پایگاه خبری تحلیلی اطلاعات روز - آخرين عناوين علمی فرهنگی :: نسخه کامل http://www.etelaterooz.ir/art Sat, 25 Mar 2017 08:17:47 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری اطلاعات روز http://www.etelaterooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اطلاعات روز آزاد است. Sat, 25 Mar 2017 08:17:47 GMT علمی فرهنگی 60 مردم پشت درهای بسته موزه‌های تهران مانده‌اند http://www.etelaterooz.ir//news/38151/مردم-پشت-درهای-بسته-موزه-های-تهران-مانده-اند  اطلاعات روز# با وجود تبلغات متعددی که پیش از آغاز تعطیلات برای بازدید از مراکز تاریخی و گردشگری پایتخت از سوی شهرداری تهران و اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان شده بود، اما در چند روز گذشته مردم زیادی پشت درهای بسته برخی موزه‌ها و اماکن تاریخی معطل ماندند.   مهم‌ترین جاذبه‌ی تهران فارغ از تنوع فرهنگی مردم اغلب مهاجرش و رشته کوه البرزی که آن را تنگ در آغوش گرفته و در این روزهای پاک بهاری، به شدت دلبری می‌کند، کاخ‌ها و موزه‌هایی است که اتفاقا این وقت سال بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه مردم و معدود مسافران‌اش قرار می‌گیرد، هرچند که برخی از آن‌ها همین فرصت اندک را تحت تاثیر برنامه‌ریزی‌های نامناسب از دست داده‌اند.   کاخ‌ها، عمارت‌ها و موزه‌های وقفی یا تحت تصرف یا در مالکیتِ نهادها، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و تشکل‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که با برنامه‌ریزی‌های مربوط به اوقات فراغت مردم و زمان سفر گردشگران چندان همسویی ندارند و معمولا آن‌چنان که خود صلاح می‌دانند و تدبیر می‌کنند، اداره می‌شوند، مثل ساعت و هزینه‌ای که برای بازدید دارند و متفاوت از موزه‌ها و سایت‌های تاریخی تحت نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.   موزه‌ی مقدم یا همان خانه مجلل قاجاری خیابان خیابان امام خمینی (ره) یا سپه، از جمله‌ی این عمارت‌های تاریخی تهران است که زیر نظر دانشگاه تهران مدیریت می‌شود و دقیقا با شروع تعطیلات رسمی کشور تا  روز مخابره‌ی این گزارش (چهارم فرودین‌ماه ۹۶) درهای آن بدون هیچ اطلاع‌رسانی قبلی به روی گردشگران نوروزی بسته بوده است.   چند روزی است گردشگران ایرانی و خارجی که برای بازدید از موزه‌ی مقدم می‌روند پشت درهای بسته می‌مانند، بدون آن‌که حتی روی کاغذی با یک دست خط خشک و خالی خبر بسته شدن و ساعت‌های قابل بازدید آن مشخص شده باشد. مغازه‌دارهای اطراف این عمارت تاریخی در چند روز گذشته از دست گردشگرانی که مدام درباره‌ی این موزه پرس‌وجو می‌کنند، عاصی شده‌اند.   تلفن‌های موزه هم خلی سخت جواب داده می‌شود، باید خیلی پیگیر بود تا انتظامات این پاسخ را بدهد؛ «موزه مقدم تا پنج فروردین تعطیل است». غیر از این هم اطلاعات دیگری ندارد.   موزه جواهرات که زیر نظر بانک مرکزی است هم در وضعیت مشابه به سر می‌برد. با آن‌که روابط عمومی این بانک ۲۶ اسفندماه اطلاعیه داده که درهای موزه از شنبه ۵ فروردین‌ماه باز می‌شود، اما همچنان در برنامه‌های تهرانگردی لحاظ شده است.   این موزه که مجموعه‌ای از جواهرات سلطنتی و گنجینه سنگ‌های قیمتی و زیورآلات ایران را به نمایش می‌گذارد، از پنجم فرودین‌ماه مطابق ساعت معمول از ۱۴ تا ۱۶:۳۰ باز می‌شود و از چهارشنبه تا جمعه هم مثل همیشه تعطیل خواهد بود.   سردرباغ ملی که در تمام نقشه‌ها و گشت‌های شهری تهران، بازدید از آن به شدت و مکرر پیشنهاد شده هم این روزها در حال گذراندن تعطیلات نوروزی است و برنامه‌ی موزه‌ی اندرونی، «ملک» را هم تا حدی تحت شعاع قرار داده است.   دروازه‌ی ورودی میدان مشق که دسترسی به موزه‌ی ملک از آن طریق ممکن است، ساعت‌های چندان مشخصی برای بازدید ندارد و در این تعطیلات رسمی اگر هوای قدم در خیابان سی تیر و بعدش دیدن موزه‌ی ایران‌باستان و آبگینه به سر زد، احتمالا باید در پیاده‌روی خیابان امام‌خمینی ایستاد و این دروازه‌ی آهنین و مزین به کاشی‌کاری‌هایی که راوی داستان‌های تاریخی شاهان قاجار و پهلوی است را از همان فاصله نظاره کرد.   رضا دبیری‌نژاد ـ مدیر موزه‌ی ملی ملک ـ هم درباره‌ی این محدودیت‌های سر درباغ ملی هم در مورد زمان بازدید از این موزه به ایسنا، گفت: طبق وقف‌نامه‌ی رسمی حسین آقا ملک این موزه در تعطیلات رسمی سال، بسته است، برای همین این چند روز تعطیل بوده، اما از روز شنبه تا ۱۱ فروردین‌ماه از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۶:۴۵ موزه باز است و دوزادهم و سیزدهم هم که تعطیل رسمی است. البته تمام این برنامه‌ریزی به باز بودن سردر باغ ملی بستگی دارد، چون قبلا هم با این مشکل روبه‌رو شده‌ایم، مثلا موزه‌ی ملک ساعت ۴ بعدازظهر تعطیل می‌شد، اما دروازه را گاهی ساعت ۲ می‌بستند که آخرین پنجشنبه سال ۹۵  نمونه‌ای از این حرکت بود، هرچند نامه‌نگاری‌های زیادی در این‌باره شده است.   سردر باغ ملی حالا دروازه ساختمان وزارت خارجه است که باز و بسته شدن‌اش هم با آن‌ها است.   کمی پایین‌تر از دورازه میدان مشق در خیابان ناصر خسرو، نشانی مدرسه دارالفنون را داده‌اند که هیچ وقت زمان بازدید آن دقیق به مردم اطلاع‌رسانی نشده، با این حال شهرداری تهران امسال بازدید از آن را در نقشه‌هایش به مردم پیشنهاد داده، درحالی‌که این مدرسه هم تعطیل است.   هم‌راستا با سر درباغ ملی در خیابان سپه، موزه‌های پست و تلگراف زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سکه وابسته به بانک سپه  در ساختمان‌های آجری زرد اخرایی محصور مانده‌اند و این روزها کسی نیست که پاسخگوی ساعت بازدید از این موزه‌ها باشد.   عمارت مسعودیه هم که پیش از اغاز تعطیلات اعلام شده بود از یکم تا ۱۳ فروردین‌ماه ۹۶ برای بازدید گردشگران باز است اما بنا به ادعای برخی شاهدان که در نخستین روز سال به این عمارت رفته بودند، با درهای بسته مواجه شدند، هرچند که محمدرضا پوینده ـ مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیاء وبهره‌برداری از بناهای تاریخی‌ ـ که درحال حاضر این عمارت زیرنظر مجموعه آن قرار دارد و اوایل سال هم این عمارت قاجاری را از مستاجرش به حکم تخریب و پای‌بند نبودن به مفاد قرارداد برای احیا و مرمت، پس گرفت، به ایسنا گفت که مسعودیه در تمام روزهای تعطیل سال باز است و روزانه هم بیش از یک هزار بازدید کننده داشته است.   البته در خبرها هم پراکنده به باز بودن مسعودیه در نوروز اشاره شده، اما شاهدان در روز نخست سال ۹۶ پشت درهای بسته‌ِ‌ی آن، مانده‌اند.   به سمت جنوب تهران حوالی مولوی، نشان سر قبر آقا را داده‌اند، بارگاه و گنبد امام جمعه دوره‌ی قاجاری تهران که مالک فعلی‌اش اوقاف است و سال‌هاست کسی اجازه ورود به آن را نداشته، اما معلوم نیست چرا روی نقشه و تورهای تهرانگردی وعده‌ی دیدارش را داده‌اند.   این‌ها مکان‌هایی است که تهران‌گردهای حرفه‌ای و آماتور گزارش‌هایش را به ایسنا داده‌اند که برای تایید درستی این اطلاعات نیز با تمام این موزه‌ها و سایت‌های تاریخی تماس گرفته شده است. به غیر از این عمارت‌ها و موزه‌ها، مکان‌های دیگری هم در تهران هستند که برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات نوروز پیشنهاد شده‌اند، اما این چند روز، گردشگران و بازدیدکنندگان را پشت در گذاشته‌اند که تعدادی از موزه‌های بنیاد مستضعفان با وجود تعطیلی چندین ساله، از آن جمله‌اند. ]]> علمی فرهنگی Fri, 24 Mar 2017 07:03:36 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/38151/مردم-پشت-درهای-بسته-موزه-های-تهران-مانده-اند در نوروز 96 از تماشای این سریال ها لذت ببرید (2) http://www.etelaterooz.ir//news/38144/نوروز-96-تماشای-این-سریال-لذت-ببرید-2   به گزارش اطلاعات روز#چند سالی است که تب تماشای سریال های خارجی در ایران بالا گرفته و علاقمندان به فیلم و سریال نیز از این لحاظ شانس آورده اند، زیرا تعداد سریال هایی آمریکایی، بریتانیایی و غیره کم نیست و حتی بازیگران و ستاره های مشهور هالیوودی نیز به بازی در سریال ها روی آورده اند و همین اواخر شاهد بودیم که هنرپیشه هایی مانند نیکول کیدمن، ریس ویثراسپون و شیلین وودلی در سریالی به نام «دروغ های بزرگ کوچک» (Big Little Lies) همبازی شدند، تام هاردی در سریال «تابو» (Taboo) نقش اصلی را بازی کرد، سوزان ساراندون در سریالی به نام «دشمنی» (Feud) نقش بتی دیویس را ایفا کرد و آنتونی هاپکینز در سریال «وست‌ورلد» (Westworld) طرفدارانش را مسحور بازی زیبای همیشگی اش کرد. از طرفی، دیگر مثل گذشته نیازی نیست که شب ها تا دیروقت بیدار بمانید تا بتوانید سریال مورد علاقه تان را دنبال کنید یا ناراحت باشید از اینکه به خاطر مشغله زیاد نمی توانید در ساعت خاصی پای تلویزیون بنشینید و فیلم ببینید. با پیشرفت فناوری و ظهور شبکه هایی مانند نتفلیکس و وجود اینترنت و امکان دانلود و مشاهده آنلاین فیلم ها و سریال ها، حالا دیگر تعداد بیشماری سریال در دسترس تان قرار دارد که هر زمانی که خواستید بتوانید به تماشای آنها بنشینید. تعطیلات نوروزی فرصت بسیار خوبی است که تماشای فصل های جدید سریال های محبوبتان را از سر بگیرید یا تماشای سریال جدیدی را آغاز کنید. به همین منظور در اینجا فهرستی از آنهایی که ارزش تماشا کردن در طول این تعطیلات را دارند جمع آوری نموده ایم که امیدواریم از اینکه برای تماشای شان وقت می گذارید پشیمان نشوید و از آنها لذت ببرید. ریتینگ و امتیاز وبسایتIMDB  شاید معیار خوبی برای سنجش میزان کیفیت سریال هایی باشند که معرفی می کنیم و در تصمیم گیری شما تأثیر مفیدی داشته باشند.  «تاج» (The Crown) امتیاز این سریال در وبسایت IMDB: 8.8 از 10 امتیاز وبسایت Rotten Tomatoes به این سریال: 90 درصد امتیاز کاربران گوگل: 96 درصد     این درام زندگی نامه ای که توسط پیتر مورگان نوشته و خلق شده و لفت بنک پیکچرز و سونی پیکچرز برای شبکه نتفلیکس تهیه شده، به رقابت ها و رمانس هایی که طی حکومت ملکه الیزابت دوم رخ داد می پردازد. فصل اول این سریال دوره بین ازدواج ملکه الیزابت با فیلیپ، دوک ادینبرا در سال 1947، تا بهم خوردن نامزدی خواهرش، پرنسس مارگارت با پیتر تاونسند در سال 1955 به تصویر می کشد.  فصل دوم که پخش آن در نوامبر 2017 آغاز می شود، به بحران سوئز در سال 1956 تا بازنشستگی سومین نخست وزیر ملکه یعنی هارولد مک‌میلان در سال 1963 پس از رسوایی سیاسی پروفومو اختصاص دارد. طرفداران سریال «دکتر هو» از تماشای بازی مت اسمیت در نقش پرنس فیلیپ در مقابل الیزابت با بازی کلیر فوی لذت خواهند برد.   «آن شب...» (The night of…) امتیاز این سریال در وبسایت IMDB: 8.7 از 10 امتیاز وبسایت Rotten Tomatoes به این سریال: 90 درصد امتیاز کاربران گوگل: 93 درصد     مینی سریال درام جنایی هشت قسمتی «آن شب...» که در ایران به خاطر حضور پیمان معادی در آن مشهور است، بر اساس یک سریال بریتانیایی ساخته شده که بین سال های 2008 تا 2009 پخش می شد. ریچارد پرایس و استیون زیلیان نویسندگان آن هستند و زیلیان و جیمز مارش کارگردانی اش را بر عهده داشته اند. این مینی سریال که محصول شبکه اچ بی او است اولین قسمتش در جولای 2016 پخش شد و فوراً تحسین منتقدین را برانگیخت. متاکریتیک از 40 نقدی که بر آن نوشته شده، امتیاز 90 از 100 را داده و وبسایت راتن تومیتوز از 62 نقدی که بر آن نوشته شده 95 درصد به آن امتیاز داده و نظر عمومی منتقدین بر این است که «آن شب...» ساختی غنی دارد و حالت اسرارآمیز جذاب آن بیننده را مسحور و شیفته می کند. علاوه بر پیمان معادی، جان تورتورو و ریز احمد از بازیگران مطرحی هستند که در این سریال نقش آفرینی کرده اند.   «بهتره با سال تماس بگیری» (Better Call Saul) امتیاز این سریال در وبسایت IMDB: 8.7 از 10 امتیاز وبسایت Rotten Tomatoes به این سریال: 97 درصد امتیاز tv.com: 9.2 از 10     برای طرفداران سریال «برکینگ بد» نیازی به معرفی کاراکتر "سال گودمن" نیست. «بهتره با سال تماس بگیری» سریال درام جنایی ساخته وینس گیلیگان و پیتر گولد است که اسپین آفی از سریال «برکینگ بد» است که آن هم ساخته گیلیگان بود. این سریال ماجرای وکیل دون پایه ای به نام جیمز مورگان "جیمی" مک‌گیل (با بازی باب اودنکرک) را شش سال قبل از آنکه با نام سال گودمن در «برکینگ بد» ظاهر شود، دنبال می کند. فصل اول که پخشش در فوریه 2015 آغاز شد شامل 10 اپیزود می شد و پخش فصل دوم در فوریه 2016 آغاز شد. فصل سوم با 10 اپیزود قرار است از آوریل 2017 پخشش آغاز شود. این سریال تحسین منتقدین زیادی را برانگیخته و خود سریال و بازیگر اصلی اش، باب اودنکرک، چندین و چند نامزدی از جمله 14 نامزدی جایزه ساعات پربیننده امی، هفت نامزدی جایزه انجمن نویسندگان آمریکا، پنج نامزدی جایزه انجمن منتقدین آمریکا، یک نامزدی جایزه انجمن بازیگران و یک نامزدی جایزه گلدن گلوب را بدست آورده اند. پس دلیل کافی برای شروع تماشای این سریال تحسین شده در اختیارتان است.   «آتلانتا» (Atlanta) امتیاز این سریال در وبسایت IMDB: 8.6 از 10 امتیاز وبسایت Rotten Tomatoes به این سریال: 100 درصد امتیاز کاربران گوگل: 97 درصد     «آتلانتا» سریالی است که اصولاً موضوعش پول است، ولی به ثروت کاری ندارد! این درام کمدی آمریکایی که توسط دونالد گلاور ساخته شده و خودش نیز در آن نقش آفرینی کرده، درباره دو پسرخاله است که در تلاشند راهشان را در صحنه رپ آتلانتا بیابند و زندگی خود و خانواده شان را بهتر کنند. در اکتبر 2015 شبکه اف ایکس سفارش یک فصل ده اپیزودی از این سریال را داد. دو هفته پس از پخش آن در سپتامبر 2016، اف ایکس اعلام کرد که سریال «آتلانتا» را برای فصل دوم تمدید کرده است که در سال 2018 پخش آن آغاز خواهد شد. از آنجائیکه که این سریال دو جایزه گلدن گلوب بهترین سریال تلویزیونی (در دسته بندی بهترین موزیکال یا کمدی و بهترین بازیگر مرد در سریال موزیکال یا کمدی برای دونالد گلاور) کسب کرده است، تماشای آن پیشنهاد خوبی به نظر می رسد. منتقدین تلویزیونی تحسین فراوانی از این سریال کرده اند. چهار اپیزود اول آن بر اساس 61 نقدی که در وبسایت راتن تومیتوز نوشته شده، ریتینگ 100 درصدی بدست آورده است و متاکریتیک بر اساس 36 نقدی که منتقدین بر آن نوشته، امتیاز 90 از 100 به آن داده است.   «اوتلندر» (Outlander) امتیاز این سریال در وبسایت IMDB: 8.5 از 10 امتیاز وبسایت Rotten Tomatoes به این سریال: 94 درصد امتیاز tv.com: 9.1 از 10     سریال «اوتلندر» یا «بیگانه» وارد فصل سوم شده و ثابت کرده که سریال های اقتباسی می توانند جذاب باشند و بیننده را میخکوب کنند. این سریال درام انگلیسی بر اساس سری کتاب های پرفروشی به همین نام نوشته دایانا گابالدون ساخته شده و به زعم خوانندگان این کتاب اقتباس بسیار خوبی هم از آب درآمده است، به خصوص با بازی بینظیر بازیگران توانمندش از جمله کاترینا بالف در نقش کلیر فریزر (که امسال نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن نیز شد) و سم هیوین در نقش جیمی فریزر و همچنین طراحی صحنه و طراحی لباس بینظیر آن و مناظر زیبایی که این سریال در آن فیلمبرداری شده، همه و همه برای یک سریال بین واقعی کافی است تا تماشایش را آغاز کند. شاید بیش از همه باید داستان گویی دایانا گابالدون را دلیل موفقیت این سریال بدانیم که با درامی تاریخی و تخیلی و کاراکترسازی بی مانندش و همچنین خلق موقعیت های هیجان انگیز و پرتنش برای خوانندگان خود باعث شده که سریال اقتباسی آن نیز خوب از آب دربیاید. در تعطیلات دو فصل گذشته این سریال را ببینید تا برای شروع فصل سوم آماده شوید.     «داستان جنایی آمریکایی» (American Crime Story) امتیاز این سریال در وبسایت IMDB: 8.5 از 10 امتیاز وبسایت Rotten Tomatoes به این سریال: 97 درصد امتیاز کاربران گوگل: 95 درصد     این سریال تلویزیونی که گلچینی از جرایم واقعی اتفاق افتاده در آمریکاست توسط اسکات الکساندر و لری کارازوسکی ساخته شده و اسپین آفی از سریال «داستان ترسناک آمریکایی» است. پخش آن در فوریه 2016 از شبکه اف ایکس آغاز شد و هر فصل آن یک مینی سریال مستقل است که رخدادهای واقعی جداگانه ای را دنبال می کند و عنوان کامل آن «داستان جنایی آمریکایی: مردم علیه او. جی. سیمپسون» است که درباره قتل او. جی. سیمپسون بر اساس کتابی از جفری توبین می باشد. فصل دوم این سریال در حال ساخت است و روی وقایع پس از توفان کاترینا متمرکز است و از کتاب داگلاس برینکلی الهام می گیرد. فصل های سوم و چهارم آن نیز در دست ساخت هستند که فصل سوم به قتل جیانی ورساچه، طراح فشن، توسط اندرو کونانان که قاتل سریالی بود اختصاص دارد و فصل چهارم به رسوایی جنسی بیل کلینتون و وقایع پس از آن در دوران ریاست جمهوری او می پردازد.    «دروغ های کوچک بزرگ» (Big Little Lies) امتیاز این سریال در وبسایت IMDB: 8.5 از 10 امتیاز وبسایت Rotten Tomatoes به این سریال: 88 درصد امتیاز کاربران گوگل: 94 درصد     درام-کمدی تاریک آمریکایی «دروغ های کوچک بزرگ» مینی سریالی محصول شبکه اچ بی او است که توسط دیوید ای. کلی بر اساس رمانی تحت همین نام از لیان موریارتی ساخته و نوشته شده است که فیلمبرداری آن در ژانویه 2016 آغاز شد و شامل هفت اپیزود می شود که همه آنها را ژان-مارک واله کارگردانی نموده است و اولین اپیزودش در فوریه 2017 پخش شد. این سریال که از سوی منتقدین تلویزیون نقدهای مثبتی دریافت کرده، از 68 نقدی که در وبسایت راتن تومیتوز بر آن نوشته شده، ریتینگ 88 درصدی کسب کرده است. متاکریتیک نیز از بر اساس نظرات 42 منتقد، به آن امتیاز 75 از 100 داده است. با حضور بازیگران درجه یکی مانند نیکول کیدمن، ریس ویثراسپون و شیلین وودلی و همچنین زوئی کراویتز و الکساندر اسکارزگارد و غیره «دروغ های کوچک بزرگ» سریالی جذاب و اعتیادآور است که به ماجرای یک قتل در شهر ساحلی آرام مانتری در کالیفرنیا می پردازد. در میان مادران دلسوز، شوهران موفق، فرزندان زیبا و خانه هایی با چشم اندازهای نفسگیر، جامعه ای وجود دارد که با شایعات جان می گیرد و به داشته ها و نداشته ها تقسیم می شود و روابط از هم گسیخته شوهران و زنان، والدین و فرزندان و دوستان و همسایه ها را به تصویر می کشد. این سریال که از چشم سه مادر به نام های مادلین، سلست و جین روایت می شود، داستانی درباره عقاید این جامعه راجع به کمال و رمانتیک کردن زناشویی، دوستی، پدر بودن یا مادر بودن و ... دارد.    «میلیاردها» (Billions) امتیاز این سریال در وبسایت IMDB: 8.4 از 10 امتیاز وبسایت Rotten Tomatoes به این سریال: 69 درصد امتیاز کاربران گوگل: 98 درصد     سریال درام آمریکایی «میلیاردها» ستاره ای مانند دیمین لوئیس را در صدر بازیگرانش دارد که تنها او می تواند دلیلی باشد بر اینکه مطمئن شوید این سریال ارزش تماشایش را دارد. برایان کوپلمن، دیوید لوین و اندرو راس سورکین این سریال را ساخته اند و علاوه بر لوئیس، پل جیاماتی نیز در این سریال محصول شبکه شوتایم ایفای نقش می کند. این سریال که با همان اپیزود اول شما را معتاد به خودش می کند، تقریباً بر اساس فعالیت های دادستان فدرال جرایم مالی، پریت بارارا، وکیل سابق منطقه جنوبی نیویورک، و مبارزاتش با مدیر صندوق سرمایه گذاری SAC Capital استیو کوهن ساخته شده است.  بطور کلی نقدهای مثبتی برای این سریال نوشته شده است. در راتن تومیتوز ریتینگ 73 درصدی بر اساس 49 نقد و در متاکریتیک امتیاز 69 از 100 بر اساس 37 نقد بدست آورده است. فصل دوم این سریال از 19 فوریه 2017 شروع شده و شبکه شوتایم این سریال را برای فصل سوم تمدید کرده است.    «آخرین پادشاهی» (The Last Kingdom) امتیاز این سریال در وبسایت IMDB: 8.3 از 10 امتیاز وبسایت Rotten Tomatoes به این سریال: 92 درصد امتیاز کاربران گوگل: 97 درصد     سریال تلویزیونی بریتانیایی «آخرین پادشاهی» اقتباسی هشت قسمتی از سری رمان های تاریخی برنارد کورنول با عنوان «داستان های ساکسون» است که اول قسمتش در 10 اکتبر 2015 در شبکه بی بی سی آمریکا و سپس در 22 اکتبر 2015 در شبکه بی بی سی 2 بریتانیا پخش شد. بعد از آن اعلام شد که سری دوم آن شامل ده اپیزود با همکاری شبکه نتفلیکس قرار است ساخته شود که از نتفلیکس پخش خواهد شد و پخش آن در بریتانیا از شبکه بی بی سی 2 در 16 مارس 2017 آغاز شد. داستان آن درباره اوهترد، جنگجوی ساکسونی است که توسط وایکینگ ها پرورش یافته و برای باز پس گرفتن زمین هایش و انتقامجویی پدرخوانده اش راهی سفر می شود. نقدهایی که بر این سریال نوشته شده همه مثبت بوده اند و در وبسایت راتن تومیتوز، ریتینگ 92 درصدی و در متاکریتیک امتیاز 78 از 100 کسب کرده است. اگر طرفدار سریال های «بازی تاج و تخت» یا «اوتلندر» باشید، از این تماشای این سریال لذت می برید و از آنجائیکه هشت اپیزود بیشتر ندارد، می توانید در مدت کوتاهی کل آن را تماشا کنید و منتظر اپیزودهای جدید باشید.    «اکسپنس» (The Expanse) امتیاز این سریال در وبسایت IMDB: 8.2 از 10 امتیاز وبسایت Rotten Tomatoes به این سریال: 65 درصد   امتیاز کاربران گوگل: 97 درصد       شبکه سای فای سریالی علمی تخیلی و فضایی به نام «اکسپنس» دارد که توسط مارک فرگوس و هاوک اوتسبی بر اساس سری رمان هایی از دنیل ابراهام و تای فرانک ساخته شده است. داستان این سریال در آینده اتفاق می افتد که بشر منظومه شمسی را کولونی سازی کرده و کریسجن اواسارالا با بازی شهره آغداشلو که دبیر کل سازمان ملل است، جوزفوس میلر با بازی توماس جین که کارآگاه پلیس است و جیم هولدن با بازی استیون استریت که افسر سفینه فضایی است همراه با خدمه سفینه اش باید از توطئه ای پرده بردارند که صلح موجود در منظومه و بقای بشر را تهدید می کند. پخش این سریال در 23 نوامبر 2015 آغاز شد و فصل دوم آن که شامل 13 اپیزود می شود از اول فوریه 2017 شروع شده است. در مارس 2017 شبکه سای فای اعلام کرد که «اکسپنس» را برای فصل سومی با 13 اپیزود تمدید کرده که پخش فصل سوم در سال 2018 آغاز می شود. نقدهایی که بر این سریال صورت گرفته در کل مثبت و خوب بوده است و فصل اول آن در متاکریتیک امتیاز 65 از 100 گرفته و در راتن تومیتوز از 39 نقدی که بر آن نوشته شده، 77 درصد ریتینگ داشته است. اگر فیلم ها و سریال های فضایی را دوست دارید، «اکسپنس» را از دست ندهید. ]]> علمی فرهنگی Thu, 23 Mar 2017 19:30:45 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/38144/نوروز-96-تماشای-این-سریال-لذت-ببرید-2 نرگس آبیار و همسرش در ایتالیا +عکس http://www.etelaterooz.ir//news/38136/نرگس-آبیار-همسرش-ایتالیا-عکس به گزارش اطلاعات روز#نرگس آبیار کارگردان سینما تصویری از حضور خود و همسرش در ایتالیا منتشر کرد.   آبیار زیر این تصویر نوشت: خانم نرگس آبیار به همراه همسر محترمشان آقای محمدحسین قاسمی در ایتالیا     ]]> علمی فرهنگی Thu, 23 Mar 2017 14:38:15 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/38136/نرگس-آبیار-همسرش-ایتالیا-عکس آیت الله فاضل لنکرانی:مرد اگر از صدای يک زن لذت برد حرام است؟ اين يکي از موضوعاتی است که حوزه باید به آن جواب بدهد http://www.etelaterooz.ir//news/38108/آیت-الله-فاضل-لنکرانی-مرد-اگر-صدای-يک-زن-لذت-برد-حرام-يکي-موضوعاتی-حوزه-باید-جواب-بدهد به گزارش اختصاصی اطلاعات روز#آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم رونمایی از کتاب فقه هنر در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با حضور بزرگان حوزه برگزار شد، به تحلیل رابطه فقه و هنر پرداخت.   مشروح سخنان: بسم الله الرحمن الرحیم از حضور ذیقیمت حضرت آیت الله مقتدایی و آیت الله علیدوست و شما فضلا و اساتید محترم تشکر مي‌کنم. خدا را شاکر هستیم که به برکت این نظام اسلامی، حوزه‌ی علمیه به معارف و حقایقی از دين توجه پيدا کرد که در منابع و متون ديني ما مخفي مانده بود، خصوصاً فقه ما که از برکت ضرورت‌های این نظام توسعه‌ی بسیار خوبی پیدا کرده و در این چند دهه مخصوصاً در این دو دهه‌ی اخیر قدم‌های خوبی را برداشته شده است. هرچند متأسفانه بروز بیرونی و انتشارش آن طوری که باید و شاید نبوده، به‌طوري که در همین قم هم چندان اطلاعی برای همه‌گان حاصل نشده اما واقعیت این است که دست فقها و محققین بر دامنه‌های بسیار بلندی قرار گرفته و قله‌های خوبی را فتح کرده‌اند. امروز تحقیقات بسیار خوبی توسط برخی محققین حوزه در ابعاد مختلف فقهی صورت مي‌گيرد که همین می‌طلبد تا از حضرت آیت الله مقتدایی تقاضا کنم شورای عالی حوزه و جامعه مدرسین همایشی را با عنوان تحولات فقهی در حوزه‌ی علمیه قم، برگزار نمايند.  مراکز پژوهشي بحمدالله تأسيس شده و با تأليف کتب و مقالات تحولي در عرصه فقه شيعه ايجاد کرده‌اند. بعضی از علمای بزرگ الازهر که به قم آمده و از همین مرکز فقهی ائمه اطهار(عليهم السلام) بازديد نمودند متعجب شده و می‌گفتند ما اصلاً فکر نمی‌کردیم در قم چنین بحث‌های عمیقی در مباحث فقهی مطرح شده باشد. البته تا هدف مطلوب فاصله زیاد است و نمی‌توانیم بگويیم آنچه مقصود رهبری معظم انقلاب هست انجام شده، اما انصافش این است که قدم‌های بزرگی برداشته شده. یکی از بخش‌ها همین بحث فقه هنر است، این عنوان هنر یک عنوانی بود که اصلاً مجالي برای ذکر آن در میان متدیّنین و نيز حوزه‌های علمیه نبود، اما امروز ما به این نتیجه رسیده‌ایم که فقه در مورد هنر حرف دارد و فقيه بايد در مورد هنر نظر بدهد. همانطور که ما فقه سیاسی، فقه اجتماعي، فقه اقتصادي، فقه بانوان و فقه کودک داریم، یک بخشی از فقه هم مربوط به هنر است و واقعاً در این جهت ما هنوز در قدم‌های اولیه هستیم. مقصود از فقه هنر دو چیز می‌تواند باشد. یکی فقه موضوعات هنری است. امروز موضوعات هنری فراوانی وجود دارد شعر، طنز، موسیقی، غنا، مجسمه‌سازي، فيلم و تصوير. در فقه مرتبط با موضوعات هنري، بايد نگاه مجددي به اين موضوعات کنيم. البته مقصود از نگاه مجدد این نیست آنچه مسلم الحرام است حلال بشود، این دیدگاه سفیهانه است نه فقیهانه، بلکه مقصود این است که باز با زوایای دقیق‌تر و نگاه عميق‌تری ادله مورد بررسی قرار بگیرد، مطلب دوم درباره فقه هنر یعنی ما مستند به ادله و منابع، در عناوین و موضوعات باب هنر یک روش جدید خلق و ابداع کنیم. به نظر می‌رسد در فقه به صورت کلی باید این مسئله نسبت به عناوين موجود مطرح بشود، گاهی اوقات فقیه خود عنوان را محور قرار داده و می‌گوید عنوان غنا، حلال است یا حرام؟ اما ديگر این عنوان را بررسی نمي‌کند که آیا یک عنوان مستقل است یا تبعی؟ عنوان مادون است یا مافوق؟ حال اگر ما در فقه به این نتیجه برسیم که اين عنوان تحت عنوان ديگري قرار دارد، مثلاً غنا تحت عنوان قول زور و آن قول زور هم تحت عنوان باطل قرار دارد، آیا اینجا روش استدلال و مسير اجتهادي تغییر نمی‌کند؟ من عرضم این است که قابلیت بحث در اینجا وجود دارد، البته اين مطلب به عنوان یک نظریه است نمی‌خواهم آن را به عنوان نتیجه‌ی نهایی عرض کنم، حالا خواهم گفت اين نظر خیلی مطلب دارد و باید روی آن کار شود. همچنان‌که در فقه و اصول قدیم اصلاً بحث تمایز بین علت و حکمت مطرح نبود، ولي در فقه و اصول متأخر اين بحث تمایز مطرح شده و آثار فراوان آن را هم می‌بینیم، یا در فقه و اصول قدیم ما بحث حیثیت تقییدیه و تعلیلیه را نداشتيم اما در اصول و فقه متأخر داریم. شايد این نظريه هم بتواند نقش بسزايي داشته باشد و چه بسا مهم‌تر از آنها باشد. فقیه وقتی به بحث غنا می‌رسد، اگر بگويد غنا خود يک موضوع اصلي و مستقل است بايد خود غنا را تعریف کند، لذا دهها تعریف، شاید حدود دوازده سیزده تعریف برای غنا مطرح شده باشد. اولین سؤال این است که این غنا چرا در خود متون دینی تعریف نشده و آقایان تعريف آن را به عرف و متخصّصين ارجاع می‌دهند؟ می‌گوئیم اصلاً سؤال ما این است که چه نیازی هست که ما غنا را تعریف کنیم؟ لعلّ ائمه‌ی ما(علیهم السلام) نیازی نمی‌دیدند به اینکه غنا را به عرف ارجاع بدهند یا تعریف کنند، برای اینکه غنا یک موضوع بالذات و استقلالی نیست، یک موضوع مادون از عناوین مادون است، غنا تحت عنوان قول زور و قول زور هم تحت عنوان باطل قرار مي‌‌گيرد. در موسیقی هم همینطور است، آن هم ممکن است گفته شود تحت عنوان لهو و لهو هم تحت عنوان باطل قرار می‌گیرد.  در يک روايت صحیحه، ریّان بن صلت می‌گوید به امام هشتم(علیه السلام) عرض کردم مأمون عباسی از قول شما و پدرتان نقل می‌کند که غنا حلال است. حضرت فرمود دروغ می‌گوید، حتی با اين تعبیر که «کذب الزندیق»! بعد فرمود آنچه که پدر من بيان کرده این است که مي‌پرسد که مي‌پرسد: «إِذَا مَيَّزَ اللهُ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ فَأَنَّى يَكُونُ الْغِنَاءُ؟ فَقَالَ: مَعَ الْبَاطِلِ فَقَالَ: قَدْ حَكَمْت‏»[1] از اينکه فرمودند در تمييز بين حق و باطل غنا در قسم باطل قرار می‌گیرد معلوم می‌شود که اينجا یک عنوان دیگری به عنوان حاکم وجود دارد به نام باطل.  ما در علم اصول بحث حکومت را مطرح می‌کنیم اما بحث حکومت در علم اصول مجرّد این است که دلیلی را مفسر يا ناظر به دليل ديگر قرار بدهيم، ـ براساس اختلاف نظر اصوليين نسبت به نظر مرحوم شیخ انصاری که مُبدع و مبتکر بحث حکومت به این شکل است آیا نظرش در باب حکومت این است که تفسير لازم است؟ یا نظارت کفایت می‌کند؟ آیا حکومت فقط در ادله‌ی لفظیه است و...؟ ـ ولي عرض بنده يک چيزي تقريبا بالاتر از بحث حکومت است، اينجا يک عنوان حاکم بر عنوان ديگر است، يعني اگر غنايي تحت عنوان باطل درآيد، حرام مي‌شود، والاّ از اين حکم خارج است، اين کلام آثاري دارد که به چند مورد از آن اشاره مي‌شود. به نظرم اين کلام نه فقط در فقه هنر بلکه در همه ابواب فقه جاري است حتي در عبادات هم به‌صورت محدود ممکن است جاري باشد. مثلا در مورد جواز خواندن قرآن در نماز ولو ما دليل خاص هم نداشته باشيم اما مي‌گوييم القرآن ذکرٌ، در نماز هم مطلق ذکر جايز است پس به همين دليل مي‌شود در نماز قرآن خوانده شود. يا در بحث قواعد فقهیه در چند جا به اين نکته رسيده‌ام که برخی از مضامین روایات مطابق با یک قاعده است، اما آقايان به مضمون روایت اشاره می‌کنند و تمام می‌شود. در حاليکه ما باید آن قاعده را نيز از روايت استخراج کنيم. حالا اگر قاعده این باشد که در هر نمازی می‌شود ذکر آورده شود، قرآن و هر چیز دیگری هم که مصداق ذکر باشد قابليت دارد که در نماز اتیان بشود، این بحث در عبادات به شکل خیلی محدود مي‌آيد ولي عمدتاً در بحث معاملات جاري است. معاملات بالمعنی الاعم مثل بیع، اجاره، نکاح و در همین مسائل هنری هم جایگاه خیلی خوبی می‌تواند داشته باشد.  توقع من این بود که از سال گذشته تا حالا بر این نظریه بايد چند نقد و يا تأييد ذکر مي‌شد، متأسفانه در حوزه نظريه‌هايي ارائه مي‌گردد اما دنبال و پيگيري نمي‌شود. خود من از سال گذشته تا کنون دنبال اين بودم که اين کلام موارد دیگری هم در فقه دارد یا نه؟ خصوصاً در بحث غیر عبادات این مسئله خیلی مهم است. آثار مهم این نظریه این است که؛  اولاً دیگر لزومی ندارد ما بخواهيم غنا را تعریف کنیم، بلکه بايد آن عنوان اصلی را تعریف نمود. نتیجه‌اش هم این خواهد شد که ائمه مصداق را با توجه به آن عنوان بيان فرموده‌اند. شما ببینید در روایات راجع به مسئله‌ی شطرنج تعابیر عجیبی مثل کفر وارد شده چون در آن زمان شطرنج مصداق ترويج کفر و حکومت کفر بوده است لذا در روايت آمده «الشطرنج کفرٌ»، حال ما بايد این کفرٌ را استخراج کنیم، مثلاً من می‌دیدم در فقه شاید صدها مصداق براي کفر بيان شده است. اينکه کفر گاهی در مقابل ایمان است،‌ گاهی در مقابل شکر نعمت است را قبول دارم، ولی آيا نباید اینها ریشه‌یابی گردد و بحث بشود که این مصادیقی که ائمه در زمان‌های مختلف بيان نموده‌اند از چه بابی بوده است. لذا اولین نتیجه‌ این است که اين موضوعات نياز به تعريف ندارند. اگر ما اين نظريه را بپذيريم ديگر لازم نیست موسیقی را تعریف کنیم. این همه وقت صرف شود که فرق بین موسیقی و غنا چیست؟ این از چه مقوله‌ای و آن از چه مقوله‌ای است؟ اثر دوم اینست که اطلاق و عموم در این ادله جاری نمی‌شود، وقتی گفته شود «الغنا حرامٌ» فقیه دیگر نمی‌تواند به اطلاق این تمسک کند، برای اینکه این عنوان، عنوان اصیل نیست بلکه بیان یک مصداق به عنوان مادون از آن عنوان کلی است بلکه باید سراغ آن عنوان کلی، برويم و ببینیم آیا لهو یا باطل مطلقا حرام است یا مطلقا حرام نیست؟ اثر سوم بحث تعارض و تزاحم است، یکی از سؤالات این است که این همه تعارض در روایات براي چيست. چرا فقه ما این همه وقت براي جمع بین این روایات و حل تعارض آنها صرف مي‌کند، با این بیان، بسیاری از تعارض‌ها کنار می‌رود، تعارض بين عناوين اصلي ممکن است ولي مصادیق قابلیت تعارض با یکدیگر را ندارند، لذا باید سراغ عناوین اصلی برويم. اثر چهارم در ملاکات است. گاهی اوقات مي‌پرسيم غنا به چه ملاکی حرام است؟ ما نبايد ملاک را در این مصاديق مطرح کنیم، بلکه بايد در آن عنوان اصلی باطل مطرح شود که باطل به چه ملاکی حرام است؟ به چه ملاکی اشتغال به باطل درست نیست؟  اثر پنجم که در ضمن مطالب قبل بيان شد اين است که عناوین مافوق همیشه به منزله‌ی حاکم و مفسر برای عناوین مادون هستند.  اثر ششم، ممکن است اینطور بگوئیم که همیشه عناوین مافوق داراي جنبه‌ی تقییدی و حیثیت تقییدیه برای عناوین مادون هستند. در بحث صوت المرأة عورة و المرأة کلها عورة، این مسئله وجود دارد که آيا صرف شنيدن صداي زن حرام است يا حرام نيست؟ اگر صداي زن را عورة بدانيم بايد بگوييم حرام است و نبايد کاري به عنوان ديگر داشته باشيم و اينکه موجب فساد باشد یا نباشد، اما در کلمات آقایان مشاهده مي‌کنيم که می‌گویند اگر موجب تهییج بشود، اگر موجب فتنه بشود، اگر خوف فتنه باشد در اینصورت حرام است. در همين بحث فقه هنر یکی از اموری که فقیه باید به آن توجه کند ـ به اين مطلب خوب عنایت شود تا اشتباه برداشت نشود ـ ما نمی‌توانیم در مجموعه‌ی شریعت آنچه را که در انسان محدود و محکوم به غرایز است تخطئه کنیم، در همین بحث «صوت المرأة عورة» آیه شریفه 32 احزاب «يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفًا» اين «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في قَلْبِهِ مَرَضٌ» را چطور بايد معنا کنيم؟ ممکن است کسي بگويد اصلاً صداي زن جوان اين اثر را دارد، آیا به این معناست که همه‌ی مردم فی قلبه مرض می‌شوند؟ یعنی بگويیم مجرد لذت حرام است.  همانطوری که کسي از یک منظره‌ی زیبا لذت می‌برد اگر از صدای يک زن لذت برد حرام است؟ اين يکي از موضوعاتی است که حوزه باید به آن جواب بدهد، هنوز هم خود ما درگیر هستیم وقتی یک زن خطابه‌ای را ایراد می‌کند يا اخبار را از تلویزیون می‌خواند، این مسئله يک مقدار طبيعي است که صوت يک انساني را مي‌شنود و اگر صدايش خوب باشد آن را مي‌پسندد و تعريف از آن مي‌کند.‌ آیا این مراد از طمع است تا بگويیم به مجرد اینکه گفت صدای خوبی است، همين مقدار از لذت را بگوييم حرام است؟  به نظرم می رسد که در بحث فقه هنر و ديگر مباحثي که مرتبط با اقتضاءات غريزي و فطرت انسان مي‌شود یکی از زوایایی که فقیه بايد به آن توجه کند اين است که شارع نمي‌تواند اين اقتضاي غريزه را حرام کند، پس آيه چه مي‌شود؟ بگوييم اين «فَيَطْمَعَ الَّذي في قَلْبِهِ مَرَضٌ» مجرد لذت بردن متعارف و اينکه بگويد اين صدا صداي خوبي است نيست. بلکه بايد فوق اين باشد. اگر موجب اين شود که خود را به فکر حرام بيندازد که بعضي از بزرگان هم اينطور معنا کرده‌اند که زن به نحوی صحبت کند که این مرد به فکر بیفتد که خدای ناکرده مرتکب حرام بشود، این ممنوع است. از این نکته این استفاده را می‌کنم در فقه هنر علاوه‌ی بر توجه به عناوین مادون و ما فوق و آثار آن که بيان شد بايد به اين جنبه‌ها هم توجه کنيم طوري اسلام را مطرح نکنيم که تلقي شود اسلام با مطلق لذت مخالف است، و هرچه را که در اين مقوله واقع مي‌شود خط بطلان دورش بايد کشيد. خير اسلام با لذت حرام و با لذتی که موجب فساد باشد مخالف است. امروز هنر فقط به عنوان یک ابزار در جامعه مطرح نیست که بگويیم خوب است دين هم از این ابزار برای ترویج دین و معرفی پیامبران استفاده کند، فیلم‌هایی که در مورد پیامبران تولید می‌شود چقدر اثر دارد، اینها سر جای خود محفوظ است، اما اينک هنر یک واقعیت و بلکه یک ضرورت زندگی است منتهی هنر سالم و صحیح. حال چه کسی باید این صحت و سلامت را بیان کند؟  دین و حوزه‌های علمیه است که بايد معيارهاي هنر سالم را بيان کنند. ما بايد مرز بین هنر فاسد و غیر فاسد، هنر دینی و غیر دینی را تبيين کنيم. ممکن است بعضي اصل این تقسیم را قبول نداشته باشند، ولی بالأخره باید مغز مطلب را بیان کنیم بگوئیم کجا گرفتار حلال و کجا گرفتار حرام می‌شوید، برای بیان این مطالب هم بايد به مسئله غرايز بشر و اقتضاءات آن کاملاً توجه داشته باشیم. اين شبهه يک زماني براي خود من مطرح بود لعلّ هنوز هم هست فرض کنید اگر یک مردی حرفی زد و زنی خندید يا زنی حرفی زد و مردی خندید، هر دو هم نامحرم هستند، آیا اینجا می‌شود گفت حرام است، اگر این باشد که واقعاً نه فقط صدا و سیما بلکه زندگي عموم مردم مشحون از این حرمت‌هاست! يا بنا بر همین نکته‌ای که بيان شد بگوييم اسلام جایی که مقدمه فساد و منجر به فساد می‌شود را حرام کرده است.   والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته ]]> علمی فرهنگی Sun, 19 Mar 2017 10:45:09 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/38108/آیت-الله-فاضل-لنکرانی-مرد-اگر-صدای-يک-زن-لذت-برد-حرام-يکي-موضوعاتی-حوزه-باید-جواب-بدهد افزایش قیمت غذای دانشجویی در دانشگاه آزاد/حداقل13000 حداکثر34800+سند http://www.etelaterooz.ir//news/38103/افزایش-قیمت-غذای-دانشجویی-دانشگاه-آزاد-حداقل13000-حداکثر34800-سند به گزارش اطلاعات روز#علیرغم مصاحبه های متعدد مسئولان دانشگاه آزاد در خصوص جایگزینی منابع مالی دیگر به جای شهریه دانشجویی به منظور جلوگیری از افزایش فشارهای اقتصادی به خانواده های دانشجویان اما متاسفانه همچنان شاهد آن هستیم که دانشگاه آزاد برای تامین اقتصادی خود منبعی غیر از جیب دانشجویان ندارد. معاونت فرهنگی-دانشجویی دانشگاه آزاد با صدور ابلاغیه ای جدید هزینه غذای دانشجویی را افزایش داد در قسمتی از این ابلاغیه آمده است:با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه و به منظور جبران بخشی از هزینه های مصرفی امور تغذیه قیمت غذای دانشجویی از نیمسال دوم سال تحصیلی95-96 در کلیه واحدها و مراکز دانشگاهی13000ریال تعیین و ابلاغ گردید     ]]> علمی فرهنگی Sat, 18 Mar 2017 19:58:08 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/38103/افزایش-قیمت-غذای-دانشجویی-دانشگاه-آزاد-حداقل13000-حداکثر34800-سند جدال سر کلاه قرمزی همچنان ادامه دارد/ سری جدید روی آنتن نرود، قسمت‌های قبلی تکرار می‌شود http://www.etelaterooz.ir//news/38101/جدال-سر-کلاه-قرمزی-همچنان-ادامه-سری-جدید-روی-آنتن-نرود-قسمت-های-قبلی-تکرار-می-شود به گزارش اطلاعات روز# پس از بروز کشمکش‌ میان شبکه دو و سازندگان مجموعه «کلاه قرمزی»، در نهایت امروز حمید مدرسی (تهیه‌کننده کلاه قرمزی) یادداشتی را نوشته و در اختیار رسانه‌ها قرار داد که متن کامل آن در ادامه می آید: موارد ذیل جهت اطلاع میلیون‌ها هوادار این مجموعه و مدیران محترم ارشد سیما، تقدیم می‌شود: ۱- همانگونه که در پنج دوره نوروزی کلاه قرمزی میهمان خانه‌های مردم بود و تبدیل به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های سیما شد و نام عروسک ملی و محبوب را به خود اختصاص داد، با توجه به علاقه‌مندی شرکت‌ها و نهادها در موضوع جذب تیزر تبلیغاتی قبل و میان برنامه پرده از درآمدهای میلیاردی سیما برمی‌دارد که اینجانب هیچگونه طمعی به درآمد اداره کل بازرگانی نداشته و ندارم ولی حالا که با ریز اطلاعات با مردم سخن می‌گویید، ذکر درآمد حداقل ۱۵ تا ۲۰ برابر بودجه مجموعه کلاه قرمزی را در هر دوره اعلام فرمایید. اگر نه، لیست درآمدهای بازرگانی حتی در سال‌های گذشته مرتبط با مجموعه کلاه قرمزی را عینا جهت اطلاع همگان منعکس نمایم. امسال نیز در ادامه قراردادهای بازرگانی تا این لحظه با خبرهای موثق بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان عقد قرارداد باکس تبلیغاتی این مجموعه صورت پذیرفته است؛ بنابراین قبل از این که تولیدکنندگان محجوب و وفادار این مجموعه به دستمزدهای خود فکر کنند، عامل درآمدزایی بی‌شماری برای سیما مهیا کرده‌اند و آبروی سیما را در ایام نوروز در طی این سال‌ها به قیمت ناچیزی فقط به عشق میلیون‌ها طرف‌دار و مشتاقان این برنامه تن به تولید داده‌اند. کافی است نیم نگاهی به کارنامه گروه تولید کننده بیاندازید و کمی بیاندیشید که این گروه به جز محصولات کلاه قرمزی بویژه در حوزه سینما دارای فیلم‌هایی هستند که اکثر آن‌ها ضمن کسب موفقیت و ماندگاری از رکورد فروش در هر سال ثبت گردیده است. ۲- طبق روال سیما جهت تولید برنامه‌ای حداکثر از یک سال پیش طی تشکیل جلسه‌ای به نام شورای ارزیابی متشکل از حداقل ۱۰ نفر از کارشناسان متخصص در حوزه‌های مختلف یک برنامه را ارزیابی و بودجه تقدیمی تهیه کننده را تجزیه و تحلیل و در نهایت مورد تصویب نهایی قرار می‌دهد  که هیچگاه به یاد ندارم تهیه کننده‌ای و همکاران محترم من با حال خوب از جلسه ارزیابی بیرون آمده باشند. ذکر جنابعالی به زیاده خواهی تولیدکنندگان مجموعه کلاه قرمزی در سال‌های گذشته توهین و تهمتی بود به ده‌ها کارشناس محترم سیما که اغلب این عزیزان همچنان در جای جای سیما فعالیت دارند که در این زمینه قطعا پاسخگو خواهید بود. زیر پا گذاشتن امضاء و تعهدات قبلی مدیران محترم سیما که خالصانه‌تر از شما خدمت کردند و در بدتر از این شرایط مالی که گریبانگیر سیما شده به بهترین شکل و فراخوان هنرمندان سینما و تلویزیون در تولیدات سیما و پر شدن آنتنی با محتوایات جذاب و جذب حداکثری بینندگان عمل نمودند هنوز از یادها نرفته است. فرار هنرمندان و اضافه کنیم به این لیست گوشه نشینی جمع کثیری از هنرمندان بنام از سیما مدیون همین نگاه تحجرآمیز جنابعالی به هنر و هنرمند می‌باشد. امروزه کمتر تهیه کننده و کارگردانی است که با آرزوی پخش تیزر اثرش از شبکه بی‌محتوای «جِم» فکر نکند. این رویه را در محصولات صنعتی نیز شاهد هستیم. بی‌تدبیری در حوزه مدیریت حداقل در تجربه اینجانب با جنابعالی چیزی به جز ایجاد بی‌اعتمادی و دور شدن از مردم و از سوی دیگر از طریق آنتن ملی سیما با مردم آدرس غلط و دروغ گفتن را صواب می‌دانید یا غیر صواب؟ چهار بار اعلام رسمی از آنتن سیما و رسانه‌ها توسط جنابعالی و شبکه دو مبنی بر پخش جدید کلاه قرمزی ۹۶ با ریز اطلاعات جدید عروسک‌های جدید و غیره بدون هیچ گونه توافق و مکتوبی را صواب می دانید یا غیر صواب؟ جناب جعفری جلوه مدیر محترم شبکه دو سیما پنج ماه از شروع پروژه کلاه قرمزی می‌گذرد و ساعت‌های زیاد و بحث و گفت‌وگوهای تکراری با جنابعالی و ارائه مستندات اینجانب مبنی بر بزرگ شدن ابعاد تولید و هزینه‌ها یک بار زحمت حضور در صحنه را کشیدید؟ آیا کارشناسی برخلاف سالهای گذشته که چندین کارشناس جهت صحت و سوق هزینه های تولید ارائه شده توسط تهیه کننده اعزام نموده‌اید یا خیر؟ آیا اصلا از آدرس محل فیلم‌برداری مطلعید یا خیر ؟ پس این همه تلاشی که از طرف شما اعلام شد، چه بوده است؟ حداقل در مورد قرارداد دو سال پیش این مجموعه ۱۳۹۴  که کمیته محترم ارز یابی شبکه دو سیما با امضاء جنابعالی عقد شد، به کدام بند از قردادتان عمل کرده‌اید؟ که حالا زیاده‌خواهی تولیدکنندگان را طرح می‌نمایید. بیش از نیمی از بودجه پروژه کلاه قرمزی ۹۴ هنوز پس از دو سال تسویه نشده به جز پرداخت دو قسط که بیش از 20 روز از تاریخ آن نمی‌گذرد همینک از قرارداد ۹۳و۹۴ طلبکار هستیم. لطفا سوال نکنید بی‌اعتمادی از کجاست. یعنی تهیه‌کنندها هزینه کنند و تعهد تامین کل بودجه را به عهده بگیرند و سه سال بدوند به دنبال بودجه و دستمزدهای مجموعه‌ای که تولید پخش و توسط سیما بهره برداری شده و در این میان شاهد له شده عزت و کرامتشان باشند. جناب آقای جعفری جلوه مدیر محترم شبکه دو سیما ما خودمان شخصیت محبوب این مجموعه جیگر را درست کرده‌ایم، لطفا ما را جیگر فرض نکنید. در مورد منابع حاصل از اسپانسر بدون واریزی به خزانه ذکر کرده‌اید نام چند پروژه را بیاورم که نقض ادعای شما در سیما است. چندین پروژه به دلیل همین عدم اعتماد در تسویه با تهیه کنندگان شرط قرارداد مستقیم با اسپانسر را عقد نموده‌اند. قول و قرارهای خلاف و دور از واقعیت قائم مقام شبکه که متاسفانه سرنوشت این شبکه در دستان ایشان است تا جنابعالی و تاسف از اطمینان و اعتماد اینجانب به ایشان بی هیچ مکتوبی راهی مذاکره و عقد قرارداد مستقیم با اسپانسرها نمودند مجوزی که در اختیار شبکه دو نبود. همانگونه که قبلا اعلام کردم، حل و فصل مجموعه کلاه قرمزی حتی با تفویض ریاست محترم سیما و معاونت محترم سیما از طریق جنابعالی به دلیل نگاه‌های دور از واقعیت و حداقل یک اقیانوس فاصله از اطلاعات روز جنابعالی در موضوع هزینه ها و دستمزدهای هنرمندان به هیچ نتیجه‌ای نرسید. جناب جعفری جلوه پروژه مجموعه کلاه قرمزی پروژه بسیار گرانی است به دلیل بهره بردن از هنرمندان بنام و منحصر به فرد و افزایش بی رویه هزینه‌ها وبزرگ شدن پروژه در همه ابعاد. در انتها مجموعه کلاه قرمزی ۹۶ دیگر از رویه ارزیابی گذر کرده و توسط تولید کنندگان آن هزینه و به اتمام رسیده است. درخواست مکتوب اینجانب از ریاست محترم سیما تنها راه حل و فصل کوتاه مشکلات این مجموعه با توجه به از دست رفتن زمان مفید است که عینا به صورت مکتوب به دفتر ریاست سازمان ارسال شده و گویا عدم اهمیت این مجموعه جهت پخش از آنتن سیما توسط ریاست سازمان نیز در دستور کار قرار ندارد.  این کشمکش‌ها و جدال در حالی ادامه دارد که شبکه دو سیما قصد دارد در صورت عدم توافق با سازندگان برای پخش سری جدید، بسته‌ای از قسمت‌های قبلی این برنامه را در ایام نوروز هر شب ساعت ۲۰ روانه آنتن کند. ]]> علمی فرهنگی Sat, 18 Mar 2017 18:22:49 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/38101/جدال-سر-کلاه-قرمزی-همچنان-ادامه-سری-جدید-روی-آنتن-نرود-قسمت-های-قبلی-تکرار-می-شود اشتباهی عجیب در سریالی تلویزیونی http://www.etelaterooz.ir//news/38100/اشتباهی-عجیب-سریالی-تلویزیونی به گزارش اطلاعات روز#سریال (روزهای بی‌قراری) به‌کارگردانی کاظم معصومی، هر شب از شبکه سه در ساعت 21 پخش می‌شود، در این سریال، زنی به تصویر کشیده می‌شود (به‌بازیگری الهام حمیدی) که پس از یک‌سال از وضعیت کما بیرون می‌آید، ولی متأسفانه هر شب بازیگری چون "پژمان بازغی" در دیالوگ‌های خود عنوان می‌کند: «همسرم پس از یک سال از مرگ مغزی بیرون آمده!!». متأسفانه هر شب در قسمت‌های مختلف این سریال تلویزیونی نیز این جمله مکرراً تکرار می‌شود؛ جمله‌ای غیرعلمی که می‌تواند در باور و سواد سلامت مردم تأثیر بسیار منفی و مخربی وارد کند، علی الخصوص در زمینه پیوند از مرگ مغزی برای نجات بیماران نیازمند. تاکنون هیچ مرگ مغزی به زندگی برنگشته است در این رابطه امید قبادی قائم‌مقام انجمن اهدای عضو ایرانیان به تسنیم عنوان می‌کند: در حال حاضر 50 سال است که انجام پیوند از مرگ مغزی صورت می‌پذیرد و تاکنون هیچ انسانی زنده نشده است، زیرا مرگ مغزی به آن معنا است که مغز منهدم می‌شود و تبدیل به خمیر می‌شود و از این مغز خمیری از گوش و بینی بیرون می‌زند. قبادی  ادامه می‌دهد: همچنین در زمان تشخیص مرگ مغزی تصویربرداری‌های متعددی از مغز صورت می‌پذیرد و در مجموع هیچ خون‌رسانی به مغز نمی‌شود و امکان برگشت فرد مرگ مغزی صفر است و اگر حتی یک مورد مرگ مغزی به حالت بیداری برگردد، تمام جراحی و پیوندها در این زمینه در تمام جهان متوقف می‌شود و این به‌معنای آن است که اگر کسی مرگ مغزی شود برگشت او دیگر امکان ندارد. تفاوت‌های مرگ مغزی و کما وضعیت کما با مرگ مغزی بسیار متفاوت است به‌گونه‌ای که فردی که به کما رفته، می‌تواند دوباره به زندگی عادی خود بازگردد؛ البته این وضعیت را باید متخصصان مغز و اعصاب تأیید کنند، به‌طوری که اگر مغز هنوز زنده باشد، فرد دچار کما شده و احتمال برگشت آن حتی بعد از مدت طولانی و گذشت چندین سال هم وجود دارد، زیرا بیمار خودش به‌صورت طبیعی نفس می‌کشد و فقط مغز برای مدتی هوشیاری ندارد اما عمق مغز زنده است. در مرگ مغزی، فرد به‌صورت طبیعی نفس نمی‌کشد و تنفس خود را از طریق دستگاه انجام می‌دهد که با قطع کردن دستگاه، می‌میرد بنابراین زنده ماندن نباتی فرد دچار مرگ مغزی، به دستگاه وابسته است زیرا تنفس وابسته به مغز است، اما قلب با مغز تفاوت دارد. اگر مغز فردی بمیرد، قلب فعالیت دارد، البته به‌شرطی که اکسیژن از طریق دستگاه به فرد برسد و در صورت قطع دستگاه فرد می‌میرد، اما باز هم با وجود دستگاه نمی‌توان مدت زیادی چنین افرادی را زنده نگه داشت. ]]> علمی فرهنگی Sat, 18 Mar 2017 18:09:21 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/38100/اشتباهی-عجیب-سریالی-تلویزیونی برنده نوبل ادبیات درگذشت +عکس http://www.etelaterooz.ir//news/38092/برنده-نوبل-ادبیات-درگذشت-عکس  اطلاعات روز# درک والکوت شاعر برنده جایزه نوبل ادبیات در ۸۷ سالگی و پس از یک دوره بیماری چشم از جهان فروبست. والکوت به عنوان یکی از بزرگترین شاعران منطقه کارائیب سال ۱۹۹۲ برنده جایزه نوبل ادبیات شد. از مجموعه آثار مشهور او می‌توان به «یک شب سبز» و اثر حماسی «اومیروس» اشاره کرد. این شاعر اهل سنت‌لوسیا سال ۲۰۱۱ برای مجموعه شعر «حواصیل‌های سپید» جایزه تی‌اس الیوت را دریافت کرد. او سال ۱۹۳۰ به دنیا آمد و در جاماییکا به دانشگاه رفت. والکوت پس از آن در سال ۱۹۵۳ به ترینیداد نقل مکان کرد و در آنجا به عنوان منتقد هنری مشغول به کار شد. نخستین مجموعه اشعارش شامل ۲۵ شعر وقتی که تنها ۱۸ سال داشت منتشر شد. او علاوه بر سرودن شعر، نقاش و نمایشنامه‌نویس قابلی بود. او سال ۲۰۰۹ نامزد تکیه زدن بر کرسی استادی شعر دانشگاه آکسفورد شد اما در رویدادی عجیب تعداد زیادی نامه ناشناس به دانشگاه رسید که والکوت را به آزار جنسی در سال ۱۹۸۲ متهم می‌کرد. پس از این جنجال‌ها او از رقابت برای رسیدن به کرسی استادی شعر دانشگاه آکسفورد کنار گذاشته شد، هر چند که پس از آن مشخص شد تمام این ماجرا زیر سر زنی بود که به جای او استاد شعر دانشگاه آکسفورد شد. بنیاد توسعه فرهنگی جزیره سنت لوسیا درگذشت شاعر برنده نوبل ادبیات را تسلیت گفت و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دنیا یکی از نمادهای برجسته و ممتاز ادبیات را از دست داد.» ]]> علمی فرهنگی Sat, 18 Mar 2017 05:07:22 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/38092/برنده-نوبل-ادبیات-درگذشت-عکس اجرای زنده پیام عزیزی در برنامه سال تحویل http://www.etelaterooz.ir//news/38089/اجرای-زنده-پیام-عزیزی-برنامه-سال-تحویل  اطلاعات روز# پیام عزیزی خواننده کرد، پس از اجرای خیریه کنسرت در سنندج در مراسم ویژه تحویل سال تلویزیون کردستان حاضر می‌شود.   پیام عزیزی بعد از اجرای کنسرت خیریه با حمایت از کودکان بی‌سرپرست در شهر سنندج، در مراسم ویژه سال تحویل تلویزیون کردستان به اجرای زنده می‌پردازد.   پیام عزیزی بعد از اجرای کنسرت خیریه با حمایت از کودکان بی‌سرپرست در روزهای 25 و 26 اسفند در پردیس سینمایی بهمن سنندج در استان کردستان، میهمان مراسم ویژه سال تحویل تلویزیون کردستان خواهد بود و در این برنامه به اجرای زنده می‌پردازد، در این مراسم ویژه نوروزی این خواننده موسیقی عرفانی گلچینی از آهنگ‌های خود در آلبوم‌هایی که از او منتشر شده است را با همراهی نوازندگان کُردستانی به صورت زنده اجرا خواهد کرد.   آخرین اجرای پیام عزیزی کنسرت موسیقی خیریه با حمایت از کودکان بی‌سرپرست و با شعار مي‌خواهيم آرام خاطر كودكان نيازمند و بي‌سرپرست شهرمان باشيم بود که با همت حوزه هنری استان کردستان و با همکاری شرکت فرهنگی هنری ترانه سرای آبیدر در ساعت 9 شب در دو سانس مختلف در روزهای 25 و 26 اسفند در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد.   پیام عزیزی تاکنون در کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی، در اقلیم کردستان عراق و همچنین در شهرهای مختلف ایران به زبان‌های فارسی، کُردی و عربی کنسرت موسیقی برگزار کرده است.   از این خواننده موسیقی عرفانی چندین آلبوم از جمله آلبوم «بارگاه» به زبان کُردی به آهنگسازی و تنظیم‌کنندگی ارسلان کامکار و با همراهی تعدادی از اعضای گروه موسیقی کامکارها، آلبوم «سه‌روکی دل» (رئیس دل) به زبان کردی و آلبوم «خورشید مستان» به سه زبان فارسی، کُردی و عربی با همکاری گروه کامکارها، آلبوم‌ «با قدسیان» با آهنگ معروف «الله مدد» به آهنگسازی محمد جلیل عندلیبی، آلبوم‌ «لبیک» به آهنگسازی مجتبی میرزاده، آلبوم‌ «پیام عاشقان» و آلبوم‌«ملکا» با همکاری نوازندگان ارکستر سمفونیک ایران، علی پژوهشگر و پاشا هنجنی منتشر شده است.   عزیزی سال گذشته با سامی یوسف خواننده سرشناس جهان اسلام در آلبوم موسیقی «برکت» Barakah آهنگ‌های «یا رسول الله یا شای مدینه» و «مسلمانان» با شعر «مسلمانان چه حال است این» از سروده‌های شیخ عبدالرحمان خالص را به صورت مشترک اجرا کردند که با استقبال علاقه‌مندان به موسیقی در سراسر جهان قرار گرفت.     ]]> علمی فرهنگی Sat, 18 Mar 2017 04:34:59 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/38089/اجرای-زنده-پیام-عزیزی-برنامه-سال-تحویل نوسروده ای به شوق حضرت زهرا (س) http://www.etelaterooz.ir//news/38083/نوسروده-شوق-حضرت-زهرا-س  اطلاعات روز# سید حمیدرضا برقعی شاعر آیینی در آستانه سالروز ولادت حضرت فاطمه(س)  شعری در رثای آن حضرت سروده است.   «انار» عاشق شده است دانه به دانه هزار بار دل خون و سینه چاک و برافروخته انار   فریاد بی صداست ترک های پیکرش از بس که خورده خونِ دل از دست روزگار   پاشیده رنگ سرخ به پیراهنِ خزان بسته حنا به پینهء دستان شاخسار   در سرزمین گرم،انار آتشین شود یاقوت را می آورد آتشفشان به بار   با دست خود به حوصله پنهان نموده است یک دانه از بهشت در او آفریدگار   آن میوه ای که ساخته تسبیحی از خودش شُکر است بر زبانش، فی الیل و النهار    آن میوه ای که فاطمه آن را طلب نمود چون باب میل اوست شد این میوه تاجدار   آن بانویی که نام خودش شعر مطلق است در وصفش استعاره نیاید به هیچ کار   نامی که داده است به زن قیمتی دگر نامی که داده است به مردان هم اعتبار   آن نام را می آورم ،اما نه بی وضو دل را به آب میزنم ،اما نه بی گدار   جبر آن زمان که پشت در خانه اش نشست برخاست آن قیامت عظمی به اختیار   رفت آنچنان که از نفس افتاد جبرئیل گویی محمد است به معراج رهسپار   شد عرصه گاه تنگ ،ولی ماند پشت در چون ماندن علی به اُحد ماند، استوار   برگشت زخم خورده ،ولی فاتح نبرد چون بازگشت حمزه از آشوب کارزار   در خون خضاب شد تن یاران بعد از او آنها که نام "فاطمه" را میزنند جار   من از کدام یک بنویسم که بوده اند حجاج ها به ورطه ء تاریخ بی شمار   آنها که با غرور نوشتند ساختیم دریاچه های احمری از خونِ این تبار   از کربلا به واقعه فَخ رسیده ایم از عمق ناگوار ترین ها به ناگوار   محمود غزنوی به عداوت مگر نساخت از استخوان فاطمیان چوبه های دار   بوسهل زوزنی به شرارت هنوز هم محکوم می کند حسنک را به سنگسار   در لمعه الدمشقیه جاریست همچنان خون شهید اول و ثانی چون آبشار   اما هنوز هم به تأسی ز فاطمه نام علیست روی لبِ شیعه آشکار   بیت از هلالی جُغتایی نشسته است از آن شهید شیعه به ذهنم به یادگار   "جان خواهم از خدا نه یکی،بلکه صد هزار تا صد هزار بار بمیرم برای یار"   فرق است ،فرق فاحشی از حرف تا عمل راه است ،راه بی حدی از شعر تا شعار   اینک مدافعان حرم شعله پرورند تا در بیاورند از آن دودمان دمار   با تیغ آبدیده ای از نوع اعتقاد با اعتقاد محکمی از جنس ذوالفقار   زهراست مادر من و من بی قرار او آن نام را می آورم آری به افتخار   آن بانویی که وقت تشرف به رستخیز پیغمبران پیاده می آیند و او سوار   فریاد می زنند که سر خم کنید ،هان تا از صراط بگذرد آیات سجده دار   هرجا نگاه میکنم آنجا مزار اوست پنهان و آشکار چنان ذات کردگار‌   اینها که گفته ایم یکی بود از هزار اما هنوز شیعه مصمم،امیدوار...   سید حمیدرضا برقعی ]]> علمی فرهنگی Sat, 18 Mar 2017 04:08:03 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/38083/نوسروده-شوق-حضرت-زهرا-س