس در روزهای بعد، تمرکزشان را از بیماری‌های جسمی به روحی تغییر دادند. هم‌چنین این وزارتخانه، اقدامات لازم را به منظور کنترل و جلوگیری از بیماری‌های عفونی و تشویق مردم برای استفاده از ماسک انجام دادند.   آتش‌سوزی در هشت کارخانه پس از زلزله گزارش شد. مهار آتش‌سوزی مربوط به خط لوله گاز چند روز طول کشید. تعداد آتش‌سوزی در طی یک هفته از ۴۴ مورد به ۳۲۵ مورد افزایش یافت. همه آتش‌سوزی‌های آغاز شده پس از زلزله توسط پلیس ژاپن مهار شد، در نتیجه این آتش‌سوزی‌ها سوخت در منطقه کاهش یافت. ترمیم خط لوله گاز پیشرفت کندی داشت؛ بنابراین تقریبا یک میلیون لیتر گازوئیل در لیتر به مناطق آسیب‌دیده با تانکر حمل شد و فقدان سوخت را تا حدودی جبران کرد. میزان پایین نفت و ذغال سنگ سبب تاخیر در انتقال آنها شد، دولت برای جبران اقدام به واردات مواد سوختی از روسیه و کره جنوبی کرد.   کارخانه‌های بزرگی مانند تویوتا و سونی، فعالیت‌های تولیدی خود را متوقف کردند و بیشتر شهرها در kanto مصرف سوخت خود را به منظور کوتاه‌تر کردن زمان خاموش‌کردن آتش‌سوزی کاهش دادند.   ۱۴۰ هزار نفر در منطقه حادثه‌دیده در سونامی تخلیه شدند و از توزیع مواد غذایی و آب آلوده جلوگیری شد. انفجار نیروگاه‌های هسته‌ای در اثر سونامی سبب ایجاد نگرانی در میان مردم شد. بنابراین، دولت ژاپن دستور داد تا تمام نیروگاه‌هایی که به زلزله‌های بالای هشت ریشتر مقاوم نیستند، فعالیت خود را متوقف کنند. همچنین از ایجاد نیروگاه‌های دیگر به منظور تامین انرژی جلوگیری شد.   زلزله ۲۰۱۱، اثرات محیطی بدی را به همراه داشت و به زمان طولانی برای جبران خسارت‌ها نیاز داشت. مردم به مشکلات روانی و بیماری‌های ریوی و قلبی مبتلا شدند. چند ماه پس از زلزله، سازمان صلیب سرخ تمرکز خود را بر مسائل مربوط به سلامت روان معطوف کرد. همچنین این زلزله سبب آسیب به کشاورزی در منطقه شد که بازسازی آن دو تا سه سال زمان نیاز داشت. به علاوه، صنعت ماهیگیری نیز با مشکلات بسیاری مواجه شد. بیشتر گزارشات واصله حاکی از آن بود که بیشتر صادرات غذایی به چین محدود شده بود و ذخایر غذایی کاهش یافته بود. همچنین نگرانی از سلامت غذا و آب به علت تشعشعات هسته‌ای ایجاد شده بود که نیاز به واردات غذا را در آینده افزایش می‌داد.   ژاپن در طی زلزله با افزایش تعداد بیکاران مواجه شد. تعداد زیاد زلزله‌زدگان که خانه‌هایشان را از دست داده بودند، به شهرهای دیگر مهاجرت کردند. همچنین، کارگران کارخانه‌های الکترونیک و ماشین‌سازی با بسته شدن کارخانه‌ها بیکار و مجبور به مهاجرت شدند. دولت ژاپن 20 هزار شغل ایجاد کرد تا با اثرات افزایش بیکاری در طی یک ماه مبارزه کند.   اما تعداد بیکاران بسیار بیشتر از کارهای ایجاد شده بود. زنان مخصوصا در مناطق روستایی که مشغول به کشاورزی و ماهیگیری بودند، پس از بحران در بخش‌های دیگر کار کردند تا با این کار به اقتصاد خانواده کمک کنند. به نظر می‌رسد که زلزله سیکل زندگی زنان را تغییر داده و اکنون آن‌ها نقش مهمی در اقتصاد خانواده دارند. این رویداد یک تغییر بزرگ در کشوری ایجاد کرد که قبلا غالبا مردها کار می‌کردند.   به دنبال خاموش کردن نیروگاه اتمی، کمیته ارتباط با خارج، قانونی تصویب کرد که مطابق با آن تمام تجهیزات هسته‌ای به ویتنام و جوردن برود. همچنین کمپانی‌های ژاپن توافقنامه‌هایی با هند، بنگلادش و ترکیه در مورد ساخت و مدیریت نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشورها امضا کردند.   نتیجه‌گیری   در زلزله اتفاق افتاده در توکیو، به رغم مقیاس غیرقابل پیش‌بینی آن، بیشتر زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها سالم ماندند. بنابراین ژاپن قانونی را برای در نظر گرفتن تکنولوژی‌های ضد زلزله در ساختمان‌ها تصویب کرد. اگر تنها زلزله اتفاق افتاده بود، کشور ژاپن می‌توانست ادعای عملکرد موفق این کشور در برابر زلزله‌هایی با قدرت بالا را عنوان کند.   دلیل ناکارآمد بودن طرح‌های مربوط به مدیریت بحران، مقیاس بزرگ سونامی بود که طرح‌هایی برای مقابله با امواج بلند آن در نظر گرفته نشده بود. به علاوه مسئولان ژاپن منافع اقتصادی را بیشتر از فاکتورهای ایمنی و اخلاقی در نظر گرفته بودند. حتی پس از بحران، این کشور تنها به منافع اقتصادی دقت می‌کردند و هدفشان صادرات تکنولوژی به کشورهای دیگر بود. اما این بحران یک انگیزه برای مردم و دولت ایجاد کرد تا از سوخت‌های پاک به جای مواد خطرناک استفاده شود.   به همین علت دولت مجبور به طراحی راه حل‌های گران و طولانی مدت به منظور جایگزینی انرژی هسته‌ای با انرژی‌های پاک مطابق با ضوابط و ارزش‌های اخلاقی شد.   اگرچه مدیریت بحران هسته‌ای به عنوان یک لکه پنهان در مدیریت بحران توکیو بود، اخلاق اجتماعی ژاپن و شیوه آنها در مواجهه با مشکلات یک نقطه قوت است. نظم، حفظ آرامش و اعتماد مردم به مدیران و مدیریت علمی به حل سریع‌تر مشکل کمک کرد. صفوف منظم مردم برای دریافت غذا و تسهیلات به جای آشوب، یک نشانه خوب برای کشورهای دیگر است. زیرا نشان می‌دهد که چگونه مردم می‌توانند در برابر بحران به طور موثر و کارآمد عمل کنند.   زلزله ۱۱ مارس ۲۰۱۱ ژاپن یک زنگ خطر برای همه جهان مخصوصا ایران است تا متدهای خود را تقویت کنند و به تخمین دقیق زمان و بزرگی زلزله بپردازند و دقیق‌تر و محتاطانه‌تر درباره خطرات زلزله آگاه شوند.   اکنون باید این سوال را از خود بپرسیم که ایران به عنوان یک کشور زلزله‌خیز تا چه میزان در برابر زلزله آماده شده است؟ در زلزله‌ای که در آبان ۱۳۹۶ در کرمانشاه اتفاق افتاد، عملکرد سازمان‌های متولی در برابر این بحران نشان از آمادگی کم کشور داد. هرچند ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و نیروهای ارتش، سپاه و بسیج به منطقه فرستاده شدند و بسیاری از این نیروها مخصوصا ارتش، به بهترین شکل ممکن به کمک‌رسانی پرداختند؛ اما به نظر می‌رسد که بدون در نظر گرفتن کمک‌های غیرقابل وصف مردم در کمک به هموطنانشان، مدیریت بحران به درستی عمل نکرده است.   نرسیدن غذا، آب، دارو و امکانات گرمایشی تا نزدیک به یک ماه پس از زلزله، زلزله‌زدگان را با مشکلاتی مواجه کرده است. هوای سرد و گسترده بودن مناطق زلزله‌زده نیز مواجهه با چنین بحرانی را دشوارتر کرده است. از طرفی به نظر می‌رسد که مردم اعتماد خود را به کمیته مدیریت بحران و کانال‌های اطلاع رسانی از دست داده‌اند و بیشتر اخبار مربوط به زلزله را از طریق شبکه‌های اجتماعی دریافت کرده‌اند و ترجیح می‌دادند تا کمک‌های خود را از طریق افراد مورد اعتماد خودشان به زلزله‌زدگان برسانند. این عامل سبب بی‌نظمی در روند کمک‌رسانی شد.   همچنین با وجود گذشت قریب به یک ماه از رویداد زلزله، هنوز اسکان موقت انجام نشده است و اقدامات در این باره، کارآمد نبوده است؛ درحالی که مردم با کمک‌های خود، تعدادی از زلزله‌زدگان را با فرستادن کانکس از این مشکل نجات دادند که جای تقدیر دارد. اما مدیریت بحران باید بکوشد تا نقش اصلی خود در اسکان موقت را به بهترین نحو انجام دهد.   با توجه به عملکردهای این کمیته در ماه‌های بعد از زلزله، به نظر می‌رسد که مدیریت بحران یک عملکرد چند ماهه تا چند ساله و دنباله دار را باید در نظر بگیرد و مشکلات مربوط به سلامت روان را در اولویت قرار دهد. رها کردن مردم زلزله‌زده پس از مدت کوتاهی به حال خود از نقص‌های این کمیته به شمار می‌رود که انتظار می‌رود در مورد این زلزله، این نقص جبران شود.   دولت باید تلاش کند تا برای ساکنان مناطق آسیب‌دیده شغل ایجاد کند و کمک‌رسانی اعم از مالی و معنوی تا زمانی که مردم زلزله‌زده به زندگی عادی خود بازگردند، حفظ شود. بازسازی شهرها و روستاها در اولویت قرار گیرد و کمبودهای مشاهده شده در مسیر کمک‌رسانی رفع شود.   متاسفانه هیچ دولتی در ایران نمره قبولی مناسبی در زمینه مدیریت بحران در زلزله نمی‌گیرد. مخصوصا زلزله‌هایی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده، این کمیته با عملکرد خوبی که نمره قابل قبول دریافت کند، در صحنه حضور نداشته است. هرچند کارهای انجام شده قابل تقدیر است، اما ضعف‌های موجود، سبب پایین آمدن بازدهی در اعمال این کمیته شده است. امیدواریم که در آینده با حل ضعف‌های موجود در سیستم مدیریت بحران، اطلاع‌رسانی و کمک‌رسانی مواجه باشیم؛ و گرنه ما باید هر روز منتظر شوکه شدن خودمان با حوادث غیرمترقبه باشیم و تعدادی از مردم کشورمان جان خودشان را از دست بدهند.   منبع:    M Zaré and S Ghaychi Afrouz, Crisis Management of Tohoku; Japan Earthquake and Tsunami, 11 March 2011, PMC3469005     ]]> اجتماعی Sat, 16 Dec 2017 07:57:35 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51513/مقایسه-واکنش-ها-زلزله-ژاپن-ایران سود و زیان فـلفـل و غذای تنـد http://www.etelaterooz.ir//news/51530/سود-زیان-ف-لف-ل-غذای-تن-د اطلاعات روز# برخی افراد بر این باورند که فلفل تند، سس فلفلی، غذای تند و تیز یا کپسول‌های لاغری حاوی فلفل، تاثیر چشمگیری در روند افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن دارد.   برای این که بدانید، عامل ایجاد تندی فلفل چیست و تا چه میزان بر سوخت و ساز بدن تاثیرگذار است و تفاوت میان انواع و اقسام فلفل‌های شیرین و تند چه می‌تواند باشد و زیاده‌روی در مصرف آن چه عوارضی در پی دارد، این نوشتار را بخوانید .   عامل تندی فلفل چیست؟   کپسایسین، ترکیب گیاهی بی‌رنگی است که به انواعی از فلفل‌ها خاصیت تندی و تسکین درد می‌دهد. امروزه در صنعت دارویی از این ترکیب تند در اغلب کرم‌های موضعی کاهش درد استفاده می‌شود. مکانیسم اثر کپسایسین به این صورت است که به گیرنده‌های درد در بافت مورد نظر یا به سلول‌های چشایی زبان متصل می‌شود و با ایجاد احساس سوختگی، مغز را وادار به آزاد کردن یک ماده مخدر طبیعی با نام اندورفین کرده که با تسکین درد، احساس خوشی ایجاد می‌کند. در طب ایرانی از روغن گیاهی فلفل به صورت موضعی برای دردهای مزمن عضلات و مفاصل که ناشی از سردی و اسپاسم (گرفتگی) عضلانی باشد، استفاده می‌شود.   کدام فلفل‌ها خاصیت بیشتری دارند؟   فلفل‌ها انواع مختلفی دارند. برخی انواع آن دلمه‌ای و به رنگ‌های قرمز و زرد و سبز و نارنجی است. نوع دیگر آن فلفل سیاه است که دانه‌ای سیاه رنگ و کوچک بوده و نوعی از آن که به فلفل شمشیری معروف است، گیاهی بوته‌ای با پوسته‌ای قرمز یا سبز است.   برخلاف باور عامه مردم، فلفل‌های شمشیری سبز رنگ در مقایسه با انواع فلفل‌های سیاه و دلمه‌ای خواص بیشتری ندارند. تفاوت این فلفل‌ها تنها در رنگ و طعم تند یا شیرین آنهاست و از نظر خاصیت و ارزش غذایی تقریبا با هم برابری می‌کنند. فلفل‌های سیاه عطر و طعم مطبوع، اما فلفل‌های قرمز، تندی بیشتری دارند، البته ادویه پاپریکا که از فلفل دلمه‌ای قرمز گرفته می‌شود، تندی چندانی ندارد اما مطبوع‌تر است. فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی و قرمز در مقایسه با سبز آن به دلیل میزان کمتر کپسایسین طعم شیرین‌تری دارند.   فلفل سیاه را به اندازه بخورید   گفته می‌شود برای کاهش وزن، به هر غذایی که می‌خورید، فلفل سیاه بیفزایید، اما باید بدانید، فلفل تند و سیاه در مقایسه با سایر انواع آن، طبع گرم‌تری دارد و قوی‌تر است و حرارت زیادی تولید می‌کند و البته نباید به طور دائم و روزانه استفاده شود. از دیدگاه طب ایرانی، وقتی حرارت در بدن زیاد شود، رطوبت کم می‌شود و بدن رو به خشکی می‌رود. کسانی که زیاد فلفل می‌خورند، بتدریج بدن‌های چروکیده و پوستی حساس و کدر پیدا می‌کنند. بهتر است فلفل سیاه همراه غذاهای سرد و نفاخ خورده شود تا از سردی و مضرات آنها کاسته شود.   بهترین زمان برای افزودن پودر فلفل ‌سیاه به غذا اواخر زمان پخت است چون افزودن زودهنگام آن منجر به آزاد شدن روغن‌های فرار و عطر و طعم آن می‌شود. افزودن دانه‌های فلفل ‌سیاه در سوپ‌ و خورش‌ و غذاهایی که به‌آرامی پخته می‌شود، به خوش طعم شدن آن کمک می‌کند.   فلفل تند بی‌ضرر نیست   برای بهره بردن از خواص ادویه‌جاتی چون فلفل نباید سرخود و در مقادیر زیاد از آنها استفاده شود. اگر فلفل بخصوص انواع تند و قرمز آن متناسب با مزاج غذا استفاده نشود،‌ چون حرارت غذا را بالاتر می‌برد، می‌تواند منجر به عوارض کوتاه‌مدت نظیر داغی بدن، جوش، کهیر، سوزش ادرار، خارش پوست و در بلندمدت،‌ سبب بروز لک‌های پوستی، التهاب و زخم گوارشی شود. فلفل دلمه‌ای، جزو مواد غذایی آلرژی‌زاست و بهتر است افرادی که پوست حساس و تحریک‌پذیر دارند، آن را از برنامه غذایی خود حذف کنند.   ماجرای کپسول‌های لاغری حاوی فلفل تند   این روزها برخی افراد با هدف افزایش سوخت‌وساز بدن و کمک به لاغری سریع، از کپسول‌هایی که به ادعای تولیدکنندگان آن حاوی فلفل تند هستند، استفاده و مصرف این محصول را به دیگران نیز توصیه می‌کنند، اما این موضوع تا چه میزان صحت دارد.   فلفل به دلیل گرمازایی بالایی که دارد، می‌تواند تا حدودی سبب افزایش متابولیسم بدن و کالری‌سوزی شود، اما این افزایش سوخت و ساز به میزانی نیست که بتواند اضافه وزن را تا حد زیادی تقلیل دهد. اگر بخواهیم از این کپسول‌ها و همچنین سس‌ها و غذاهای تند در حدی مصرف کنیم که سوخت و ساز بدن را زیادتر کند، با عوارض گوارشی همچون زخم و التهاب معده، گاستریت و زخم دوازدهه مواجه خواهیم شد. بنابراین فلفل و ادویه جات تند با وجود کمک به افزایش متابولیسم بدن نمی‌توانند برای کاهش وزن و چاقی به صورت روزانه و مستمر و در مقادیر زیاد استفاده شوند.   فلفلی که در مجاورت با حرارت مغذی‌تر می‌شود     فلفل دلمه‌ای رنگین از رسیده شدن فلفل دلمه‌ای سبز به دست می‌آید و طعمی ملایم‌تر دارد و ویتامینC و ترکیبات ضد سرطان آن در حالت رسیده کمی بیشتر است. هر چه فلفل دلمه‌ای رنگ شفاف‌تر و پوست سفت‌تری داشته باشد، تازه‌تر است و هر چه پوست آن کدر و چروکیده شود، از ارزش تغذیه‌ای آن کاسته می‌شود و به مرحله فساد نزدیک‌تر است.   فلفل دلمه‌ای سبز، حاوی مقادیر بیشتر منیزیم و انواع نارنجی آن دارای بتاکاروتن است که در سلول‌های بینایی تبدیل به ویتامین A می‌شود. ترکیبات فلاونوئیدی و آنتی‌اکسیدانی (ضدسرطانی) موجود در فلفل‌های رنگی، وقتی در معرض حرارت قرار بگیرند، به میزان بیشتری آزاد می‌شوند و قابلیت جذب و اثرات سلامت بخش بهتری دارند. بنابراین بهتر است آنها را پیش از مصرف در میزان کمی روغن تفت دهید یا به سیخ بکشید و کبابی کنید .   فلفل تقلبی را بشناسید   اغلب فلفل‌های ساییده و پودر شده فله‌ای و انواعی که توسط تولیدکنندگان بی‌نام و نشان بسته بندی شده‌اند، از ترکیب رنگ‌های غیرمجاز شیمیایی و افزودنی‌های غیربهداشتی و نان خشک کپک‌زده که می‌تواند حاوی سم سرطانزای آفلاتوکسین باشد، تهیه شده‌اند. بهتر است دانه‌های فلفل سیاه را به صورت ساییده نشده تهیه و در منزل اقدام به ساییدن آن کنید .   برای تشخیص پودر فلفل قرمز نیز می‌توانید تا حدودی از بوی آن به کیفیتش پی ببرید. کمی فلفل کف دست خود بریزید و آن را استشمام کنید. در صورتی که تند و تیزی آن باعث سوزش مجرای بینی و گلو و خارش پوست دست شود، می‌توانید به اصیل بودن آن اطمینان کنید. برخی تولیدکنندگان غیرمتعهد برای رنگین کردن پودر فلفل قرمز تقلبی از پودر گوجه خشک شده، پودر پوست فندق خشک ‌و بلوط یا رنگ‌های غیرمجاز شیمیایی استفاده می‌کنند که تنها رنگ غذا را تغییر می‌دهد و هیچ خاصیت و طعم تندی از آن احساس نمی‌شود. ]]> اجتماعی Sat, 16 Dec 2017 09:28:31 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51530/سود-زیان-ف-لف-ل-غذای-تن-د همه تصادفات «راهیان نور» از ابتدا تا امروز/ اردوهایی که نمره درس آمادگی دفاعی دارند http://www.etelaterooz.ir//news/51536/همه-تصادفات-راهیان-نور-ابتدا-امروز-اردوهایی-نمره-درس-آمادگی-دفاعی اطلاعات روز# «راهیان نور»؛ اردوهایی که در اواخر دهه ٧٠ به شکل پراکنده از سوی تشکل‌های دانشجویی بعضی دانشگاه‌ها شکل گرفت و در دهه ٨٠ علاوه بر فراگیری در دانشگاه‌ها و بسیج مساجد، جای خود را بین اردوهای دانش‌آموزی نیز باز کرد.   استقبال از این اردوها که پس از نزدیک به دو دهه از پایان جنگ تحمیلی برگزار می‌شدند، به حدی بود که در سال ٧٨ «ستاد هماهنگی اردوهای راهیان نور» تشکیل و در سال ١٣٨٤، «ستاد مرکزی راهیان نور» زیر نظر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تأسیس شد.   در حین برگزاری این اردوها بود که شورای عالی وزارت آموزش‌وپرورش در سال ٩٠ تصویب کرد بخشی از نمره درس آمادگی دفاعی که بین هشت تا ١٠ متغیر است- به شرکت در اردوهای راهیان نور تعلق گیرد. این طرح با هدف ترغیب دانش‌آموزان برای شرکت در این اردوها مصوب شد و وزارت آموزش‌وپرورش با همکاری ستاد مرکزی راهیان نور، برگزاری این اردوها را برای دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه آغاز کرد.   بعد از این مصوبه بود که بسیج دانش‌آموزی اعلام کرد بنا دارد یک ‌میلیون دانش‌آموز را در اولین سال به اردوی بازدید از جبهه‌های دفاع مقدس اعزام کند. اردوها آغاز شد و دانش‌آموزان پس از کسب رضایت والدین، با اتوبوس راهی مناطق عملیاتی جنوب کشور شدند. در واقع افتتاحیه اردوها با کشته‌شدن سه دانش‌آموز از استان خراسان‌رضوی و زخمی‌شدن ١٣ نفر دیگر در مسیر برگشت در حوالی بروجرد در پانزدهم بهمن سال ٩٠ رقم خورد؛ این تصادف سرآغاز پدیده تصادف اتوبوس‌های دانش‌آموزی در اردوی راهیان نور شد.   آموزش‌وپرورش تا پیش از آن زمان، در بحث اردوهای دانش‌آموزی، تجربه‌های ناخوشایندی مانند غرق‌شدن شش دانش‌آموز دختر در دریاچه پارک شهر را داشت و تلاش کرده بود در این زمینه به شکل گزینشی و محدود و از طریق سازمان دانش‌آموزی فعالیت کند. اردوهای برون‌شهری مدارس هم عمدتا به مقصد شهرهای زیارتی مشهد و قم و اردوگاه‌های میرزاکوچک‌خان رامسر، شهید بهشتی اصفهان، چمران و باهنر تهران و چند اردوگاه کشوری دیگر که متعلق به آموزش‌وپرورش است، برای معدودی از دانش‌آموزان برگزار می‌شد. این یعنی دستگاهی که تجربه چندانی در برگزاری اردوهای بزرگ ملی نداشت، ناگهان وارد فضایی شد که خیلی‌ها معتقد بوده و هستند در توانش نیست. کمبود بودجه، نبود زیرساخت‌های مناسبی مانند سیستم حمل‌ونقل استاندارد برای برگزاری اردوهای راهیان نور و تربیت‌نکردن مربیان برگزار‌کننده این اردوها، موجب بروز اتفاقات ناخوشایندی از همان ابتدای اردوها شد. یک روز بعد جان‌باختن دانش‌آموزان خراسان‌رضوی، اتوبوس راهیان نور دانش‌آموزان اردبیلی دچار سانحه نامشخصی شد که چهار دانش‌آموز به‌شدت مجروح شدند.   اما اوج این اتفاق‌ها در مرحله دوم برگزاری اردوها با واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان بروجنی در جاده «دهدز» در مهر ٩١ رخ داد که در آن ٢٦ دانش‌آموز دختر جان باختند.   دقیقا پس از این حادثه ناگوار بود که رؤسای دو قوه ‌قضائیه و مقننه خواستار شناسایی مقصران و اشد مجازات آنها شدند. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در دستوری رئیس کل دادگستری استان خوزستان را مأمور رسیدگی فوری به این حادثه کرد و خواستار پیگیری‌های سریع قضائی شد. علی لاریجانی نیز از مسئولان مرتبط خواست خاطیان این حادثه تلخ را شناسایی و نتیجه را به مجلس گزارش کنند؛ پیگیری‌هایی که البته نتایج آن هیچ‌گاه مشخص یا حداقل از سوی مراجع مربوطه گزارش نشد.   مسئولان و نمایندگان در حال بررسی حادثه قبلی و ابعاد آن بودند که در فاصله کمتر از ٢٠ روز، یعنی در هجدهم آبان، حادثه‌ای‌ دیگر برای اتوبوس دانش‌آموزان شاهرودی تکرار شد؛ آنها که در مسیر برگشت از اردوی راهیان نور بودند، اتوبوسشان در کمربندی شاهرود واژگون شد؛ نتیجه اینکه دو دانش‌آموز کشته و ١٥ نفر مصدوم شدند. در میان مصدومان، شدت جراحت برخی به حدی بود که اعضای بدن خود را از دست دادند.   افکار عمومی در شوک این دو حادثه بود که تصادف اتوبوس راهیان نور دانش‌آموزان سیستان‌وبلوچستانی در منطقه «خان‌احمد گچساران» فصل سوم این ماجرا را رقم زد که باعث مجروح‌شدن ١٤ دانش‌آموز شد. هر سه اتفاق در کمتر از دو ماه باعث شد مسئولان متولی این اردوها این‌بار برای چاره‌جویی جلسات مشترکی برگزار کنند. خروجی این جلسات، اعزام دانش‌آموزان به مناطق جنگی به‌وسیله قطار و بیمه دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این اردوها شد.   «سردار یعقوب سلیمانی»، دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج، در پنجم آذر ٩١ اعلام کرد: «ستاد راهیان نور در راه‌آهن تشکیل و خطوط ریلی برای بخشی از اعزام‌های راهیان نور عمومی و دانش‌آموزی جایگزین اتوبوس شد». اما این مشکل همچنان برای شهرهایی که خطوط راه‌آهن نداشتند، وجود داشت و مسئولان آموزش‌وپرورش به آن واکنشی نداشتند.   دور سوم اردوهای دانش‌آموزی راهیان نور در حالی در سال تحصیلی ٩٢-٩٣ آغاز شد که در ٢٣ آذر ٩٢ بار دیگر اتوبوس دانش‌آموزان اردبیلی در مسیر برگشت بر اثر برخورد با یک اتوبوس، واژگون و یک دانش‌آموز کشته و ١٠ نفر مجروح شدند.   این اتفاقات در اردوی راهیان نور به‌ویژه در بخش دانش‌آموزی، باعث ایجاد موجی از انتقادات به برگزاری این اردوها شد. منتقدان می‌گفتند آموزش‌وپرورش نباید این اردوها را به این شکل برای دانش‌آموزان برگزار کند و باید قید نمره از روی این اردوها برداشته شود. آنها معتقد بودند برگزاری اردوها با کمترین هزینه و با اتوبوس‌های فرسوده و رانندگانی که چندین روز در راه هستند و باید دانش‌آموزان را به‌طور فشرده در مناطق عملیاتی که چندین کیلومتر از هم فاصله دارند، بچرخانند، باعث بروز این اتفاقات می‌شود؛ آنها خواستار لغو این اردوها بودند، اما از سویی موافقان برگزاری این اردوها عنوان می‌کردند این تصادفات ربطی به اصل اردوهای راهیان نور ندارد و وزارت راه باید امنیت جاده‌ها و خودروها را بالا ببرد. آنها همچنین رقم آسیب‌دیدگان این حادثه را نسبت به تعداد شرکت‌کنندگان که رقمی نزدیک به یک‌میلیون دانش‌آموز و مربی هستند، ناچیز می‌دانستند و عنوان می‌کردند مخالفت‌ها معنادار است.   با تمام این اوصاف نه انتقادهای منتقدان و نه وعده‌های مسئولان به تغییر ویژه‌ای در روند برگزاری اردوهای راهیان نور منجر نشد و این اردوها بدون بازنگری و با همان کیفیت قبلی برگزار شد، البته تصادف اتوبوس دانش‌آموزان سازمان دانش‌آموزی هرمزگان در شهریور ماه امسال که باعث مرگ ١٢ نفر و قطع عضو تعداد دیگری شد، زمینه‌ساز شکل‌گیری «سامانه کنترل اردوهای دانش‌آموزی» شد؛ سامانه‌ای که در ٢٩ آبان سال جاری در مراسم خاصی افتتاح شد و سیدمحمد بطحایی آن را نمونه یک کار جهادی معرفی کرد و تأکید داشت که «تمام سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری دانش‌آموزی در آن با یک کد حرکت رصد و کنترل می‌شود». او خطاب به دست‌اندرکاران گفته بود «اولین اشتباه در آن به‌منزله آخرین اشتباه مسئول مربوطه تلقی می‌شود».   این اشتباه فقط ٢٢ روز بعد با واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان البرزی در کمربندی سوسنگرد در شمال اهواز و کشته‌شدن چهار نفر از آنها تکرار شد تا این پروژه فراگیر و پرطمطراق هم در عمل خیلی زود به شکست منتهی شود. حادثه‌ای که بار دیگر منتقدان و موافقان این اردوها را روبه‌روی هم قرار داد تا برای چند روز دعوای تکراری اما نافرجامی را پی بگیرند. دعوایی که تجربه نشان داده خیلی زود به محاق فراموشی خواهد رفت.   منبع: شرق   ]]> اجتماعی Sat, 16 Dec 2017 09:50:50 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51536/همه-تصادفات-راهیان-نور-ابتدا-امروز-اردوهایی-نمره-درس-آمادگی-دفاعی