پایگاه خبری تحلیلی اطلاعات روز - آخرين عناوين علمی فرهنگی :: نسخه کامل http://www.etelaterooz.ir/art Wed, 18 Jan 2017 11:31:13 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری اطلاعات روز http://www.etelaterooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اطلاعات روز آزاد است. Wed, 18 Jan 2017 11:31:13 GMT علمی فرهنگی 60 توضیحات کیانوش عیاری درباره فیلم جدیدش http://www.etelaterooz.ir//news/34716/توضیحات-کیانوش-عیاری-درباره-فیلم-جدیدش اطلاعات روز# کیانوش عیاری با ابراز امیدواری از اینکه سینمای ایران فیلم «کاناپه» را نمایش دهد، گفت: این فیلم بدون پرداختن به سیاهی‌ها، امروزِ ایران است و من آن را برای مردم ساخته‌ام.   این کارگردان سینما که 6 سال پس از توقیف «خانه‌ پدری»‌اش فیلمی جدید را با نام «کاناپه» ساخته است، به نظر می‌رسد بار دیگر به سدِ شورای پروانه‌ی نمایش خورده و فیلمش در اولین گام از حضور در جشنواره فیلم فجر بازماند؛ آن هم بازماندنی که دبیر جشنواره به صراحت اعلام کرد، «مراجع بالاتری باید درباره‌ی آن تصمیم‌گیری کنند.»   عیاری که فیلم «کاناپه»‌اش به واسطه‌ی حضور بازیگران زن با کلاه‌گیس در خانه‌ی خود و نزد محارم‌شان با حاشیه‌هایی همراه بوده و در صدر اخبار سینمایی هفته‌ی‌ قبل قرار داشت، در گفت‌وگویی با ایسنا، به پرسش‌هایی درباره‌ی ساخت فیلمی که از ابتدا می‌دانست برای نمایش عمومی با مشکل روبه‌رو می‌شود پاسخ داد.   «کاناپه» فیلمی تلخ بدون پرداختن به سیاهی‌ها   او ابتدا با اشاره به برخی توصیف‌ها یا اطلاعاتی که مبنی بر کمدی بودن فیلمش مطرح شده است، گفت: «کاناپه» را به خاطر موضوعی که دارد یک فیلم تلخ می‌دانم اما یکی نوع تلخی که در آن طنزی وجود دارد که ممکن است در زندگی همه‌ی ما و در شرایط سخت و ناگوار پیش آید. اصلا بهتر است این‌طور بگویم که به نظرم «کاناپه»، امروز ایران است ولی قرار نیست به سیاهی‌ها بپردازد و فقر را نشان دهد و اهمیت فیلم «کاناپه» دقیقا در همین نکته است.   عیاری که این روزها و پس از پذیرفته نشدن فیلم‌اش در جشنواره مشفول تدوین آن است، اضافه کرد: در روزهای گذشته همه‌ی‌ بحث‌ها درباره «کاناپه» به حجاب و کلاه‌گیس برمی‌گردد، در حالی که وقتی فیلمی بتواند با جادوی سینما تماشاگر را با داستان همراه کند، طبیعی است که مساله‌ای مثل مو و حجاب بعد از مدتی اصلا دیگر دیده نمی‌شود و فقط همان دقایق اولیه است که برای مخاطب شوک و هیجان به همراه دارد، بعد دیگر عادی می‌شود.   «کاناپه» را برای مردم ساخته‌ام   وی ادامه داد: من نمی‌توانم تصور کنم که تماشاگر بیش از شوک اولیه درگیر مساله‌ی حجاب شود، چون آن وقت فیلم از دست می‌رود. من به «کاناپه» علاقه‌مندم، چون بدون کوچک‌ترین گره‌افکنی در راستای درام‌سازی موضوعی را مطرح می‌کند و مطمئن هستم تماشاگر عادی را هم دچار خستگی و دلزدگی نمی‌کند. تاکیدم بر تماشاگر عادی هم به این دلیل است که یک تماشاگر حرفه‌ای سینما مثل شما که از اهالی رسانه در حوزه‌ی سینما هستید، با تماشاگری که در سلیقه‌اش فیلم‌های پرفروش با سطح کیفی پایین می‌گنجد، تفاوت دارد و من تاکید می‌کنم که این فیلم را برای مردم ساخته‌ام.   عیاری خاطرنشان کرد: می‌دانم که مساله‌ی حجاب و حاشیه‌ی پیش آمده تماشاگران زیادی را در صورت اکران «کاناپه» به سینما می‌کشاند، اما خود فیلم هم این قابلیت را دارد که مردم را با داستان کاملا درگیر کند. همانطور که فیلم‌های قبلی من نیز مثل «آن سوی آتش» و «بودن یا نبودن» را هم بدون گره‌افکنی خاصی ساختم و مخاطب خود را پیدا کردند.   او یاداور شد که هر دو فیلم‌ اشاره شده پس از مدت بسیار کوتاه چند روزه از ادامه‌ی اکران بازماندند در حالی که وقتی فیلم «آن سوی آتش» در هفتمین روز اکران از پرده‌ی سینما پایین کشیده می‌شد، مدیر سینما آزادی به عیاری پیغام فرستاد که «کاری کن تا نمایش فیلم ادامه داشته باشد، چون مردم تازه با آن اخت شده‌اند و استقبال از فیلم خوب است.»   تحریف از «تنوره دیو» تا «خانه پدری»   وی در پاسخ به اینکه «آیا تاکید شما بر مخاطب عادی باعث شد که در این فیلم سراغ استفاده از کلاه‌گیس بروید تا همه چیز مثل زندگی عادی باشد، آن هم در شرایطی که می‌دانستید در اکران به مشکل می‌خورید؟ » اظهار کرد: قطعا همین‌طور است. من از اولین فیلمی که ساختم یعنی «تنوره دیو» به این فکر می‌کردم که چطور ممکن است در یک فیلم رئالیستی این موضوع را اعمال کرد. در آنجا فرزانه کابلی نقش یک زن روستایی را بازی می‌کرد و من او را در خانه‌ای نشان دادم که برادر همسرش نیز در آنجا زندگی می‌کند و به همین دلیل طبیعی بود که بی‌حجاب نباشد.   او افزود: پس از آن در «شبح کژدم» برای اینکه منیژه آقایی بی‌حجاب نباشد سکانس‌های او را بیرون از خانه قرار دادم و فقط در یک صحنه با جهانگیر الماسی در خانه بود که آن صحنه را هم طوری چیدم که به دلیل دعوا و دلخوری مدت زمان کمی با هم باشند و اصلا فرصت درآوردن روسری برای بازیگر زن که تازه از بیرون به خانه آمده بود نباشد. در «آن سوی آتش» هم عاطفه رضوی نقش یک دختر عشایر عرب را بازی می‌کرد و من او را مدام بیرون از خانه و در حالیکه شیر و ماست می‌فروخت تصویر کردم، اما بعد از آن با خودم فکر کردم یک بار جستی ملخک، دو بار جستی ملخک، تا کجا قرار است این روند ادامه داشته باشد؟ و همین شد که از فیلم بعدی دروغ یا بهتر بگویم تحریف، شروع شد.   کیانوش عیاری ادامه داد: به این ترتیب در فیلم «روز باشکوه» تا فیلم آخرم که «خانه پدری» بود این ماجرا ادامه پیدا کرد. هر چند در «خانه پدری» زمانی که مینا ساداتی به خانه می‌رسد شرایط ساختمان به گونه‌ای است که زندگی در آن جریان ندارد و احتیاجی به تصویر زن بدون حجاب در خانه نیست، اما در سریال «روزگار قریب» وقتی فرح یا شمس یا طرفداران آن‌ها را با روسری تصویر می‌کردم به نظرم اتفاقی شرم‌آور بود که به دلیل قراردادی که با تلویزیون داشتم نمی‌شد کار دیگری انجام دهم.   عیاری که پس از تدوین نهایی «کاناپه» از سال آینده باید مشغول ساخت یک سریال برای شبکه یک سیما شود، گفت: این مساله برای سریال جدیدی که قرار است بسازم هم وجود دارد و هرگز از مخیله‌ام عبور نمی‌کند که چنین مساله‌ای را در آنجا اعمال کنم، چون طبق قوانین تلویزیونی قرار است سریال بسازم.   صرفنظر از اسپانسرهای چهار میلیاردی   عیاری در پاسخ به اینکه وقتی می‌دانست فیلمش احتمالا امکان اکران پیدا نمی‌کند، چطور راضی به صرف هزینه و حتی حضور سرمایه‌گذار شده است؟ توضیح داد: من برای ساخت این فیلم چند اسپانسر از بانک، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های لوازم خانگی داشتم که جمعا حدود چهار میلیارد تومان می‌شد، اما از آن صرف‌نظر کردم و گفتم به دلایلی نمی‌توانم از اسپانسر استفاده کنم چون می‌دانستم فیلم با مشکلات جدی برای اکران روبه‌رو می‌شود. ضمن اینکه مهمترین اصل برایم رعایت یک باور بود؛ چرا که اگرچه گذشتن از چهار میلیارد تومان سخت است اما معتقدم نباید اتفاقی بیفتد که سرمایه‌گذاران نسبت به حضور در سینمای ایران بدبین شوند بنابراین 60 درصد از سرمایه‌گذاری این فیلم را خودم بر عهده گرفتم و دو نفر را هم که از طریق شهاب حسینی با آن‌ها آشنا شدم هر دو هم از ابتدا وضعیت فیلم را می‌دانستند و با علم به این احتمالات سرمایه‌گذاری کردند.   نمایش «کاناپه» در خارج از کشور؟   عیاری که قرار است به زودی سریالی با نام «87 متر» را با روایتی از یک داستان معاصر بسازد، در پایان در پاسخ به اینکه آیا قصد دارد «کاناپه» را در جشنواره‌های خارجی نمایش دهد؟ گفت:‌ اصلا به اکران فیلم در خارج از کشور فکر نکرده‌ام، چون مساله حجاب برای آن‌ها پیش پا افتاده است و فقط کسانی که به سینمای ایران اشراف دارند ممکن است از دیدن این فیلم تعجب کنند. تنها چیزی که الان می‌دانم این است که اکران «کاناپه» در ایران خیلی دشوار است و اگر اکران نشود از این پس دیگر فیلمی نخواهم ساخت که در آن کاراکتر مونث باشد، مگر اینکه او را در خیابان یا اماکن عمومی نشان دهم. با این حال هنوز امیدوارم و علاقه‌مندم سینمای ایران «کاناپه» را نمایش دهد. ]]> علمی فرهنگی Wed, 18 Jan 2017 06:15:57 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/34716/توضیحات-کیانوش-عیاری-درباره-فیلم-جدیدش بازیگر زن ایرانی تهدید به قتل شد http://www.etelaterooz.ir//news/34713/بازیگر-زن-ایرانی-تهدید-قتل اطلاعات روز# روز گذشته در سایت‌های خبری و کانال‌های تلگرامی خبری منتشر شد که چندی پیش با شکایت بازیگر معروف تلویزیون به‌نام «ب» پرونده ای در پلیس فتای استان البرز به جریان افتاد.   این زن بازیگر در تشریح ماجرا گفت مدت‌ها بود که در یکی از شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشتم تا اینکه چندی پیش فردی که صفحه‌ مرا دنبال می‌کرد و مدعی بود که از علاقه‌مندان من است، برایم پیام فرستاد و پیشنهاد ازدواج داد.ابتدا پیام او را جدی نگرفتم اما از همان زمان مزاحمت‌هایش شروع شد و مدام پیام می‌فرستاد و درخواستش را تکرار می‌کرد.   سرانجام به او جواب منفی دادم اما پس از این ماجرا تهدیدهای او شروع شد.او در شبکه‌های اجتماعی به من توهین می‌کرد و حتی تهدید می‌کرد که مرا به قتل می‌رساند یا اینکه رویم اسید می‌پاشد.   در حالی که در خبرهای دیروز نامی از این بازیگر برده نشده بود دیشب در اخبار «بیست وسی» نام این بازیگر مشخص شد و این بازیگر یعنی بهاره افشاری در گفت‌وگویی با خبرنگار این برنامه، جزییات بیشتری از این ماجرا را بازگو کرد. ]]> علمی فرهنگی Wed, 18 Jan 2017 06:10:32 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/34713/بازیگر-زن-ایرانی-تهدید-قتل اشک‌های حامد همایون در اولین شب اجرا +تصاویر http://www.etelaterooz.ir//news/34710/اشک-های-حامد-همایون-اولین-شب-اجرا-تصاویر  اطلاعات روز# اولین کنسرت رسمی حامد همایون خواننده پاپ شامگاه سه شنبه ۲۸ دی ١٣٩٥ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.   حامد همایون خواننده جوان موسقی پاپ اولین کنسرت رسمی خود را در قالب جشنواره موسیقی فجر در شامگاه سه شنبه به روی صحنه برد. همایون برنامه خود را با خواندن قطعه «به چشمات قسم» آغاز کرد و بلافاصله پس از آن قطعه «چنین کنم چنان کنم» را برای حضار اجرا کرد. او پس از اتمام این قطعه به حضار گفت: «سلام، خدا رو شکر، امشب بهترین شب زندگی من هست، از همه شما سپاسگزارم و عاشقتان هستم.» این خواننده سپس قطعه «چتر خیس» را برای حضار اجرا کرد که با همخوانی و استقبال حاضرین در سالن همراه شد. همایون در بخش دیگر این اجرا گفت: «امروز دقیقا یک سال از زمانی که کارم را شروع کردم می‌گذرد، امروز و قبل از این اجرا، از مادرم خواستم برایم دعا کند، او هم گفت آن‌هایی که در این یک سال برایشان خوانده‌ای، در کنارت هستند و از تو حمایت می‌کنند.» همایون که بغض کرده بود نتوانست به حرف‌هایش ادامه دهد و با چشمانی خیس از اشک اجرا را ادامه داد. قطعات «خدا همین حوالیه»، «دوباره عشق»، «می‌روم»، «نگاه کن»، «مجنون»، «چه عشقی»، «دیوونگی»، «قسمت»، «بارون که زد»، «آه نکش»، «دنیای من»، «شیدایی» به ترتیب قطعاتی بودند که این خواننده اجرا کرد. همایون همچنین در این کنسرت گفت: «می‌خواهم شخصی را معرفی کنم که از اولین روز آشنایی‌ام با او، هم راهنمایی شدم و هم دلگرم. مثل کوه پشت من ایستاد و اگر او نبود، من امشب اینجا نبودم، محسن رجب‌پور کسی است که من با حمایت های او به اینجا رسیده ام و همیشه مدیون او هستم.» این خواننده جوان سپس از سامان امامی که سابقه تنظیم آهنگ های او دارد تقدیر کرد و افزود: « من شیرازی هستم. یک روز در یک تماس تلفنی، به من گفت بیا تهران تا یک حرکت مثبت با هم انجام دهیم. بعد از آن روز حتی یک لحظه هم من را تنها نگذاشته و علاوه بر این‌که تنظیم بیشتر قطعاتم را انجام داده، مثل یک برادر در کنارم بوده است.» همایون در پایان ضمن تشکر از همه حضار و طرفدارانش قطعات «چتر خیس»، «مردم شهر»، «شیدایی»، «بارون که زد»، «چنین کنم چنان کنم»، «دیوونگی» و «به چشمات قسم» را که مورد استقبال قرار گرفته بود را در پایان بار دیگر اجرا کرد. آلن بارسخیان (گیتار الکتریک)، آرش عیوضی (گیتار بیس)، محمد افشاری (گیتار)، پوریا ربانیان (پرکاشن)، پیمان لطیفی (درامز)، امیرحسین توسلی (تار، سه‌تار، باغلاما) و علیرضا توسلی (دف) دیگر اعضای ارکستر حامد همایون در اولین کنسرت او بودند که او در بخش های مختلف اجرا این افراد معرفی و از زحماتشان تقدیر کرد. ]]> علمی فرهنگی Wed, 18 Jan 2017 06:03:50 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/34710/اشک-های-حامد-همایون-اولین-شب-اجرا-تصاویر اولین جشنواره فیلم فجر چگونه برگزار شد؟ http://www.etelaterooz.ir//news/34686/اولین-جشنواره-فیلم-فجر-چگونه-برگزار  اطلاعات روز# اولین جشنواره فیلم فجر با ۴۱ فیلم در سه بخش در سال ۱۳۶۱ کار خود را آغاز کرد.   کمتر از 10 روز به آغاز سی‌وپنجمین رقابت فجر باقی‌مانده است، رقابتی که شاید همانند گذشته برای مردم هیجان نداشته باشد؛ اما همچنان نفسهایش برای مردم سینما دوست و سینماروی ایران گرم است. هنوز سینه‌فیلهایی هستند که برای دست یافتن بلیتهای جشنواره سرودست می‌شکنند؛ اما این اشتیاق کار خود را از کجا شروع کرد؟ چه کسانی برگزیده اولین دوره برگزار جشنواره فیلم فجر شدند؟   نخستین جشنواره فیلم فجر در بهمن‌ماه سال 1361 در تهران به دبیری حسین وخشوری کار خود را آغاز کرد. زمانی که مقارن با حضور رزمندگان کشورمان در جبهه‌های جنگ بود و شور حال بسیار ویژه‌ای در کشور به وجود آورد بود. شورحالی که می‌توان آنها را در فیلمهای تولید آن زمان هم مشاهده کرد. مجری برگزاری نخستین جشنواره فیلم بنیاد سینمایی فارابی بود و وزارت ارشاد تنها به صورت ناظر همراه این جشنواره بود.   اولین جشنواره فیلم فجر در سه بخش مسابقه آماتور، بخش فیلمهای حرفه‌ای و بخش جنبی برگزار شد و آثار آن به شرح زیر بود:   بخش مسابقه آماتور       بچه‌های دیار صفا     علمدار     خرمشهر61     باهم برای ایثار     یا زهرا(س)     کدام مکتب است این     خرمشهر شهر عشق شهر خون     آمریکا نابود است     بربال ملائک   بخش فیلمهای حرفه‌ای       «ابراهیم در گلستان» به کارگردانی ایرج امامی     «دادا» به کارگردانی ایرج قادری     «سفیر» به کارگردانی فریبرز صالح     «مرگ یزدگرد» به کارگردانی بهرام بیضایی     «آفتاب نشین‌ها» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده     «اشباح» به کارگردانی محمدرضا میرلوحی     «برنج خونین» به کارگردانی امیرقویدل     «توجیه» به کارگردانی منوچهر حقانی     «جاده» به کارگردانی محمدعلی سجادی     «خط قرمز» به کارگردانی مسعود کیمیایی     «در محاصره» به کارگردانی اکبر صادقی     «دست شیطان» به کارگردانی حسین زندباف     «عصیانگران» به کارگردانی جهانگیر جهانگیری     «فرمان» به کارگردانی کوپال مشکوت     «فاصل خون» به کارگردانی حبیب کاووش     «مرز» به کارگردانی جمشید حیدری     «از فریاد تا ترور» به کارگردانی منصور تهرانی     «اعدامی» به کارگردانی محمدباقر خسروی     «خانه‌ آقای حقدوست» به کارگردانی محمود سمیعی     «خونبارش» به کارگردانی امیر قویدل     «دانه‌های گندم» به کارگردانی حسن رفیعی     «طلوع انفجار» به کارگردانی پرویز نوری     «کرکس‌ها می‌میرند» به کارگردانی جمشید حیدری     «موج طوفان» به کارگردانی منوچهر احمدی     «جنگ اطهر» به کارگردانی محمد‌علی نجفی     و «سقوط 57» به کارگردانی باربد طاهری   بخش جنبی       چشم انداز سینمای کوبا     سینمای ایتالیا از نئورئالیسم تا امروز     سرخ پوستان و سیاه پوستان در سینما     سینمای کودکان و نوجوانان     سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی   اولین جشنواره فیلم فجر در حالی در 22 بهمن سال 1361 به کار خود پایان داد که هیچ فیلمی در بخش فیلمهای حرفه‌ای جایزه‌ای دریافت نکرد و کمیته گزینش فیلمها علت این موضوع را اینگونه اعلام کرد:«در اولین سال برگزاری جشنواره فیلم فجر نتوانستیم از میان فیلم‌های 35 میلی‌متری فیلمی را به عنوان الگو انتخاب کنیم، به همین خاطر هیچ فیلمی در بخش فیلمهای حرفه‌ای جایزه دریافت نخواهد کرد».   سیف‌الله داد، محمد اعتصامی، رضا انصاریان، حمید دهقانپور، محمدعلیان و ناصر عبداللهی از جمله داوران   اولین جشنواره فیلم فجر بودند. ]]> علمی فرهنگی Tue, 17 Jan 2017 10:35:51 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/34686/اولین-جشنواره-فیلم-فجر-چگونه-برگزار فیلم/ حضور "ستار" خواننده سلطنت طلب در تلویزیون http://www.etelaterooz.ir//news/34679/فیلم-حضور-ستار-خواننده-سلطنت-طلب-تلویزیون فیلم ]]> علمی فرهنگی Tue, 17 Jan 2017 10:21:32 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/34679/فیلم-حضور-ستار-خواننده-سلطنت-طلب-تلویزیون مادر "کتایون ریاحی" درگذشت +عکس http://www.etelaterooz.ir//news/34680/مادر-کتایون-ریاحی-درگذشت-عکس به گزارش اطلاعات روز# کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون و مدیرعامل و بنیانگذار بنیاد نیکوکاری "کمک، کیش مهر کتایون"، در سوگ مادر خود نشست. «گیتی ریاحی» مادر «کتایون ریاحی» صبح روز شنبه دار فانی را وداع گفت.«کتایون ریاحی» باریگر سینما و تلویزیون می باشد که پس از ایفای نقش زلیخا در سریال "یوسف پیامبر" از دنیای بازیگری کناره‌گیری کرد.   کتایون ریاحی و مادرش ]]> علمی فرهنگی Tue, 17 Jan 2017 09:45:58 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/34680/مادر-کتایون-ریاحی-درگذشت-عکس عکس/ مهدکودک کرمان 55سال پیش http://www.etelaterooz.ir//news/34675/عکس-مهدکودک-کرمان-55سال-پیش ]]> علمی فرهنگی Tue, 17 Jan 2017 09:24:05 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/34675/عکس-مهدکودک-کرمان-55سال-پیش دانشجویان چگونه تقلب می‌کنند؟ +تصاویر http://www.etelaterooz.ir//news/34663/دانشجویان-چگونه-تقلب-می-کنند-تصاویر  اطلاعات روز# تقلب راه میان بری است که محصلان برای کسب نمره به سراغ آن می روند. تخلفی که رفته رفته وجه غیرقانونی بودنش را بین عموم از دست داده و افراد برای انجامش هر روز از ترفندهای جدید استفاده می کند. «درس بخوانید برای اخذ مدرک نه برای درک  مطلب» این جمله شاید این روزها به بزرگترین مانیفست بچه محصل­های سرزمینمان تبدیل شده است تا جایی که آدم‌ها همه تلاششان در جهت تحصیل در مدرسه و دانشگاه را منعطف به گرفتن نمره می‌کنند و هرز گاهی کار را به جایی می‌رسانند که دیگر برای خیلی‌هایمان مهم نیست که هدف وسیله را توجیه می‌کند یا نه ؛ برای همین می‌توان گفت تقلب در ایام امتحانات تنها راه میان بری است که می‌تواند برای بسیاری حکم نجات از مهلکه مردود شدن را داشته باشد و از این رو دانش آموزان و دانشجویان ایرانی همیشه در صدد این هستند که برای موفقیت هر چه بیشتر دست به راه‌ها و سبک‌های متفاوت بزنند. به همین بهانه و با سپری کردن ایام امتحانات به سراغ راه و روش‌های متفاوت تقلب رفتیم. روش‌هایی که هر کدامشان با اینکه یک تخلف محسوب می‌شوند ولی درکنارش به خلاقیت دانش آموزان و دانشجویان ایرانی پهلو می‌زنند. فرمول را در ماشین‌حساب مهندسی نوشتیم دانشجویان مختلف هرکدامشان بسته به رشته‌هایی که در آن درس می‌خوانند روش‌های متفاوتی برای تقلب کردن در امتحان در پیش می‌گیرند.  علی و امین که هر دو نفرشان از دانشجویان  رشته مهندسی هستند می‌گویند در کنار روش‌های سنتی‌ای که بین دانشجویان تمام رشته‌ها متداول است یکی از روش‌هایی که شاید بیشتر مختص بچه‌های ریاضی و فنی باشد کاربرد و استفاده از ماشین‌حساب است.« خیلی‌ها می‌دانند که در رشته‌های مهندسی و فنی بردن ماشین‌حساب سر جلسه امتحان ممنوع نیست و همه دانشجویان می‌توانند سر جلسه از آن استفاده کنند اما یکی از ویژگی‌هایی که ماشین‌حساب مهندسی نسبت به بقیه دارد حافظه آن است . یعنی شما می‌توانید به اندازه دو تا سه صفحه ورقه امتحانی در ماشین‌حسابتان فرمول بنویسید و  بعد از آن استفاده کنید مثلاً یک بار یکی از استادهای ما  گفته بود که از ۲۳ سوال مشخص در جزو سه سوال برای امتحان می‌دهد. من ۲۱سؤال از آن ۲۳ سؤال را توی حافظه ماشین‌حسابم جا دادم ولی از شانس بدم دو سؤال از سه سؤالی که استاد در امتحان داده بود دقیقا همان‌هایی بود که در حافظه جا نشده بود و من آن امتحان را افتادم. همین شد که ترم بعد ماشین‌حساب بهتری خریدم.(با خنده)» با موبایل سؤال را ارسال و جواب را دریافت می‌کنیم با پیشرفت تکنولوژی و همه گیر شدن استفاده از تلفن همراه  رفته رفته روش سنتی در تقلب هم جای خودش را به روش‌ها نوین و به روزتر داد به شکلی که این روزها استفاده از موبایل در بین دانشجویان تبدیل به یکی از ابزارهای مهم و کلیدی در تقلب شده است. سعید دانشجوی مهندسی مواد یکی از دانشگاه‌های سراسر است او درباره کاربرد موبایل در امتحانات این طور می‌گوید:« یکی از کارهایی که در حین امتحانات در دانشگاه ما انجام می‌دهند این است که امکان دسترسی به اینترنت را قطع می‌کنند تا بچه‌ها نتوانند از تلگرام و واتس آپ استفاده کنند ولی خب کاری که بچه‌ها می‌کنند این است که از بلوتوث استفاده می‌کنند به شکلی که عده‌ای پشت درهای ورودی می‌ایستند تا بچه‌ها با بلوتوث عکس سؤالات را بفرستند و متقابلاً از بیرون عکس پاسخ سؤالات را هم دریافت کنند.» اما پریسا که دانشجوی حسابداری دانشگاه علمی کاربردی است می‌گوید در دانشگاه آنها حتی مشکل اینترنت هم وجود ندارد و بچه‌ها به راحتی می‌توانند از تلگرام استفاده و سؤال و جواب‌ها را با یکدیگر رد و بدل کنند. تقلب نویسی با خودکارهای نامرئی «به همراه داشتن هر گونه نوشته یا برگه اضافی، جزوه، کتاب و هر وسیله‌ای غیر از برگه امتحانی در جلسه آزمون تقلب محسوب می‌شود.»این جمله آشنایی است که حتماً همگی ما در طول دوران تحصیلمان با آن رو به رو شده ایم؛ ولی نکته جالب توجه درباره این اخطاریه این است که در بیشتر مواقع دانش آموزان و دانشجویان درحین امتحان از خود این برگه برای تقلب کردن استفاده می‌کنند. با این حال نکته جالب‌توجه در استفاده از این برگه که بیش از پیش خیال افراد را راحت می‌کند آمدن نوشت‌افزارهای جدید است تا جایی که نازنین دانش‌آموز سال اول دبیرستان درباره کارایی آنها این‌طور می‌گوید « خوبی این خودکارها این است که در ظاهر نامرئی می‌نویسند یعنی شما از قبل می‌توانید به راحتی پیش از امتحان تمام جواب‌ها و نکات کلیدی را با خیال راحت پشت کارت ورود به جلسه بنویسید بدون اینکه اصلاً چیزی مشخص باشد ولی در حین امتحان با استفاده از نور لامپ کوچکی که روی خود خودکار است به راحتی از پاسخ‌ها استفاده کنید.» با روش دنده‌ای تست می‌زنیم احسان دانشجوی روابط عمومی دانشگاه پیام نور است او می‌گوید در کنار راه‌های پر دردسر و پر خطر امتحانات تشریحی برای امتحانات تستی راه‌های راحت‌تری وجود دارد تا افراد به آسانی به پاسخ‌های موردنیازشان برسند. یکی از این روش‌ها روش دنده‌ای است.«این روش به شکلی است که بچه‌ها با پاهایشان و با در نظر گرفتن الگوی دنده‌های اتومبیل تست‌ها را جواب می‌دهند؛ یعنی اگر جواب گزینه یک باشد باید پایتان را جلو بگذارید یا اگر جواب دو باشد پایتان را عقب بگذارید و به همین ترتیب جواب سؤالات بعدی» با کف کفش کنار دستی هایمان به سؤالات پاسخ می‌دهیم یکی از ویژگی‌هایی که بیش از پیش به کارآمد بودن تقلب در جلسات امتحانی کمک می‌کند همکاری و تعاملی است که در حین برگزاری امتحان بین دانش آموزان و دانشجویان شکل می‌گیرد تا جایی که حامد؛ یکی از دانش آموزان سال دوم دبیرستان می‌گوید یکی از کارهایی که برای تقلب انجام می‌دهند این است که برگه‌های تقلب را در قطعات کوچک و با ماژیک پررنگ  به صورت ریز می‌نویسند و آن را در قطعات متوسط کف کفش آدم‌های کنار دستی شان می‌چسبانند به شکلی که حین امتحان با پا روی پا انداختن طرف مقابل شما می‌توانید از  جواب‌های سؤالات امتحان استفاده کامل را ببرید. ساخت قرقره در لوله‌های خودکار یکی از حرفه‌ای‌ترین روش‌های تقلب در طی چند سال گذشته شاید به همین روش تعلق بگیرد روشی که شاید ساخت آن کمی زمان بر باشد اما بعد از آن می‌تواند بیشترین بازدهی در نمره آوردن را برای دانشجو یا دانش‌آموز موردنظر داشته باشد به شکلی که شما در این روش می‌توانید با فنر و قرقره در دو طرف خودکارتان جواب‌های مورد نظر را بنویسید و آن را در لوله خودکارتان جاساز کنید. چرا تقلب می‌کنیم؟/ ما با این سیستم بزرگ شدیم شب امتحان چیست؟ شبی است که دانشجویان ایران زمین متفق‌القول تصمیم می‌گیرند از نیمسال بعد حتماً در طول ترم ساعاتی را به مطالعه‌ی دروس بپردازند.اما اغلب دچار فراموشی می‌شوند. برای همین هم تقلب شاید اولین و آخرین گزینه برای کسانی باشد که این دوران را با کابوس مشروط و مردود شدن  سپری می‌کنند. «شاید هر حرفی بزنم توجیه به نظر بیاید ولی اتفاقی که نمی‌شود آن را انکار کرد این است که ما با این سیستم بزرگ شدیم شما خودتان از کلاس اول دبستان تا به الان را به یاد بیاورید، می‌بینید که نه معلم‌ها و نه خانواده‌ها هیچ وقت یاد گرفتن و نگرفتن درس برایشان مهم نبود همیشه آن کسی عزیز دردانه بقیه به حساب می‌آمد که نمره بالاتری داشته باشد. این نمره است که همیشه برای همه ما مهم بوده و بعدها تبدیل به یک دغدغه بزرگ‌شده حالا گرفتنش هم می‌تواند با درس خواندن باشد هم می‌تواند با تقلب کردن.» به خاطر ترس از شهریه‌ها تقلب می‌کنیم رضا دانشجوی سال سوم مهندسی مکانیک از دانشگاه آزاد است. او می‌گوید دغدغه نمره داشتن و ترس از افتادن بین دانشجویان دانشگاه آزاد بیشتر از دانشگاه‌های سراسری است و این طور تقلب کردنش را توجیه می‌کند.« راستش را بخواهید من در دوره مدرسه انقدر توی خط تقلب کردن نبودم این موضوع چندان برایم مهم نبود ولی از وقتی که دانشگاه قبول شدم و درگیر شهریه‌ها بیشتر زمانم به جای درس خواندن به کار کردن می‌رود از طرفی هم شهریه‌های هر ترم ما بالای یک میلیون است برای همین اصلاً نمی‌توانم روی افتادن ریسک بکنم و به ناچار به تقلب متوسل می‌شوم.» معلممان به کلید سؤالات ۱۰ داده بود اما یکی دیگر از دانش آموزان تقلب کردنش برای تقلب کردن و خلاقیت به خرج دادن در این راه بهانه دیگری می‌آورد و می‌گوید گاه بد درس دادن معلم‌ها و سخت‌گیری بیش از اندازه آنها باعث می‌شود تا ما سراغ تقلب کردن برویم مثلا همین امسال ما معلم ریاضی داشتیم که خودش می‌گفت چند سال پیش مصحح حوزه امتحان نهایی بوده و موقع تصحیح به کلید ۱۰ داده است خب شما تصور کنید به ما چقدر می‌دهد. مراقب‌ها بابت حق‌السکوت ۵۰هزار تومان می‌گیرند تا پیش از این بسیاری از ما تصور می‌کردیم که برای انجام یک تخلف و تقلب در امتحان مهارت خود شخص و در عین حال تعامل بین فردی دانشجویان می‌تواند از دو فاکتور موفقیت‌آمیز این امر باشد اما امین می‌گوید که در کنار این دو مورد، توجه به مراقبان امتحان مورد سومی است که باید دانشجویان در حین تقلب حتماً آن را در نظر بگیرند ولی نکته جالب توجه رویکرد نوینی است که افراد و مراقبان در برخورد با یکدیگر و به تازگی در پیش گرفته‌اند و طی یک معامله به توافق رسیده‌اند.«در طول این چند سالی که من دانشجوی رشته مهندسی هستم شاید از بین مراقبان زیادی امتحانی چهار پنج نفری باشند که کاملاً با فوت های کوزه‌گری تقلب آشنایی دارند و می‌توانند مچ دانشجو را بگیرند که بچه‌ها با آن چند نفر هم وارد مذاکره شده‌اند طوری که به ازای هر تقلبی که از بچه‌ها می‌گیرند بچه‌ها ۵۰ هزار تومان حق‌السکوت به آن‌ها می‌دهند.» ]]> علمی فرهنگی Tue, 17 Jan 2017 07:57:05 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/34663/دانشجویان-چگونه-تقلب-می-کنند-تصاویر ۱۰ رمزی که سریع هک می شوند +جدول http://www.etelaterooz.ir//news/34662/۱۰-رمزی-سریع-هک-می-شوند-جدول  اطلاعات روز# یک شرکت مدیریت کلمه رمز در آمریکا  اعلام کرده در سال ۲۰۱۶ میلادی «۱۲۳۴۵۶» هنوز هم یکی از پرمصرف ترین کلمات رمز در سال گذشته میلادی بوده است. به نقل از دیلی میل، شرکت Keeper،  کلمات رمز ۱۰ میلیون نفر از کاربران خود را که طی هک های اطلاعاتی سال گذشته فاش شده بود را بررسی کرد.  از هر ۱۰ کلمه رمز، چهار مورد حاوی شش کاراکتر یا کمتر بودند. به عبارت دیگر نرم افزار و سخت افزارهای هک می توانند  فقط طی چند ثانیه این پسوردها را شناسایی کنند.  در این میان به نظر می رسد هنوز هم افراد تمایل دارند از کاراکترهای متوالی در کلمات رمز خود استفاده کنند، مانند ۱۲۳۴۵۶، ۱۲۳۴۵۶۷.  کلمات رمزی مانند ۱q۲w۳e۴r نیز وجود داشتند که نشان می دهند برخی کاربران سعی دارند با الگوهایی غیرقابل پیش بینی کلمات رمز ایمن تری خلق کنند.  اما به گفته شرکت مذکور  این تلاش ها چندان ثمربخش نیست. زیرا  برنامه های هک کلمه رمز کاراکترهای متمایز اما متوالی را نیز جستجو می کنند و در نهایت هک آنها فقط چند ثانیه دیرتر انجام می شود.   ]]> علمی فرهنگی Tue, 17 Jan 2017 07:49:13 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/34662/۱۰-رمزی-سریع-هک-می-شوند-جدول افزایش ۸ برابری دانشجوی خارجی +جدول http://www.etelaterooz.ir//news/34657/افزایش-۸-برابری-دانشجوی-خارجی-جدول  اطلاعات روز# نمایندگان مجلس، تکالیف آموزش عالی و علم و فناوری را در برنامه ششم توسعه مشخص کردند که طبق آن، تا سال ۹۶ باید سهم دانشجوی خارجی در کشور ۸ برابر شود. کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه مجلس در راستای بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، بخش هایی از تکالیف مربوط به آموزش عمومی و عالی و علم و فناوری را تصویب کرد که بخش های از آن به شرح زیراست : براساس ماده ۸۲- دولت موظف است به منظور حضور موثر نظام آموزش عالی کشور در تولید، توسعه و نشر علم و فناوری و تربیت دانشجو در سطح بین‌المللی و برقراری توازن و ارتقای کیفیت آموزش عالی و پژوهش و فناوری، در طول برنامه جداول مربوط را اجرایی کند. عنوان واحد ۱۳۹۶ ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ ۱۴۰۰ سهم دانشجویان خارجی درصد ۰.۸ ۱ ۱.۲ ۱.۵ ۱.۸ سهم دانشجویان غیردولتی درصد ۴۴.۲ ۴۴.۳ ۴۴.۶ ۴۴.۸ ۴۵ نسبت دانشجو به هیأت علمی تمام وقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دستگاه‌های اجرایی (حضوری) نفر ۲۵ ۲۴ ۲۲ ۲۰ ۲۰ نسبت دانشجو به هیأت علمی تمام وقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حضوری) نفر ۱۱ ۱۱ ۱۰ ۱۰ ۱۰ نسبت دانشجو به هیأت علمی تمام وقت دانشگاه‌های غیر دولتی   نفر ۵۳ ۵۰ ۴۷ ۴۵ ۴۳ نسبت هیأت علمی تمام وقت استادیار به بالا به کل هیأت علمی تمام وقت در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (حضوری) نفر ۸۸ ۸۹ ۹۰ ۹۱ ۹۲ نسبت هیأت علمی تمام وقت استادیار به بالا به کل هیأت علمی تمام وقت در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نفر (حضوری) نفر ۸۷ ۸۹ ۹۱ ۹۲ ۹۳   براساس این گزارش، سهم دانشجویان خارجی تا سال ۹۶  باید به ۸ برابر افزایش یابد. همچنین دانشجویان دانشگاه های غیردولتی نیز در سال آینده باید ۲.۴۴ درصد افزایش یابند. همچنین نسبت دانشجو به هیأت علمی تمام وقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دستگاه‌های اجرایی (حضوری) ۲۵ به یک و نسبت دانشجو به هیأت علمی تمام وقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حضوری) ۱۱ دانشجو به یک نفر و نسبت دانشجو به هیأت علمی تمام وقت دانشگاه‌های غیر دولتی  ۵۳ به یک نفر است. همچنین نسبت هیأت علمی تمام وقت استادیار به بالا به کل هیأت علمی تمام وقت در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (حضوری) باید در سال آینده به ۸۸ نفر برسد. و نسبت هیأت علمی تمام وقت استادیار به بالا به کل هیأت علمی تمام وقت در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نفر (حضوری) به ۸۷ نفر در سال ۹۶ برسد. عنوان واحد ۱۳۹۶ ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ ۱۴۰۰ تعداد دانشجو نفر ۴۵۴۴۰۰۰ ۴۴۶۱۰۰۰ ۴۳۸۰۰۰۰ ۴۳۲۰۰۰۰ ۴۳۰۰۰۰۰ نرخ ناخالص ثبت نام (جمعیت ۲۴-۱۸ سال) درصد ۵۱.۹ ۵۳.۰ ۵۳.۷ ۵۴ ۵۴ تعداد دانشجویان داخلی نفر ۴۴۹۸۰۰۰ ۴۴۰۵۰۰۰ ۴۳۱۴۰۰۰ ۴۲۲۵۰۰۰ ۴۲۲۳۰۰۰ سهم دانشجویان کاردانی به کل دانشجویان درصد ۱۹ ۲۰ ۲۱ ۲۲ ۲۳ سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان درصد ۲۴ ۲۶ ۲۸ ۳۰ ۳۰ سهم آموزشهای مهارتی تا پایان برنامه در نظام آموزشهای رسمی آموزش متوسطه و آموزش عالی آموزش و پرورش درصد ۳۸ ۴۰ ۴۳ ۴۷ ۵۰ آموزش عالی درصد ۲۰ ۲۲ ۲۴ ۲۷ ۳۰ تعداد دانشجویان گروه علوم پایه به کل دانشجویان نفر ۳۱۸۴۰۰ ۳۳۹۸۰۰ ۳۶۲۶۰۰ ۳۷۰۰۰۰ ۳۸۷۰۰۰ تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه علوم پایه نفر ۱۰۶۰۰۰ ۱۱۷۰۰۰ ۱۲۹۰۰۰ ۱۳۵۰۰۰ ۱۴۳۰۰۰ تعداد دانشگاه‌های در زمره ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا عدد ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ تعداد شعب خارجی دانشگاههای کشور عدد ۶ ۸ ۱۰ ۱۳ ۱۶   براساس این گزارش،  تعداد دانشجویان تا سال ۹۶ به ۴ میلیون و ۵۴۴ هزار نفر و تعداد دانشجویان داخلی به ۴ میلیون و ۴۹۸ نفر افزایش یابد. همچنین سهم دانشجویان کاردانی به کل دانشجویان ۱۹ درصد و سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان ۲۴ درصد افزایش یابد. سهم آموزشهای مهارتی تا پایان برنامه در نظام آموزشهای رسمی آموزش متوسطه و آموزش عالی تا سال ۹۶ باید به ۲۰ درصد ارتقاء یابد. همچنین تعداد دانشجویان گروه علوم پایه به کل دانشجویان به ۳۱۸ هزارو ۴۰۰ نفر و تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه علوم پایه به ۱۰۶ هزارنفر افزایش یابد. همچنین تعداد دانشگاه‌های در زمره ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا در سال ۹۶ باید به ۶ عددو تعداد شعب خارجی دانشگاه های کشور نیز به ۶ عدد افزایش یابد. ]]> علمی فرهنگی Tue, 17 Jan 2017 07:33:25 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/34657/افزایش-۸-برابری-دانشجوی-خارجی-جدول