پایگاه خبری تحلیلی اطلاعات روز - آخرين عناوين سیاسی :: نسخه کامل http://www.etelaterooz.ir/political Fri, 19 Apr 2019 07:40:42 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری اطلاعات روز http://www.etelaterooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اطلاعات روز آزاد است. Fri, 19 Apr 2019 07:40:42 GMT سیاسی 60 تصاویر دیده نشده از فرزندان آیت الله سیستانی http://www.etelaterooz.ir//news/58342/تصاویر-دیده-نشده-فرزندان-آیت-الله-سیستانی ]]> سیاسی Wed, 13 Mar 2019 09:03:31 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58342/تصاویر-دیده-نشده-فرزندان-آیت-الله-سیستانی رئیس‌جمهور با آیت‌الله سیستانی دیدار کرد http://www.etelaterooz.ir//news/58341/رئیس-جمهور-آیت-الله-سیستانی-دیدار به گزارش اطلاعات روز#حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور  با آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق دیدار کرد. رئیس جمهور پس از حضور در حرم حضرت علی(ع) و زیارت مرقد مطهر و نورانی آن حضرت، به ملاقات با آیت الله سید علی سیستانی مرجعیت عراق رفت. ]]> سیاسی Wed, 13 Mar 2019 08:59:02 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58341/رئیس-جمهور-آیت-الله-سیستانی-دیدار انواع جرایم علیه امنیت http://www.etelaterooz.ir//news/58008/انواع-جرایم-علیه-امنیت به گزارش اطلاعات روز# دکترمحمدحسین پرکره نوشت: یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر «امنیت» است. به همین دلیل تأمین یا حفظ آن نخستین وظیفه‌ای است که بر عهده حکومت‌ها گذاشته می‌شود. از بین بردن تهدیدها یا به حداقل رساندن آنها، لازمه پیدایش امنیت محسوب می‌شود، اما کافی نیست. این عامل عینی آنگاه مفید و موثر است که وجود آن هم «احساس» شود؛ چرا که توهم و تصور ناامنی، ناامن‌ترین وضع را برای انسان در پی‌خواهد داشت و بدین ترتیب حتی در صورت نبود هر تهدیدی، امنیت محقق نخواهد شد. به بیان دیگر «امنیت» و «احساس امنیت» دو مقوله متمایز اما موثر بر یکدیگرند به همین دلیل است که هم در فرهنگ واژه‌ها و اصطلاحات و هم در نوشته‌های متفکران، تعریف امنیت آمیزه‌ای از وضعیت فیزیکی و حالت فکری است. اهمیت ایجاد و حفظ امنیت باعث شده است که جرایم مختلفی در این باره در مجموعه قوانین جزایی ما پیش‌بینی شود. امنیت و اهمیت آن  جرایم علیه امنیت کشور  قبل از تعریف جرایم اقدام علیه امنیت کشور مقتضی است که نخست نفس امنیت و اهمیت آن را مورد توجه قرار داد.بایدگفت به طور کلی در جهان امروز امنیت شریان حیاتی توسعه به شمار می‌آید؛ چرا که ادامه و استمرار برنامه‌های توسعه در هر کشور در گرو امنیت پایدار آن کشور است تا آرامش و اطمینان و فقدان ترس در جامعه پدیدار شود و کشور ضمن خطر زدایی ناشی از القا هرگونه تهدید و آسیب و در غایت امنیت فراگیر اجتماعی به توسعه دست پیدا کند. پس به طور کلی امنیت به عنوان یک پشتوانه و سرمایه ملی در معیت اطلاعات به عنوان مهم‌ترین عناصر حفظ منافع و مصالح یک کشور در مقام اعمال حاکمیت نقش بسزایی را در تحکیم مشروعیت یک نظام سیاسی ایفا می‌کند.  تبعا در کشور ما نیز امنیت و تاثیرات آن در مصالح و منافع ملی به صورت دقیق مدنظر قرار گرفته است. چنانچه در دیباچه قانون اساسی و اصول 9 و 152 و 153 و 176 قانون مزبور موضوع امنیت به صورت دقیق مورد توجه قرار گرفته است. به علاوه به دلیل اهمیت امنیت، این مفهوم در حوزه جزایی نیز مورد حمایت قاطع قانونگذار واقع شده است. در همین راستا شاهد هستیم که فصول و مواد مختلفی از قوانین جزایی به اقدام علیه امنیت کشور اختصاص یافته است. پس بر حسب وحدت ملاک آن مواد قانونی می‌توانیم جرایم اقدام علیه امنیت کشور را چنین توصیف کنیم: جرایمی که لطمات و زیان‌های آن مستقیما متوجه استقلال، تمامیت ارضی و منافع و مصالح عالیه ملی و خطرات آن متوجه حاکمیت و دولت می‌شود و تبعا در پایان نتیجه‌ای جز سقوط رژیم حاکم و اخلال در آسایش و آرایش عمومی به بار نمی‌آورد. انواع جرایم علیه امنیت  جرایم اقدام علیه امنیت کشور از لحاظ عملیات به دو طریق متصور است: 1- از طریق عناصر خارجی و دشمنان 2- از طریق عناصر داخلی و غیرمرتبط با بیگانگان.  در هر دو صورت هدف مرتکبان این جرایم چیزی جز اخلال در امنیت و نظم عمومی، تخریب مراکز و تاسیسات دولتی و نظامی به قصد ضدیت با حکومت و سقوط رژیم نیست که به دو طریق همراه با جنگ و قتال یا بدون جنگ و خون‌ریزی انجام می‌پذیرد.  به طور کلی جرایم اقدام علیه امنیت کشور به دو نوع جرایم علیه امنیت خارجی کشور و جرایم علیه امنیت داخلی تقسیم می‌شود. در صورت نخست یعنی اقدام علیه امنیت خارجی کشور می‌توان شاهد اعمال مجرمانه افراد یا سازمان‌هایی بود که به صورت مسلح یا بدون سلاح دست به اقداماتی می‌زنند که لطمات آن راسا متوجه استقلال، تمامیت ارضی و منافع و مصالح کشور می‌شود و گاه به عزت و اعتبار و شئون کشور نیز در خارج و در محافل بین‌المللی خدشه واقع می‌شود‌. جرایم اقدام علیه امنیت خارجی کشور به طریق خیانت به کشور، جاسوسی یا ترور انجام می‌پذیرد. اما جرایم اقدام علیه امنیت داخلی ارتکاب اعمال مجرمانه است که به قصد اخلال در امنیت، تخریب مراکز دولتی، خرابکاری در تاسیسات عمومی و نظامی، ضدیت با حکومت و ساقط کردن دولت صورت می‌گیرد. اقدام علیه امنیت داخلی یا با جنگ و کشتار است یا بدون خشونت و خون‌ریزی. مجازات جرایم علیه امنیت  چنانچه جرایم اقدام علیه امنیت کشور - داخلی یا خارجی- در حکم محاربه و افساد فی‌الارض باشد مجازات آن قتل، صلب، بریدن دست راست و پای چپ یا نفی بلد خواهد بود.  اگر جرم مزبور به عنوان محاربه تلقی نشود مرتکب آن مستندا به قانون مجازات اسلامی به مجازات حبس محکوم می‌شود. مواد 183،185، 186، 187 و 188 قانون مجازات اسلامی باب حدود و مادتین 280 و 287 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و مواد 498 لغایت 517 و 610 قانون اخیر الذکر و قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح و مواد دیگر از قوانین مستند مجازات اقدام‌کنندگان علیه امنیت کشور است. مضافا در صورت تصمیم قاضی، مستندا به مادتین 19 و 23 قوانین مجازات اسلامی مصوب 1375 و 1392 و به عنوان مجازات تتمیمی، متهمان اقدام علیه امنیت به اقامت اجباری یا منع اقامت در محل مشخص و محرومیت از پاره‌ای حقوق اجتماعی ... نیز محکوم می‌شوند. تفاوت جرم سیاسی و جرم علیه امنیت ملی البته نباید غافل شد که جرایم اقدام علیه امنیت کشور که در پاره‌ای از موارد در لسان شهروندان یا علمای حقوق از آن به عنوان جرم سیاسی یاد می‌شود دارای بینش، نگرش و ضوابط متفاوتی با جرم سیاسی است. اصل 168 قانون اساسی درباره جرم سیاسی چنین مقرر شده است که رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی علنی با حضور هیات منصفه در محکمه دادگستری صورت می‌گیرد و نحوه انتخاب شرایط و اختیارات هیات منصفه و تعریف جرم سیاسی با قانون است. متاسفانه بعد از گذشت سی و اندی سال از تصویب قانون اساسی تاکنون تعریف جرم سیاسی میسر نشده است. هرچند لایحه‌هایی جرم سیاسی تنظیم و در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان مورد بحث و گفت‌وگو واقع شده است اما نهایتا تصویب نشده است. برای تقریب ذهنی باید گفت که در ماده 1 لایحه تقدیمی وزارت دادگستری جرم سیاسی این گونه تعریف شده است: اقدام مجرمانه‌ای که بدون اعمال خشونت توسط اشخاص حقیقی با انگیزه سیاسی یا به وسیله گروه‌های سیاسی یا قانونی علیه نظام سیاسی مستقر و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران یا علیه حقوق سیاسی و اجتماعی شهروندان انجام شود؛ مشروط بر اینکه انگیزه ارتکاب آن منافع شخصی نباشد. به طور کلی مکاتب و نظریه‌های سیاسی و اجتماعی نیز از بزه سیاسی تعاریف متعددی کرده‌اند که با توجه به همه تعاریف صورت گرفته می‌توان نتیجه گرفت جرم سیاسی عملی است که با نظم سیاسی حاکم در یک کشور سازگاری ندارد و هدف مجرم سیاسی یا مرتکب جرم سیاسی به طور آشکار یا پنهان زیر سوال بردن حاکمیت موجود در جامعه است. در یک جمع‌بندی می‌توان گفت چون جرم سیاسی تعریف نشده است؛ حسب وحدت ملاک قوانین مصرحه در قانون مجازات اسلامی هرگونه اقدامی که به نحوی از انحا لطمات آن متوجه تمامیت ارضی کشور، منافع و مصالح نظام، تمامیت منافع اقتصادی و سیاسی، حاکمیت و نهایتا آسایش و آرامش عمومی شود جرم اقدام علیه امنیت کشور توصیف می‌شود. در نهایت چون مصداق تفاوت و تمایز فی مابین جرم اقدام علیه امنیت و جرم سیاسی میسور نیست، هرگونه اقدام علیه امنیت کشور به هر بهانه اعم از اصلاح، اقدام سیاسی و ... از مصادیق بارز اقدام علیه امنیت ملی کشور تلقی و مرتکب با مجازات سنگین مواجه خواهد شد. ]]> سیاسی Wed, 13 Mar 2019 08:46:00 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58008/انواع-جرایم-علیه-امنیت مجوز رییس جمهور برای لغو واگذاری یک ساختمان به بنیاد متعلق به آیت الله هاشمی شاهرودی +سند http://www.etelaterooz.ir//news/58325/مجوز-رییس-جمهور-لغو-واگذاری-یک-ساختمان-بنیاد-متعلق-آیت-الله-هاشمی-شاهرودی-سند به گزارش اطلاعات روز#هیئت وزیران د‏ر اردیبهشت ماه سال 1391 و بنا به پیشنهاد معاونت اجرایی رییس جمهور وقت، به استناد ماده ‏69‏ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب کرد که حق استفاده ‏از یك باب ساختمان با پلاک ثبتی واقع در بخش 3تهران، متعلق به نهاد ریاست جمهوری به مساحت 3290‏متر مربع عرصه و 1068 متر مربع اعیانی، با رعایت قوانین و مقررات مربوط برای مدت 15 ‏سال به بنیاد فقه و معارف اهل بیت (ع) واگذار شود.   بر اساس این مصوبه، سازمان ثبت اسناد و املاک كشور موظف شده بود نسبت به اصلاح سند مالكیت و درج مدت استفاده ‏بنیاد فقه و معارف اهل بیت (ع) در قسمت توضیحات آن اقدام کند و واگذاری یاد شده، ‏راجع به حق استفاده ‏از ملک است و مجوزی برای مالكیت نمی باشد.           اما در حالی که مصوبه دولت دوم احمدی نژاد، مدت زمان واگذاری را 15 سال اعلام کرده بود، وزیران عضو کمیسیون لوایح دولت در جلسه 15 دی ماه خود به پیشنهاد همان روز نهاد ریاست جمهوری و به استناد اصل 138 قانون اساسی، مصوب کردند که تصویب نامه قبلی لغو شود.   نکته مهم این مصوبه آن است که بر اساس رویه و روند اداری، این مصوبه به تایید حجت الاسلام روحانی رییس جمهور کشورمان نیز رسیده و در روز بعد از تایید بالاترین مقام اجرایی کشور، توسط معاون اول رییس جمهور به نهاد ریاست جمهوری و بنیاد فقه و معارف اهل بیت ابلاغ شده است.     بنياد فقه و معارف اهل بيت تحت نظارت عاليه مرحوم آيت الله هاشمي شاهرودی وظایف خود را پیگیری می کرد. ]]> سیاسی Wed, 13 Mar 2019 08:37:31 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58325/مجوز-رییس-جمهور-لغو-واگذاری-یک-ساختمان-بنیاد-متعلق-آیت-الله-هاشمی-شاهرودی-سند قاضی صلواتی: گردشکار مالی تعاونی البرز ایرانیان ۴۳ هزار میلیارد تومان و تعاونی ولیعصر ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است http://www.etelaterooz.ir//news/58338/قاضی-صلواتی-گردشکار-مالی-تعاونی-البرز-ایرانیان-۴۳-هزار-میلیارد-تومان-ولیعصر-۱۷-۶۰۰ به گزارش اطلاعات روز# اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده تعاونی‌های البرز ایرانیان و ولیعصر، در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به صورت علنی و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.     قاضی صلواتی با بیان اینکه این پرونده ۳۵۳ جلد دارد، گفت: کل سرمایه گذاران ۹۱ هزار نفر هستند و تاکنون ۶ هزار و ۳۶ نفر از شکات به دادسرا مراجعه کرده و دادخواست ارائه داده‌اند. وی افزود: از تیر ۹۱ تا آذر ۹۶، گردشکار مالی البرز ایرانیان ۴۳ هزار میلیارد تومان و از اردیبشهت ۹۴ تا اسفند ۹۶، گردشکار مالی شرکت تعاونی ولیعصر ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. رئیس دادگاه تعهد باقیمانده البرز ایرانیان را تا روز دستگیری متهمان، ۱۴۰۰ میلیارد تومان و شرکت تعاونی ولیعصر را ۲۵۹ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی از طریق بانک تجارت ۷۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری ایجاد کرد که ۶۳۰ میلیارد توسط بانک تجارت پرداخت و ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر از سپرده‌گذاران البرز ایرانیان تسویه شدند. وی ادامه داد: از طریق بانک کشاورزی نیز برای شرکت تعاونی ولیعصر، ۱۳۰ میلیارد خط اعتباری ایجاد شده که ۱۳۵ میلیارد تومان تاکنون هزینه کرده و در واقع بیشتر از آن مقداری که گرفته، هزینه نموده و ۱۵ هزار و ۳۵۶ نفر را تسویه کرده است. ]]> سیاسی Wed, 13 Mar 2019 08:36:32 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58338/قاضی-صلواتی-گردشکار-مالی-تعاونی-البرز-ایرانیان-۴۳-هزار-میلیارد-تومان-ولیعصر-۱۷-۶۰۰ انتصاب قالیباف به ریاست بنیاد مستضعفان قطعی است؟! http://www.etelaterooz.ir//news/58336/انتصاب-قالیباف-ریاست-بنیاد-مستضعفان-قطعی به گزارش اطلاعات روز#هر چند چند ماهی است که حضور قالیباف در بنیاد مستضعفان به گوش خبرنگاران رسیده است و هر بار یکی از نزدیکان قالیباف آن را تکذیب نموده است اما حالا رسانه های مخالف قالیباف هم مدعی هستند که وی در سه ماهه اول سال 98 بر کرسی ریاست بنیاد مستضعفان می نشیند.   بنابراین گزارش؛ سایت اصلاح طلب نامه نیوز مدعی شد: این طور که معلوم است بنیاد مستضعفان و ریاست آن تا مدتی در صدر اخبار خواهد ماند. از حواشی و ماجرای حقوق 19 میلیون محمد سعیدی کیا خیلی نگذشته اما خبر داغ تری در راه است. اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که محمد باقر قالیباف شهردار سابق تهران به همین زودی ها به  ریاست این نهاد خواهد رسید.   گمانه زنی های در مورد انتصاب وی به عنوان ریاست این نهاد ثروتمند بلافاصله بعد از کنارگیری وی از انتخابات 96 شروع شد . از آن زمان تا کنون این اتفاق رخ نداده اما  بر اساس اخبار موجود در سه ماهه ابتدای سال 98 بالاخره حکم خود را می گیرد و رسما رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان می شود.  این انتصاب را بی گمان باید یکی اثرگذارترین انتصاب های سال بعد دانست. خروج قالیباف از گردونه انتخابات 98 و 1400 در شرایطی که سید ابراهیم رئیسی نیز به ریاست دستگاه قضا رسیده است؛ تغییرات مهمی در آرایش سیاسی ایجاد خواهد کرد.   ]]> سیاسی Wed, 13 Mar 2019 08:25:11 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58336/انتصاب-قالیباف-ریاست-بنیاد-مستضعفان-قطعی پمپئو: قصد داریم صادرات نفت ایران را هر چه سریع‌تر به صفر برسانیم http://www.etelaterooz.ir//news/58335/پمپئو-قصد-داریم-صادرات-نفت-ایران-سریع-تر-صفر-برسانیم به گزارش اطلاعات روز# اردوپوینت نیوز نوشت مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس انرژی سی‌ای‌آرای در اظهاراتی گفت: ما کاملاً قصد داریم تا صادرات نفت ایران را هر چه سریع‌تر به صفر برسانیم.   اسپوتنیک نیز در این باره نوشت: «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در حاشیه کنفرانس هفته انرژی در شهر هیوستون ایالت تگزاس مدعی شد که واشنگتن «متعهد است تا صادرات نفت خام ایران را به سرعت و تا جایی که شرایط بازار اجازه می‌دهد، به صفر برساند».   پمپئو همچنین از صنایع نفت جهان به ویژه در آسیا و اروپا خواست تا برای پیشبرد سیاست خارجی آمریکا و مجازات آنچه که وی، «بازیگران ناباب» در عرصه جهانی خواند، با واشنگتن همکاری کنند.   پمپئو در ادامه گفت: «لازم است آستین‌های خود را بالا بزنیم و رقابت کنیم- از طریق تسهیل سرمایه گذاری، تشویق شرکا به خرید (نفت) از ما و مجازات بازیگران ناباب».   وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت که رونق صادرات نفت و گاز آمریکا به واشنگتن امکان داده است تا تقاضاهای بازار انرژی را که پیش از این توسط رقبای ژئوپلتیکی آمریکا برآورده می‌شد، تأمین نماید.   همچنین سی‌ان‌بی‌سی در این باره نوشت که مایک پمپئو درباره این‌که آیا دولت آمریکا صدور معافیت به کشورها برای خرید مقادیر محدود نفت خام ایران را متوقف خواهد کرد یا نه، توضیحی نداد.   دولت آمریکا پیش از این برای هشت کشور به مدت محدود معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را صادر کرده است ]]> سیاسی Wed, 13 Mar 2019 08:21:30 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58335/پمپئو-قصد-داریم-صادرات-نفت-ایران-سریع-تر-صفر-برسانیم عصبانیت واشنگتن از سفر روحانی به عراق http://www.etelaterooz.ir//news/58334/عصبانیت-واشنگتن-سفر-روحانی-عراق به گزارش اطلاعات روز#شبکه تلویزیونی «الحره» که زیر نظر «آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده» فعالیت می‌کند،‌ در مصاحبه‌ کوتاهی با برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، نظر وی درباره سفر رئیس جمهور ایران به عراق را جویا شده است.   بنا بر این گزارش،  آقای هوک که گویا از این سفر عصبانی است، مدعی شد که سفر روز دوشنبه حسن روحانی به بغداد را در جهت تقویت هژمونی جمهوری اسلامی در منطقه می‌داند، نه منافع عراقی‌ها!   وی در ادامه مدعی شد: ایالات متحده حامی حق حاکمیت، امنیت و بهروزی عراق است، اما جمهوری اسلامی هیچ کدام از این منافع را نمایندگی نمی‌کند. رژیم ایران در پی افزایش قدرت نفوذ خود در منطقه خاورمیانه و تشکیل «کریدور شیعی» است و در این راه از عراق به عنوان یک وسیله استفاده می‌کند!   وی در پایان افزود: قصد جمهوری اسلامی مبارزه با هویت عراقی و القای هویت شیعی در این کشور است؛ در صورتی که اکثریت مردم عراق خود را نخست عراقی می‌دانند.   این در حالی است که بسیاری از رسانه های جهان سفر رئیس جمهور ایران به عراق را بسیار مهم ارزیابی می کنند. خبرگزاری روسی اسپوتنیک پیرامون سفر رئیس جمهور به عراق نوشت: به‌طور کلی طبیعت روابط دیپلماتیک، سفرهای رسمی بین دو کشور است و به نظر می رسد سفر رسمی رئیس جمهور ایران به عراق را می توان پاسخی به سفر مخفیانه ترامپ به این کشور برشمرد.   این رسانه در تحلیل سفر روحانی و دستاوردهای سیاسی آن افزود: ایرانی ها به طور رسمی به عراق سفر می کنند و محترمانه مورد استقبال مسؤولان این کشور قرار می گیرند ولی ترامپ دزدکی و چراغ خاموش می آید و می رود. این نشان می دهد دیپلماسی ایران موفق تر از آمریکاست. ]]> سیاسی Wed, 13 Mar 2019 08:17:25 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58334/عصبانیت-واشنگتن-سفر-روحانی-عراق تصمیم سرنوشت ساز اصلاح طلبان؛ این چند ژنرال ها می آیند یا سربازان بدون ستاره؟ http://www.etelaterooz.ir//news/58332/تصمیم-سرنوشت-ساز-اصلاح-طلبان-این-چند-ژنرال-می-آیند-یا-سربازان-بدون-ستاره به گزارش اطلاعات روز#یک سال فرصت خوبی است تا هر یک از جریان های سیاسی تکلیف خود را معلوم کرده و استراتژی مناسب برای ورود به انتخابات 98 را پیدا کنند. کار اصولگرایان ساده تر است زیرا نه نگران رد صلاحیت مهره های اصلی خود هستند و نه در دو راهی ائتلاف با میانه رو ها مانده اند. اصلاح طلبان اما انتخاب سخت تری خواهند داشت. چالش اصلی آن ها ماندن در قدرت و  خوب می دانند که عقب نشستن و واگذار کردن انتخابات ها نتیجه ای غیر از حذف آن ها ندارد. برای همین هم طی سال های اخیر بعد از تجربه مجالس هفتم تا نهم از تاکتیک ائتلاف بهره برده اند. حامیان این تاکتیک معتقدند که فهرست اصلاح طلبی بعد از عبور از فیلتر دستگاه های نظارتی با ریزش شدید مواجه می شود و در این مرحله دو راه بیشتر نیست. ورود به کارزار با تعداد معدودی ژنرال یا صف آرایی با ارتشی پر سرباز. جریان اصلاحات در انتخابات 94 گزینه دوم را انتخاب کرد و بهای این انتخاب را هم پرداخت. بسیاری از امیدی های راه یافته به مجلس بلافاصله رنگ عوض کردند و از فراکسیون اصلاح طلبی یک فراکسیون کم اثر ساختند. برای همین هم عارف و دیگر اصلاح طلبان مجلس بارها خواستار انتشار نام اعضای فراکسیون شدند و رفقای نیمه راه خود را عامل اصلی بسیاری از کاستی های این فراکسیون دانستند. اظهارات محمدرضا عارف درباره اینکه اصلاح طلبان در 1400 کاندیدای خود را خواهند داشت و ... بر مبنای همین ناامیدی از ائتلاف بیان شد. فقط مجلسی  ها نبودند و تحلیگران اصلاح طلب نیز بعد مشاهده عملکرد فراکسیون امید و دولت روحانی که خود حاصل ائتلاف با اعتدالیون بودن به همین نتیجه رسیدند. سعید حجاریان و محمدرضا تاجیک طی مصاحبه ها و یادداشت هایی از ضرورت حضور مستقل اصلاح طلبان گفتند. حجاریان حتی نرفتن به بازار را به رفتن و خریدن کالای بنجل ترجیح داد.    این رویکرد البته، مورد اتفاق نظر نیست و بسیاری از اصلاح طلبان همچنان از ائتلاف دفاع می کنند. این گروه نگرانند که در صورت اصرار به ورود نیروهای اصلاح طلب به مجلس ، بعد از اعلام نظر شورای نگهبان دست خود را در پوست گردو ببینند و در انتخابات ببازند. نکته ای که هواداران این نظریه در نظر نمی گیرند آن است که نارضایتی از ائتلاف های پیشین موجب ریزش بدنه رای اصلاح طلبان شده و ادامه آن رویکرد می تواند تبعات منفی شدیدی داشته باشد.    اصلاح طلبان انتخابات آتی مجلس را خواهند باخت اگر باور نکنند که گزینه های زیادی روی میز نیست. آن ها یا با سودای استمرار حضورشان در قدرت دست به ائتلاف می شوند و آخرین ضربه را به سرمایه اجتماعی خود می زنند یا به چند کرسی کمتر رضایت داده اما پای اصول خود مانده و اعتماد از دست رفته را باز می گردانند.   بسیاری از اصلاح طلبان با نظرات حجاریان و تاجیک موافق هستند می دانند که هیچ اشکالی ندارد اگر در این انتخابات مستقل وارد شده و به مردم این پیام را بدهند که به هر قیمتی وارد انتخابات نخواهند شد. این گروه از اصلاح طلبان به اندازه حامیان ائتلاف واقع بین هستند و می دانند که نتیجه این اقدام تبدیل شدن به اقلیت در مجلس است. وجه تمایز این طیف از اصلاح طلبان اما دوراندیشی بیشتر است. آن ها می دانند که این بار با «تکرار» رئیس دولت اصلاحات هم آن صف های طولانی پای صندوق رای کشیده نمی شود و کاهش مشارکت به نفع رقیب است لذا می خواهند راه دیگری را بیازمایند. سناریو این گروه آن است که ورود به انتخابات با عده قلیلی از ژنرال ها اگر با پافشاری بر اصول اصلاح طلبی و عدم ائتلاف همراه باشد موجب افزایش مشارکت می شود و این مشارکت گسترده مثل همیشه برگ برنده اصلاح طلبان خواهد بود.    به اعتقاد این گروه پیروزی اصلی ناشی ورود مستقل به انتخابات مجلس دهم روشن شدن مرزهای هویتی اصلاح طلبان است و پایان دادن به این وضعیت کج دار و مریز در تعامل با دولت است. حمایت علنی و نقد مخفی مورد تایید این طیف نیست و می خواهند هرچه سریعتر نسبت خود را با دولت روحانی معلوم کنند. با این نگاه و از نظر آنها ورود مستقل به انتخابات 98 می تواند مقدمه ای برای پیروزی در انتخابات 1400 نیز باشد چراکه در این صورت 2 سال فرصت دارند حساب خود را از دولت جدا کرده و تاوان اشتباهات و چرخش های روحانی را ندهند. ]]> سیاسی Tue, 12 Mar 2019 10:42:09 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58332/تصمیم-سرنوشت-ساز-اصلاح-طلبان-این-چند-ژنرال-می-آیند-یا-سربازان-بدون-ستاره آغاز دور جدید کار و تلاش شبانه‌روزی در قوه قضائیه http://www.etelaterooz.ir//news/58331/آغاز-دور-جدید-کار-تلاش-شبانه-روزی-قوه-قضائیه به گزارش اطلاعات روز# شب گذشته و ساعاتی پس از معارفه رسمی رئیس قوه قضائیه، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی اولین جلسه کاری را با فراخواندن رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های کل کشور تشکیل داد و در این جلسه که به مدت دو ساعت و نیم ادامه یافت، رئیس دستگاه قضا با تشریح اولویت‌های این قوه، از آغاز یک دوره جدید کار و تلاش شبانه‌روزی برای حل مسائل مردم در بخش قضایی خبر داد. تحول قضایی به معنای نادیده گرفتن تلاش‌ها و خدمات انجام شده نیست رئیس قوه قضائیه در این نشست با تشکر از اعتماد رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین با تقدیر از زحمات و تلاش‌های آیت الله آملی لاریجانی و همه مسئولان قضایی، گفت: تحول قضایی به معنای نادیده گرفتن تلاش‌ها و خدمات انجام شده نیست؛ لیکن باید نگاه به آینده یک نگاه تحولی و رو به جلو باشد و راه زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب وجود دارد. آیت الله رئیسی با بیان اینکه به هیچ عنوان نباید به وضع موجود قانع شد، لازمه اصلی تحول را نیروی انسانی کارآمد و تحول‌خواه برشمرد و گفت: بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اسلامی یک سند متقن برای طرح‌ریزی تحول در همه بخشهای کشور است. مهمترین مؤلفه امنیت ملی، اعتماد مردم به نظام است رئیس قوه قضاییه نگاه تحولی را، رویکردی کاملاً انقلابی خواند و با اشاره به برنامه دشمن برای نا امید کردن مردم از طریق ناکارآمد نشان دادن نظام، افزود: امروز مهمترین مؤلفه امنیت ملی، اعتماد مردم به نظام است. هر چه اعتماد عمومی افزایش یابد، امنیت ملی بیشتر خواهد شد و ما مسئولان قضایی، دادستانها، قضات و محاکم در افزایش اعتماد مردم سهم و نقش مؤثر داریم. آیت الله رئیسی لازمه اصلی تحول را اعتقاد به «ما می‌توانیم» و باورمندی مدیران و نیروی انسانی به لزوم تحول انقلابی دانست و با یادآوری تجربه درخشان دفاع مقدس در این زمینه، افزود: بسیاری از شما در جبهه‌ها بوده‌اید و می‌دانید که شرایط و امکانات مطابق استانداردها نبود، اما جوانان انقلابی با روحیه انقلابی و اتکاء به خداوند و اعتماد به‌نفس، بسیاری از کارهای نشدنی را انجام دادند و وضعیت را به نفع جبهه انقلاب اسلامی تغییر دادند. برنامه‌های قضایی باید از «جزمیت علمی، عزم عملی و حزم و دور اندیشی» برخوردار باشد رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه برنامه‌های قضایی باید از «جزمیت علمی، عزم عملی و حزم و دور اندیشی» برخوردار باشد، گفت: تحول مطلقاً به معنای اقدامات زودگذر، دل خوش‌کُنَک و اکتفا به آمار و ارقام نیست. همچنین تحول به این معنا نیست که متنی ابلاغ و بخشنامه شود و آقایان هم بنویسند: "بسمه تعالی- ملاحظه گردید؛ به نظر همکاران برسد." بلکه همه بویژه مدیران باید با تمام وجود به میدان بیایند. آیت الله رئیسی، مردمی بودن و توجه به خواست مردم را اصل دیگری در دوره جدید قوه قضائیه برشمرد و گفت: ارتباط با مردم، شنیدن خواست آنها، و تبیین مسائل برای آنها لازم است و اگر حکمی صادر و یا اقدامی انجام می‌شود، باید درباره آن با مردم صحبت کنیم. وی افزود: قشرهای مختلفی از مردم هستند که آماده‌اند این سخنان را بشنوند و اگر قانع شوند، خود به یک نیروی کارآمد و در میدان برای دفاع از قوه قضاییه تبدیل می شوند. قطع ارتباط با مردم به هیچ وجه پذیرفته نیست رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه قطع ارتباط با مردم به هیچ وجه پذیرفته نیست، به ارتباطات مردمی خود در مقاطع مختلف مسئولیت اشاره کرد و گفت: حتی ممکن است برخی خواست‌های مردم قابل تحقق نباشد، اما نفس ارتباط و بیان مسائل برای مردم، موضوعیت دارد. وی با تشکر از زحمات سخنگوی قوه قضاییه گفت: کار سخنگویی کار لازمی است؛ اما کافی نیست و در تبیین مسائل قضایی نباید به این نشستها اکتفا شود. البته این به معنای آن نیست که مسئولان قضایی مدام سخنرانی کنند، بلکه باید با اقدامات هنرمندانه، مبانی تصمیم‌ها و اقدام‌های قضایی را برای مردم تشریح کرد و در عین عمل به مرّ قانون و قاطعیت در اجرای آن، به سؤالهای مردم، پاسخ‌های روشن و قانع‌کننده داد. رئیس قوه قضاییه با تأکید مجدد بر ارتباطات مردمی به‌ویژه در بخش دادسراها، مسئولان قضایی را موظف کرد که طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای تقویت سازوکارهای ارتباطات مردمی در قوه قضائیه ارائه دهند. لزوم ارتباطات نخبگانی مسئولان قضایی رئیس قوه قضاییه، با تأکید بر لزوم ارتباطات نخبگانی مسئولان قضایی و حضور در مجامع مرتبط از جمله دانشگاهها، از سخنگوی قوه قضائیه به دلیل حضور تأثیرگذار در دانشگاهها تقدیر کرد. «حمایت از قضات شجاع و نفوذآفرین» بخش دیگری از سخنان رئیس قوه قضائیه بود. وی در این زمینه گفت: حتماً باید از قاضیِ عزت آفرین و مقتدر که در برابر نفوذ می‌ایستد و هیچگونه جناح سیاسی، خط و خط بازی و روابط ناسالم بر او تأثیر ندارد، و تحت هیچ شرایطی حق و عدل را زیر پا نمی‌گذارد، حمایت کرد، چرا که حمایت از اینگونه قضات که تعداد آنها نیز کم نیست، حمایت از کل دستگاه قضایی است. در برخورد با فساد خط قرمزی وجود ندارد رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به مسئله فساد اشاره کرد و گفت: امروز مسئله مبارزه با فساد، خواست جدی و عمومی مردم است و بخش‌های نظارتی قوه قضاییه موظفند ساز و کارهایی را در نظر بگیرند که سلامت دستگاه قضایی تضمین شود. وی با بیان اینکه در برخورد با فساد خط قرمزی وجود ندارد، گفت: تنها خط قرمز در این خصوص، بی‌استناد سخن گفتن و بی‌استناد عمل کردن، است. من در دوره ریاست سازمان بازرسی کل کشور نیز تأکید داشتم که در پیگیری و نظارت بر عملکرد سازمان‌ها هیچ جا تابلو ورود ممنوع وجود ندارد؛ فقط نباید حرف یا عمل ما غیرمستند باشد، چرا که ما در جایگاه قضاوت قرار داریم و باید کاملاً مستند سخن بگوییم و عمل کنیم. مبارزه با فساد یک کار بخشنامه ای نیست رئیس قوه قضاییه افزود: مبارزه با فساد یک کار بخشنامه ای نیست و مردم باید عزم راسخ مدیران و دستگاه‌های کشور را در عمل ببینند و همه متوجه شوند که در این کشور بویژه در دستگاه اداری، ارتکاب فساد هزینه دارد، بنابراین باید هزینه فساد را بالا برد. آیت الله رئیسی همچنین با اشاره به در پیش بودن ایام نوروز گفت: اقدامات پیشگیرانه و همکاری با سایر دستگاههای مسئول در این زمینه مورد تأکید است. پس از سخنان رئیس قوه قضائیه تعدادی از مسئولان قضایی به بیان نظرات و دیدگاههای خود در خصوص آغاز دوره جدید تحول در این دستگاه پرداختند. برگزاری نشست با رؤسای كل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراكز استان‌ها به صورت فصلی آیت الله رییسی در جمع بندی مباحث مطرح‌شده، بر برگزاری نشست با رؤسای كل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراكز استان‌ها به صورت فصلی تأكید كرد. رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به برنامه خود برای سفرهای استانی و ارتباط نزدیک با بخشهای مختلف در استانها، رؤسای كل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراكز استان‌ها را موظف کرد که با بدنه قضایی تحت مدیریت خود دیدار و ارتباط منظم داشته باشند و با تکریم کارکنان و به‌ویژه قضات، حرفهای آنان را از نزدیک بشنوند. استفاده از چهره‌های جوان، كارآمد، انقلابی و صالح به عنوان یک تکلیف قطعی رییس قوه قضاییه با اشاره به حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی، استفاده از چهره‌های جوان، كارآمد، انقلابی و صالح را یک تکلیف قطعی برشمرد. وی با تأیید سخنان برخی مسئولان در نشست مبنی بر چابک‌سازی دستگاه قضایی، بر پیگیری برای احقاق حقوق عامه تأکید کرد. آیت الله رئیسی همچنین با اشاره به ایستادگی ملت ایران در مقابل فشارهای دشمنان، قوه قضائیه را نیز در این زمینه برخوردار از وظایفی مهم دانست و گفت: قوه قضائیه باید با دستگاههایی که در میدان مبارزه هستند، مساعدت و همکاری کند و جلساتی که در این زمینه در استان‌ها برگزار می‌شده است ادامه یابد. حضور قوه قضائیه در مجامع تصمیم گیر و تصمیم ساز، نمایشی نیست آیت الله رئیسی با اشاره به حضور رئیس و یا نمایندگان قوه قضائیه در مجامع تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نظام نیز گفت: قانونگذار با یک هدف مشخص به مسئولان قضایی در شوراهای مختلف عضویت داده است و حضور قوه قضائیه در این مجامع، نمایشی نیست بلکه باید یک حضور کاملاً مؤثر، جدی، برخوردار از عقبه و عمق کارشناسی و به نفع مردم باشد. وی از رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها خواست ترتیبی اتخاذ کنند تا آن دسته از مشکلاتی که مردم حل آنها را به دست قوه قضاییه می‌بینند، درخود استان کارشناسی شده و نتیجه بررسی‌ها از باب مسئله شناسی به مرکز منتقل، و در یک کارگروه بررسی و برای آنها راه حل پیدا شود. آیت الله رئیسی در ادامه خاطرنشان کرد: در قضیه بازداشتها باید از ابتدا با حساسیت و دقت برخورد شود و اینگونه نباشد که افرادی بازداشت شوند و بعد مشخص شود، نباید بازداشت می‌شدند. ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌های معوقه رئیس قوه قضاییه تعیین تکلیف پرونده‌های معوقه را مورد تأکید قرار داد و افزود: تعیین زمان دور برای رسیدگی به پرونده‌های مردم قابل قبول نیست و این مسئله باید اصلاح شود، بنابراین رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها باید با برنامه مشخص، وقت‌های رسیدگی را کوتاه‌تر کنند. ]]> سیاسی Tue, 12 Mar 2019 10:37:31 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58331/آغاز-دور-جدید-کار-تلاش-شبانه-روزی-قوه-قضائیه