پایگاه خبری تحلیلی اطلاعات روز - آخرين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://www.etelaterooz.ir/economic Tue, 23 Apr 2019 06:37:36 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری اطلاعات روز http://www.etelaterooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اطلاعات روز آزاد است. Tue, 23 Apr 2019 06:37:36 GMT اقتصادی 60 شهر بدون صاحب http://www.etelaterooz.ir//news/58349/شهر-بدون-صاحب به گزارش نبض بازار ، محمدحسین پورزرندی با نامه ی بانک مرکزی که به عدم صلاحیت او اشاره داشت از مدیرعاملی بانک شهر کنار رفت. دلائل بانک مرکزی برای این تصمیم هنوز بعد از گذشت مدتهای زیادی مشخص نیست اما تلاشهای بعدی پورزرندی برای تلطیف فضا با کمک برخی رسانه ها بی اثر ماند. مدیرعامل وقت بانک شهر بعداً ادعا کرد که طبق توافق با بانک مرکزی می تواند تا زمان برگزاری مجمع در سمت مدیرعاملی بانک شهر باقی بماند که این ادعا با واکنش تند بانک مرکزی همراه و از بانک شهر خواسته شد مستندات لازم درباره ی آن را ظرف مدت 24 ساعت به بانک مرکزی ارائه دهد و در همان نامه به تعلل عامدانه پورزرندی نسبت به استعفا و برکناری اشاره و در حکم تصرف غیر قانونی اموال عمومی دانسته شد. اصرار بانک مرکزی آنقدر جدی بود که پورزرندی حتی نمی توانست در جمع هیئت مدیره ی بانک شهر باقی بماند البته شاید جواب این سؤال را بتوان از قالیباف شهردار اسبق تهران شنید. بعد از کلی سر و صدا که در آن موقع بخاطر برکناری مدیرعامل بانک شهر به راه افتاد احمد درخشنده به عنوان سرپرست این بانک انتخاب و تا امروز به فعالیت ادامه می دهد. دو مسئله بعد از این انتصاب وجود دارد اول اینکه چطور بعد مدتها هنوز از انتخاب مدیرعامل جدید خبری نیست؟ دوما چرا درخشنده به سرپرستی بانک شهر منصوب شد؟ موضوع اجرایی کردن وثیقه های بانک سرمایه بعد از اختلاس 8 هزار میلیاردی از جمله مواردی بود که انتظار می رفت در زمان مدیرعاملی درخشنده بر این بانک به درستی انجام شود که اینطور نشد و البته درخشنده نیز از علت تعلل خود در این مورد چیزی نگفت. در یک تحلیل کلی می توان به این نتیجه رسید که اهمال درخشنده در آن زمان بسیاری از بدهکاران و اختلاسگران این بانک را خوشحال کرد زیرا آن سوء مدیریت به معنی بازی کردن در زمین افرادی بود که کمر به نابودی سرمایه ی مردم بسته بودند. از آن کارنامه ی درخشان به واسطه ی انتخاب درخشنده به سمت سرپرست بانک شهر دفاع شد و پاسخ عده ی زیادی از سهامداران بایکوت خبری و سکوت محض بود. هیچوقت برای جبران دیر نیست و درخشنده می توانست  با تکیه بر صندلی سرپرستی بانک شهر دینی را که برگردنش بود را ادا کند اما سوء مدیریت در انجام اصول بانکی و تراکنشهای مالی سبب شد امروز بانک شهر شرایط بسیار بغرنجی را در فرابورس داشته باشد. با این اوصاف به نظر می رسد اصلی ترین منبع درآمد مالی شهرداری نتواند خیلی ادامه دهد و باید برایش فکر چاره بود. بی صاحب بودن صندلی مدیریت این بانک یکی از شائبه های پر رنگی است که می بایست به آن پاسخ داده شود و بد هم نیست اگر برخی عالیجنابان به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا درخشنده را دارای فاکتورهای لازم جهت سرپرستی بانک شهر تشخیص دادند؟ ضمن اینکه چرا از انجام یک اصل قانونی به مدت طولانی طفره رفته شده و چه عاملی باعث این دیر کرد بوده؟ ]]> اقتصادی Thu, 18 Apr 2019 11:56:05 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58349/شهر-بدون-صاحب مرحمت فرموده مس را پس دهید http://www.etelaterooz.ir//news/58348/مرحمت-فرموده-مس-دهید به گزارش نبض بازار ، راه رهایی از وضعیتی که اقتصاد کشور را درگیر کرده است درک درست لزوم تغییر در ساختار و انجام اصلاحات در لایه های مختلف مدیریتی است. نزدیک بودن به برخی دستگاههای دولتی نباید باعث شود که برخی شرکتهای تولیدی در انجام اخلاق حرفه ای دچار کندی و اهمال شوند. در کنار این دو موضوع ، گسترش بیش از حد یک شرکت باید با ظرفیتهای واقعی آن سازگار باشد و اگر بنا بود که با کوچ یا بزرگ شدن یک مجموعه تفکر مدیریتی آن عوض نشود نیاز به برخی هزینه ها از سمت چهره های سیاسی و اقتصادی برای محفوظ نگه داشتن برخی شرکت ها نبود. آنچه در رأس هرم سازمانی یک مجموعه موجب ایجاد انگیزه و اراده در بین کارکنان و کارمندان می شود ارائه ی راه حلهای جدید و پیاده سازی یک الگوی نو خواهد بود نه اینکه انجام مشی قدیمی همچنان سرلوحه باشد. حال اقتصاد ما خوب نیست و این موضوع حالا دیگر نیازی به در لفافه گفتن و پنهان کردن ندارد. اما در کنار برخی مؤلفه هایی که امروز اقتصاد را دچار تورم و رکود کرده اند برخی شرکتها و مدیران نیز به آن دامن زده اند. در 12 تیر ماه 1351، شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان، تشکیل و در سال 1355 به شرکت ملی صنایع مس ایران که در برگیرنده کلیه فعالیتهای معادن مس کشور است تغییر نام داد. از وظایف این شرکت، استخراج و بهره برداری از معادن مس، تولید محصولات پر عیار سنگ معدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول هشت میلیمتری می‫باشد. معادن مس سرچشمه و میدوک در کرمان و معدن مس سونگون در آذریایجان شرقی از مهمترین معادن مس کشور به شمار می‫رود.   در ترکیب سهامداران عمده ی این شرکت نامهای آشنایی وجود دارند که برخی از آنها در عمل هرگز به بزرگی اسم خود نیستند و رصد اخبار مالی و سازمانی آنها کاملا مؤید همین موضوع است. در شرایطی که بسیاری از اختیارات به واسطه ی نوع فعالیت در اختیار چنین شرکتهایی گذاشته شده اما نبود استانداردهای لازم مدیریتی سبب شده امروز این شرکت با رفتارهای بی ملاحظه در منطقه ی بحران باشد. بعد از گذشت نزدیک به پنجاه سال از فعالیت مس در ایران باید انتظار داشت برخی از اتفاقات هرگز نیفتد یا اگر به سبب برخی شرایط شاهد افت چنین مجموعه ای بودیم در کمترین قاصله قابل حل و فصل باشد. اما درباره ی مس با وضعیت فعلی این امیدواری وجود ندارد با هم نگاهی به وضعیت فعلی اقتصادی می کنیم. از سال 77 تا 97 این شرکت 10 بار اقدام به افزایش سرمایه کرده که بغیر از دوبار آن که در سالهای 81 و 85 بوده در سایر سالها و دفعات از محل مطالبات و سود انباشته سرمایه ی خود را افزایش داده. تقریبا این شکل نجات شرکت از مشکلات اقتصادی به شکل اپیدمی در مس پذیرفته شده و انگار در مجموعه ی پر سر و صدای مس استرانژی دیگری وجود ندارد. هرچند با نگاهی به برخی  سهامداران آن که به هر طریقی به بقا ادامه می دهند می توان نتیجه گرفت انجام آن رفتارها می تواند مسری و مس را هم درگیر کرده باشد. در سال 96 بود که موضوع حقوق های نجومی حسابی در کشور سر و صدا کرد و در آن موقع وزیر صنعت در پاسخ به سؤالی که چرا با نجومی بگیران مس وچند شرکت دیگر برخورد نشده گفت آنها دولتی نیستند در حالیکه طبق قانون  شرکت‌هایی که صندوق‌ها در آن سهیم هستند باید در قالب مقررات مصوب قرار بگیرند که شرکت مس با توجه به سهامداری مؤسسه ی صندوق بیمه ی اجتماعی روستائیان و عشایر و صندوق بازنشستگی کشوری شامل اجرای برخوردهای قانونی می شد. درج نشدن سود کارشناسی نشده ی هر سهم از محل تولید و درآمد مس از دیگر نکاتی است که در تابلوی این شرکت به چشم می خورد که نشان از عدم تحلیل و برآورد درست توسط مدیران این شرکت دارد. به اضافه ی اینکه اعداد پر نوسان و مرزی مس در بورس و اوراق بهادار پیام تغییر در تاکتیک مس را دارد و امیدواریم مدیر عامل مس و تیمش به قضیه اذعان داشته باشند. ]]> اقتصادی Thu, 18 Apr 2019 11:53:37 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58348/مرحمت-فرموده-مس-دهید از این جیب به آن جیب ایران خودرو http://www.etelaterooz.ir//news/58347/این-جیب-ایران-خودرو به گزارش نبض بازار ، یکه تازی ایران خودرو در بازار خودروی کشور از مرز 5 دهه می گذرد و هنوز امپراطوری این شرکت خودروسازی روی سر اقتصاد کشور و تولید رقابتی سنگینی می کند. در همه ی سالهایی که از ورود محصولات ایران خودرو به بازار می گذرد هربار شاهد اتفاقات جالبی در نحوه ی فروش و عرضه ی محصولات این گروه بودیم. تنها کافی است که اخبار مربوط به پیش فروش محصولات خودرویی در چندماه گذشته را رصد کنیم آنوقت به این نتیجه می رسیم که زمان پیش فروش محصولات و یا فروش فوری این کارخانه در شرایطی صورت گرفته که بازار موجی از التهاب را تجربه کرده و قیمت محصولات دستخوش تغییرات زیادی شده که مصداق این ادعا در پیش فروش آخر محصولات ایران خودرو وجود دارد که داد همه را در آورد و به اذعان برخی خریدران بازار گرمی ایران خودرو در این اوضاع و احوال تنها تنور دلالان را گرم کرد وگرنه در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که محصولی بدون اینکه مشتری از اصالت آن خبردار شود به فروش برسد. افزایش تقریبا دوبرابری محصولات ایران خودرو در حاشیه ی بازار زمانی صورت گرفت که بسیاری از مردم در بدترین شرایط اقتصادی چندسال اخیر کشور بودند. عدم تحلیل شرایط حاکم بر بازار بعد از گذشت تقریباً 60 سال از حاکمیت بی چون و چرا بر آن از نقاط ضعف یکه زارع و بسیاری از مدیران ایران خودرو می باشد. زیرا با اما و اگرهایی که درباره ی نحوه ی تعیین قیمت به راه افتاد بسیاری خارج از گود برای بازار تصمیمات بدی گرفتند که در نهایت نتیجه ی مورد نظرشان با هدف ایران خودرو یکی شد! دلایل افزایش قیمت توسط ایران خودرویی ها اما جالب یود. افزایش قیمت تولید در قطعه سازیها مهمترین علت این گروه خودروسازی برای گران کردن چند درصدی محصولات ( شما بخوانید دو برابری با توجه به حاشیه بازار ) بیان می شد اما وقتی از سرنخ ماجرا یعنی ترکیب سهامداران ایران خودرو شروع می کنیم نتایج قابل تأملی به دست می آید.   در فهرست سهامداران ایران خودرو نام چند شرکت با توجه به ماهیت فعالیتشان که تولید قطعات است خیلی ها را کنجکاو می کند. شرکت تدبیر سرمایه آزاد شرکت صنایع تولیدی کروز ، شرکت بازرگانی سپهر ایرانیان کیش شرکت صنایع تولیدی کروز و شرکت سرمایه‌گذاری سمند ایران خودرو که اگر پیگیر ترکیب سهامداران این شرکتها باشیم ماجرا جالبتر هم می شود. در شرکت سپهر ایرانیان کیش ، ایران خودرو و گروه قطعه سازی کروز جمعاً 60 درصد سهام را مال خود کرده اند ، لازم به ذکر است کروز در حال حاضر بزرگترین سهامدار ایران خودرو می باشد.   شرکت سرمایه گذاری سمند نیز در سبد سهامداران پر و پیمان خود ایران خودرو ، ساپکو ، ایساکو و ایسیکو را می بیند.   همانطور که از اسامی این سهامداران مشخص است همگی از قطعه سازان بزرگ کشور هستند که با ایران خودرو مراودات مالی زیادی دارند پس موضوع گران کردن محصولات به بهانه افزایش قیمت در بخش قطعه سازی کمی باور نکردنی می آید مگر اینکه ایران خودرو طالب سود بیشتری از بازار بوده باشد. با این حال و در شرایطی که ایران خودرو با گران کردن خودروهای بازار و محصولات کارخانه ی خود اقدام به پیش فروش کرد و مردم با توجه به بضاعت مالی برای خریدن این محصولات که در نوروز امسال 23 درصد تصادفات فوتی را منجر شد صف کشیدند هنوز از ثبات مالی درستی برخوردار نشده و خبرها حاکی وخامت اوضاع مالی در این گروه خودرو سازی دارد در گزارش های آتی به این مسئله خواهیم پرداخت ]]> اقتصادی Thu, 18 Apr 2019 11:49:26 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58347/این-جیب-ایران-خودرو اجرای قانون یا شوآف تمکین در بانک پاسارگاد؟ http://www.etelaterooz.ir//news/58346/اجرای-قانون-یا-شوآف-تمکین-بانک-پاسارگاد به گزارش نبض بازار ، برداشتن سایه ی بنگاهداری از سر نظام بانکی مدتهاست که مطرح است اما بانکهای مختلف با اینکه چندسال از اجرای این دستورالعمل می گذرد به کندی اجرای سیاستهای آن را پیگیری می کنند. تأکید این مسئله توسط رهبر انقلاب باید فصل الخطاب تمامی بانکها قرار می گرفت اما در بسیاری از بانکها اینطور نشد و عده ای که با نام هزاره ی سوم در صنعت بانکداری فعالیت می کنند بعد از گذشت روزهای زیادی و با اینکه رسانه های مختلف بارها این موضوع را طرح نموده اند  تازه به واگذاری برخی از شرکت های زیر مجموعه ی خود اقدام می کنند. دو مسئله در آخرین آگهی مزایده بانک پاسارگاد به چشم می خورد اول اینکه چرا بعد از گذشت این همه سال هنوز صف طولانی شرکت های زیر مجموعه اش ریزش نکرده و واگذار نشده اند و دوم با توجه به اهمیت موضوع چرا در واگذاری بیمه پاسارگاد تنها 20 درصد از سهام آن عرضه می شود؟ در ساده ترین تحلیل می توان به این نتیجه رسید که که این شوآف بسیار مبتدیانه توسط مجید قاسمی و اتاق فکر بانک پاسارگاد تنها به منظور القای تمکین به قانون است در حالیکه شرایط واگذاری سه شرکت مپنا ، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و بیمه پاسارگاد به گونه ایست که اقبال کمی را برای خریدار فراهم می کند. مسئله ی بعدی که باید درباره ی آن دقت کرد حضور مجدد مجید قاسمی در هیئت مدیره بیمه پاسارگاد به عنوان رئیس هیئت مدیره است که به معنی تمایل او برای بودن در ترکیب تصمیم گیرندگان این بیمه است و شاید معمای واگذاری تنها 20 درصد از سهم این بیمه را باید در این ترکیب جستجو کرد.  بانک پاسارگاد قیمت هر سهم بیمه پاسارگاد را ۸۴۰ تومان تعیین و اعلام کرده به شرط پرداخت نقدی «فروشنده» است؛ بنابراین چنانچه خریداری برای سهام بیمه پاسارگاد با این شرایط نباشد، بانک پاسارگاد کماکان مالک این سهام خواهد بود. بانک پاسارگاد 5.4% سهام شرکت توسعه ی معادن و فلزات را بر عهده دارد و 5.55% سهام مپنا متعلق به این بانک است. برای تنویر افکار عمومی باید سه سؤال از پاسارگادیها پرسید سیاست اعلام این مزایده در روزهای منتهی به پایان سال آن هم در شرایطی که همه ی شرکت ها رویدادهای مالی خود را می بندند چگونه است و اگر قرار به تمکین از قانون بود چرا در بقیه ی ماههای سال این اتفاق نیفتاد؟ عرضه ی تنها 20 در صد از سهام بیمه پاسارگاد چطور در تقریر پرهیز از بنگاهداری است و چرا همه ی سهام آن عرضه نشد؟ شرایط عرضه ی سهام اعلام شده از سوی  بانک پاسارگاد با قیمت اعلام شده به صورت نقدی طبیعتاً برای مدت زیادی بانک پاسارگاد را سهامدار نگه می دارد بهتر نبود که این شرایط تعدیل می شد؟ با توجه به حساسیت این موضوع و لیست بلندبالای شرکت های این بانک به نظر می رسد که مانور تمکین به قانون اسم مناسبی برای این رفتار بانک پاسارگاد باشد زیرا اولا با گذشت مدتهای زیادی از آن هنوز دست و دل این بانک برای عرضه ی سهام شرکت هایش می لرزد و دوما شرایط اعلامی برای بسیاری مقدور نیست. لازم به ذکر است پاسارگادیها همچنان با دارا بودن 22 شرکت تابعه از رکورد داران بنگاهداری در نظام بانکی هستند. ]]> اقتصادی Sun, 14 Apr 2019 10:47:02 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58346/اجرای-قانون-یا-شوآف-تمکین-بانک-پاسارگاد ادعای میدری در مورد دولت روحانی http://www.etelaterooz.ir//news/58345/ادعای-میدری-مورد-دولت-روحانی به گزارش نبض بازار ، احمد میدری معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این روزها به جای پاسخگویی در مورد عملکردش در زمینه سبد کالای حمایتی، شناسایی و حذف یارانه ثروتمندان ، دبیرخانه هیئت امنای تامین اجتماعی و مهره چینی اش در پتروشیمی های زیر مجموعه وزارت کار روی به حمله به ارکان حاکمیت و دولت آورده است. میدری در جدیدترین مدعای خود عنوان کرده دولت حسن روحانی از پرداختی ها در کشور اطلاع ندارد و ضعیف است. وی عنوان کرده در حالی که دولت حسن روحانی از این موضوع بی اطلاع است ولی آمریکا از پرداختی ها در کشور مطلع است. وی اخیرا گفته است: دولت از دریافتی‌های یک کارمندش هیچ برآوردی ندارد. الان دولت مرکزی نمی‌داند من در وزارت رفاه چه‌قدر حقوق و پاداش می‌گیرم.دردآور است اما به جرات و دقت می گویم که دولت از دریافتی‌های کارکنان‌ خودش و کارکنان شرکت‌ها و بانک‌ها بی‌اطلاع است. میدری چندی پیش به سپاه، قوه قضائیه و ائمه جمعه نیز حمله کرده و در برنامه تلویزیونی پایش گفته بود: من منزلم طرف هروی است، صبح که از منزل راه می‌افتم می‌بینم قوه قضائیه یک کاخ بزرگ زده است، در میدان سپاه نیز سپاه پاسداران یک ساختمان بزرگ زده، تمام این کار‌ها به معنای محروم شدن نقاط مختلف کشور است و سیستمی که به این‌ها بگوید چرا اینقدر سیستم اداری خود را در تهران اینقدرگسترش می‌دهید وجود ندارد. ائمه جمعه باید نقد شوند، در خیلی از شهر‌ها ائمه جمعه در کار‌های اجرایی دخالت می‌کنند و واقعا دخالت‌هایی می‌کنند که سیستم قوه مجریه را مختل می‌کند چرا نباید ائمه جمعه را نقد کنیم. وی البته در آن مصاحبه عنوان کرده بود که وظیفه معاونت رفاه غر زدن است. این در حالی است که رئیس جمهور تاکنون در دفعات متوالی از میدری انتقاد کرده و خواستار این شده که وی برکنار شود. متاسفانه اما شریعتمداری تحت فشار حزب اتحاد ملت تاکنون این کار را نکرده است. رئیس جمهور در جریان بازدید از وزارت کار انتقاد تندی به میدری کرده بود. ]]> اقتصادی Sun, 14 Apr 2019 10:42:07 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58345/ادعای-میدری-مورد-دولت-روحانی فروغ ناعادلانه مدیر تازه از راه رسیده http://www.etelaterooz.ir//news/58344/فروغ-ناعادلانه-مدیر-تازه-راه-رسیده یادداشتی به قلم مدیرمسئول گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ی من                                  آنچه البته به جایی نرسد فریاد است به گزارش نبض بازار ، یادمان نمی رود که محمد مهاجری فعال رسانه ای اصولگرا در تحلیلی به این نتیجه رسیده بود که صدا و سیما تحت نفوذ اصولگرایان تندرو است. اکثر کسانی که آن روز روبروی این ادعا ایستادند بعداً به صف حامیان آن پیوستند. علی فروغی متولد 1367 فارغ التحصیل لیسانس و فوق لیسانس حقوق عمومی از دانشگاه امام صادق است. در نقطه ی پر رنگ بیوگرافی این مدیر جوان می خوانیم که وی پسر باجناق حداد عادل نماینده ی سابق مجلس شورای اسلامی و از حامیان پر و پا قرص محمد باقر قالیباف بازنده ی چند دوره ی انتخابات ریاست جمهوری و شهردار سابق و پر حاشیه ی تهران بزرگ است. مدیر جوانی که در هنگام پخش اولین برنامه ی نود از شبکه ی سه تنها یازده سال داشت. برعکس همه ی کسانی که باید سالهای زیادی پشت در رادیو بایستند فروغی از همان زمان دانشجویی پایش به رادیو باز شد! و هفت سالی خاک رادیو را خورد تا شاید بعداً یادش نرود که رسانه چه خون دلهایی می خورد که رسانه شود و چقدر فشارهای بیرونی می تواند برای تریبون تهدید جدی باشد. در نظر نگرفتن آرای مردم در حذف پرطرفدارترین برنامه ی صدا و سیما در چندسال اخیر مصداق بارز تک صدایی و رفتار گروه فشار است که از فروغی سر زد. داشتن دیدگاه مستقل در برنامه سازی البته سالهاست که برای فعالان این عرصه امکان پذیر نیست زیرا خط و مشی مدیران صدا و سیما همیشه تعیین کننده بوده و علت اصلی این ضعف بزرگ نبود مدیران هنری در اولین رسانه ی کشور است. مدیرانی که به واسطه ی نوع فعالیتشان و جهت گیریهای سیاسی در سمت های حساس مشغول می شوند تا رضایت حامیان خود را جلب کنند و با حذف برنامه ای مانند نود نشان داده شد که اقبال عمومی و پایگاه مردمی یک برنامه اصلا ملاک عملکرد نیست. دستاوردهای برنامه ی نود چه در حوزه ی مسئولیت های اجتماعی و چه در فضای ورزشی و چه در نوع برنامه سازی حرفه ای آنقدری بود که اگر هم قرار به نابود کردن چنین برنامه ای گذاشته شده بود باید می گذاشتیم تا عادل از قاب برنامه ی خودش با طرفدارانش خداحافظی کند نه اینکه پس از 20 سال فعالیت در خور تقدیر مانند افراد اضافی با او برخورد شود. نائب رئیسی شبکه ی ورزش ، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان از سمت هایی بودند که به فردوسی پور به خاطر نگاه درستش پیشنهاد شد ولی او قلبش را با مردم کوک کرده بود چون که می دانست مردم هر دوشنبه به 200090 پیامک می زنند و پای برنامه می نشینند و این یعنی پذیرش اولویت های جمعی بر منفعت های شخصی. قصد و غرض از این نوشتار رپورتاژ آگهی برای عادل فردوسی پور و برنامه ی 90 نیست بلکه اندوه ندیدنی است که بر پیشانی صدا و سیما داغ شده و اینطور مخاطبان خود را ندیده می گیرد. به نظر می رسد حالا که مدیران شبکه های مختلف در هر حوزه ای خود را کارشناسی می بینند آستین همت را بالا بزنند و برنامه سازی کنند و به مدت طولانی کیفیت برنامه ی خود را همیشه در اوج نگه دارند و در نظرسنجی ها همیشه بهترین باشند شاید از این طریق مخاطبان متوجه درک بالای مدیران از حوزه ی رسانه شوند. رسانه بدون مردم و مخاطب هیچ جایگاهی ندارد و مدیران رسانه ی ملی نیز باید بدانند با قلع و قمع چند برنامه هرگز به اهداف خود نمی رسند. البته هیجان جوانی و رسیدن به صندلی یکی از شبکه های پر طرفدار رسانه حتما باعث می شود که برخی رفتارهای دور از انتظار را شاهد باشیم. تهدید رشد مدیرانی مانند علی فروغی از این جهت بسیار جدی است که هرکجایی که در ایده های خود به بن بست بخورند دست به حذف می زنند و اگر از فردای مدیریت شبکه ی سوم به یکی از رده های بالای مدیریت کشور برسند این سبک خط کشی و رد شدن از افراد را حفظ می کنند. خدمت مدیر تازه از راه رسیده ی شبکه سوم با همه ی آنچه که در تجربه ی کارهای سیاسی و جناحی یک گروه خاص دارد عرض می کنیم که نادیده گرفتن شعور و نظر مخاطبان تبعات بسیار مهمی دارد که مهمترین آن از دست دادن مشروعیت در بین مردم و بی اثر شدن تلاشهای بعدی برای پاک کردن این چهره ازخود است. در شرایطی که مردم از شرایط اقتصادی به ستوه آمده اند و دلخوشی هایشان هر روز کمتر از قبل می شود چرا باید فضای جامعه را به سمتی برد که در آن هر روز این توده ی آسیب دیده را خسته تر کرد و بار روانی جامعه را سنگین تر کرد تا به این نتیجه برسد که حرفش و نظرش هیچ تأثیری ندارد؟ آیا بعد از حذف نود کامنتها و پست های مردم مطالعه شد؟ آیا دیده نشد که مردم چه ارکانی از کشور را با این رفتار زیر سؤال بردند؟ آقای فروغی شما و همفکرهایتان هیچ ترجمه ی درستی از انقلاب دارید که اینطور مردم را جریحه دار می کنید؟ شما برای مردم خدمت می کنید یا برای سفارش دهندگانتان؟ آقای فروغی از دست دادن سرمایه ای که با رسانه رشد کرد چقدر هزینه بردار است و آیا این هزینه را شما پرداخت می کنید؟ سود آوری برنامه ی نود و عادل فروسی پور برای صدا و سیما در چندسال اخیر چقدر بوده و آیا پر کردن این خلأ به راحتی امکان پذیر است یا منتظرید که هزینه قبض های آب و برق و گاز گران تر شود تا بتوانید چاله هایی که با دستان خودتان می کنید ار این طریق پر شود؟ شما نه تنها با حذف ناعادلانه ی عادل به خودتان و مردم ظلم آشکاری کردید بلکه محمدحسین میثاقی را که می توانست در  آینده یکی از مجریان و برنامه سازان محبوب تلویزیون باشد را در خطر جدی قرار دادید و با دادن تریبونهای زیاد به این گزارشگر جوان نه تنها برای او مشروعیت نمی خرید بلکه او را ناجوانمردانه در سیکل انتقاد و عدم محبوبیت قرار می دهید. سالهای زیادی خواهد گذشت و مردم همچنان از چنین رفتارهایی خواهند گفت و گویا قرار نیست شاهد ختم به خیر شدن چنین سوءمدیریتهایی باشیم. پیام مردم به فروغی که فروغ دیده ی خود را روی این پیام آشکار بست کاملاً مشخص بود ” ما نود را با عادل می خواهیم “. امین رجب خواه مدیر شبکه ی رسانه ای نبض بازار ]]> اقتصادی Tue, 09 Apr 2019 14:04:45 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58344/فروغ-ناعادلانه-مدیر-تازه-راه-رسیده مهره چینی معاون وزیر کار در پتروشیمی ها http://www.etelaterooz.ir//news/58343/مهره-چینی-معاون-وزیر-کار-پتروشیمی به گزارش نبض بازار ، عمده پتروشیمی های زیرمجموعه وزارت کار در استان خوزستان قرار دارند که این روزها محل مهره چینی آقای«م» معاون شبه خوزستانی و لکسوس سوار وزیر کار است. وی از بازوی رسانه ای قوی نیز برخوردار است که طبق اخبار گویا نسبت فامیلی نزدیکی با وی دارد و مورد حمایت جدی این معاون است. مهره چینی های این معاون در پتروشیمی ها و شرکت های فولادی کم نیست. از این باب می توان به انتصاب آقای ب.ب به عنوان مدیرعامل پتروشیمی پروپیلن اشاره کرد. انتصاب « م.ج- ب » به عنوان مدیرعامل پتروشیمی بزرگ و متانول ساز زیر مجموعه وزارت و انتصاب سید غلامحسین حسنتاش به عضویت هییت مدیره یکی از پتروشیمی های زیر مجموعه صندوق بیمه عشایر و روستاییان از دیگر اقدامات وی است. مهره چینی های این معاون وزیر کار باعث نشده که وی چشم طمع به سایر پست ها نداشته باشد و انتصاب یک مشاور آبادانی در فولاد اکسین از دیگر اقداماتش بوده است. نکته جالبتر اینکه وقتی یک آبادانی از روابط عمومی یک پتروشیمی برکنار شد و یک نیروی متخصص بکار گمارده شد اقای معاون علم مخالفت برداشته است. به زودی بیشتر و صریح تر در این باره می گوییم . ]]> اقتصادی Sat, 06 Apr 2019 10:29:41 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58343/مهره-چینی-معاون-وزیر-کار-پتروشیمی سازمان هواپیمایی: اپلیکیشن «آپ» مجوز فروش بلیت هواپیما ندارد +سند http://www.etelaterooz.ir//news/58333/سازمان-هواپیمایی-اپلیکیشن-آپ-مجوز-فروش-بلیت-هواپیما-ندارد-سند به گزارش اطلاعات روز#یکی از اقدامات خوب و قابل تقدیر سازمان هواپیمایی در ماههای اخیر، برخورد و اطلاع رسانی در خصوص سایت ها و نرم افزارهای غیرمجازی است که اقدام به فروش بلیت هواپیما می کنند چراکه به گفته دير روابط عمومي سازمان هواپيمايي کشوری برخي از سايت هاي غير مجاز فروش بليت الكترونيكي، گاها با فروش بليت هواپيما كه از اصالت واقعي برخوردار نبود، موجبات نارضايتي و تضييع حقوق شهروندان و اخلال در نظم عمومي هوانوردي را فراهم آورده بودند.   جعفرزاده همچنین از بسته شدن 46 سايت غيرمجاز فروش بليت هواپيما از ابتداي ارديبهشت ماه تا اواسط اسفند جاری خبر داده است. اما بررسی های صبحانه نشان می دهد علاوه بر برخی سایت های گمنام و غیرمجاز، می توان فعالیت فاقد مجوز نرم افزارهای مشهور و معتبری را نیز در این بخش رصد کرد. به عنوان مثال، سازمان هواپیمایی کشوری در نامه ای به شرکت آسان پرداخت که اپلیکیشن مشهور آپ را در اختیار دارد متذکر شده هر شخص حقیقی یا حقوقی که بخواهد به خدمات فروش بلیت هوایی بپردازد بایستی مجوزهای لازم را از این سازمان اخذ کند. در ادامه این نامه صراحتا اعلام شده شرکت آسان پرداخت بدون داشتن مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری، اقدام به ارائه خدمات مسافرت هوایی و فروش بلیت هواپیما در حال حاضر می کند که لازم است قبل از فعالیت در این حوزه، اقدامات لازم را برای دریافت مجوز قانونی انجام می داد. این نامه مهم در 18 اسفندماه خطاب به مجری اپلیکیشن آپ از سوی علی اصغر باریکانی مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکت ها و موسسات هوانوردی ارسال شده است. ]]> اقتصادی Tue, 12 Mar 2019 11:16:46 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58333/سازمان-هواپیمایی-اپلیکیشن-آپ-مجوز-فروش-بلیت-هواپیما-ندارد-سند جک S5شاسی بلند اتومات 265 میلیون تومان!/لیفان در قعر جدول http://www.etelaterooz.ir//news/20562/جک-s5شاسی-بلند-اتومات-265-میلیون-تومان-لیفان-قعر-جدول به گزارش اطلاعات روز#در سال های اخیر و بعد از خروج خودروسازان فرانسوی، ژاپنی و کره ای از بازار داخلی ایران و عدم همکاری آنها با خودروسازان داخلی، خودروسازان چینی فرصت را غنیمت شمرده و برای ورود به بازار ایران برنامه ریزی کردند. البته چینی ها مزد زحمت و پیشرفت خودشون را با همکاری برند های معتبر گرفته اند و محصولات خودشان را در بازار هایی مثل ایران می فروشند. در حال حاظر در ایران بازار شاسی بلند های شهری یا کراس اور بسیار داغ است، از این رو در این مقاله به بررسی اجمالی 6 کراس اور شهری چینی می پردازیم. با چه مارکی ؟ همراه باشید تا بهترین انتخاب را داشته باشیم.   brilliance v5 -  بریلیانس V5 مدل brilliance v5 که توسط خودروسازی سایپا به صورت مونتاژ شده به کشور وارد می شود، ظاهری شبیه به محصولات شاسی بلند بی ام و دارد که با در نظر گرفتن اینکه بریلیانس شریک تجاری بی ام و در چین می باشد این شباهت بی دلیل به نظر نمی رسد. V5  با پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری کد 4A92S ساخت شرکت میتسوبیشی ژاپن با استاندارد یورو4 و با دو نو جعبه دنده دستی 5 سرعته و اتوماتیک 4 سرعته وارد کشور شده است. این همان پیشرانه ای است که در سال 2011 روی مدل های ASX و لنسر میسوبیشی نصب می شد.     چانگان CS32 - Changan CS35   چانگان CS32 این مدل را نیز خودروسازی سایپا مونتاژ می کند. این خودرو دیفرانسیل جلو طراحی نسبتا زیبایی دارد و توسط یک شرکت طراحی خودرو در ایتالیا طراحی شده است. CS35  از ادوات داخلی زیبایی برخوردار است و کیفیت این قطعات از رقبا بهتر بوده و در کل داشبورد زیبایی دارد. امکانات این مدل شامل دو ایربگ ردیف جلو، صندلی چرمی با تنظیم برقی در شش جهت، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، GPS ، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، سامانه کنترل کشش.   JAC S5 - جک اس 5 جک S5 توسط شرکت کرمان خودرو تولید می شود و همانند رقبای خود تک دیفرانسیل می باتشد. وزن این مدل 1505 می باشد که نسبتا زیاد می باشد. طراحی این مدل خیلی شبیه به شاسی بلند های کره ای مخصوصا هیوندای است. برای اولین بار در بین خودروهای چینی بازار ایران، این خودرو به سامانه کنترل پایداری الکترونیکی ESC، کمکی حرکت در سربالایی HAC و کنترل حرکت در سراشیبیHDC  مجهز شده است. علاوه بر این سیستم نمایش فشار باد لاستیک ها نیز در این مدل تعبیه شده است. S5 از لحاظ طراحی داخلی و کیفیت قطعات استفاده شده نیز جایگاه مناسبی دارد.اما آنچه بعد از افزایش قیت دلار جایگاه این شاسی بلند چینی را نسبت به رقبای خود متمایز کرد سیر صعودی قیمت این خودرو تا 265 میلیون تومان بوده است که در جای خود قابل تامل است   MVM - Chery X33 MVM X33 با گیربکس CVT و ظاهری جدید توسط شرکت مدیران خودرو تولید می شود. X33 جدید در دو مدل تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل عرضه می شود. بیشتری تغییرات مدل جدید X33 در نمای ظاهری قسمت جلو ماشین است که طراحی چراغ ها و جلو پتجره تغییر کرده است، در داخل اتاق هم طراحی داشبورد به کلی تغییر کرده و خیلی بهتر از مدل قدیمی X33 شده است. در نمای عقب تغییرات زیادی رو شاهد نیستیمو از امکانات این خودرو می توان به صندلی های چرمی با امکان تنظیم در چهار جهت، نمایشگر 7 اینچی با سامانه راهبری GPS ، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، ایربگ ردیف جلو اشاره کرد.   Lifan X60 - لیفان X60 مدل Lifan X60 را شرکت کرمان خودرو مونتاژ می کند. از امکانات این خودرو می توان به صندلی چرمی، ایربگ ردیف جلو، تهویه مطبوع دیجیتال، سانروف دو حالته برق می توان اشاره کرد. جعبه فرمان از هیدرولیک Rack & pinion  بوده که فرمان پیری مناسب را برای خودرو فراهم کرده است. گارانتی 2 ساله  X60  و قیمت پایینتر از رقبا انتخاب خوبی برای کسانی است که بودجه کمتری دارند.   geely Emgrand X7 - جیلی X7   خودروی جیلی X7 توسط جیلیران موتور به بازار عرضه می شود. این مدل با اقتباس از نسل قبلی تویوتا RAV4 طراحی شده است. از نظر امکانات ایمنی و رفاهی در مقایسه با رقبای خود از سطح بالایی قرار دارد که البته قیمت نهایی این مدل نیز بالاتر از رقبای خود است. این مدل دارای 7 ایربگ می باشد، همجنین دارای کروز کنترل، سنسور پارک عقب و جلو، دوربین دید عقب، سیستم نمایش فشار باد لاستیک ها، صندلی چرمی با گرمکن، سانروف دو حالته، تهویه مطبوع اتوماتیک با فیلتر گرد و خاک، صفحه نمایش 6.5 اینچی لمسی با قابلیت GPS  می باشد.   نتیجه گیری بدون در نظر گرفتن قیمت، مطمئنا جیلی امگراند X7  از نظر قدرت موتور، گارانتی طولانی مدت، خدمات پس از فروش مناسب و امکانات ایمنی و رفاهی در مقایسه با رقبا خودرو مناسبی به نظر می رسد. اگر بخواهیم خودرویی مقرون به صرفه، با قیمت کمتر و با عملکرد فنی مناسب و تکنولوژی بهتر داشته باشیم، جک S5  با موتور توربوشارژر و امکانات ایمینی همچون ESC,HAS و HDC  با حداکثر قدرت در بین رقبا به علت داشتن قیمت متناسب، مناسب ترین انتخاب خواهد بود. تنها خودرویی که در میان این شش مدل به سیستم انتقال قدرت به چهار چرخ مجهز است MVM X33  جدید بوده که با گیبکس CVT  سیستم کروز کنترل و قدرتی نسبتا بالا امکان رانندگی آفرود را نیز فراهم کرده است. از لحاظ ظاهری نیز بریلیانس V5  و CS35  مدل های زیباتر و اسپرت تری هستند. در حالت کلی با در نظر گرفتن فاکتور های متعدد انتخاب اول از لیست مذکور JAC S5  می باشد.     لیفان X60 MVM X33 جیلی X7 بریلیانس V5 چانگان CS35 جک S5 سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو، چهار چرخ دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو پیشرانه چهار سیلندر 1.8 لیتری چهار سیلندر 2 لیتری چهار سیلندر 2.4 لیتری چهار سیلندر 1.6 لیتری چهار سیلندر 1.6 لیتری 4 سیلندر 2 لیتری توربو گیربکس 5 سرعته دستی CVT 6 سرعته اتوماتیک DSI 4 سرعته اتوماتیک 5 سرعته دستی 4 سرعته اتوماتیک 5 سرعته دستی 6 سرعته دستی قدرت اسب بخار 131 139 162 118 125 174 گشتاور 168 182 220 151 160 235 شتاب 0 تا 100 12 14 12 14 14 10 مصرف سوخت ترکیبی 8.2 9.5 8 7.2 7 7.7 وزن 1330 1412 1564   1270 1505 حدود قیمت - میلیون 64 72 105 90 85 99 ]]> اقتصادی Mon, 11 Mar 2019 10:27:06 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/20562/جک-s5شاسی-بلند-اتومات-265-میلیون-تومان-لیفان-قعر-جدول هشدار مدیر گمرک چابهار به دو خودروسازی های سایپا و ایران خودرو http://www.etelaterooz.ir//news/58324/هشدار-مدیر-گمرک-چابهار-دو-خودروسازی-های-سایپا-ایران-خودرو به گزارش اطلاعات روز#بنده اگر نتوانم کاری را به پیش ببرم موضوع را با خبرنگاران در میان می گذارم اهل کار باندی و حزبی نیستم و بر پایه مقررات تصمیم گیری می کنم. وی در واکنش به سخنان مدیرعامل منطقه آزاد که گفته بود انبار کانتینر قطعات خودرو در منطقه آزاد هیچ مشکلی ندارد بیان داشت: مصاحبه آقای کُردی فنی و قانونی بود، دپو حق قانونی منطقه آزاد چابهار است، در قانون گفته می شود در منطقه آزاد مدت زمان دپو کالاها به مسئولین این مناطق برمی گردد و مدیرعامل منطقه آزاد می تواند بعد از هر زمانی به گمرک اعلام کند که کالا متروکه است، اما باید گفت این سه هزار کانتینر در منطقه آزاد دپو نشده بود. وی ادامه داد: قانون می گوید مدت نگهداری کالا در گمرک ایران تنها سه ماه است که در صورت بروز مشکلات پیش بینی نشده بیست روز دیگر به این زمان اضافه می شود. شمس با اشاره به دپوی سه هزار کانتیتر قطعات خودرو در گمرک چابهار گفت: این کالاها ارتباطی به منطقه آزاد چابهار نداشت و همان قطعات خودرو مربوط به ایران خودرو و سایپا می باشد سه ماه در انبارهای سازمان بنادر قرار داشت و اعلام شد با توجه به گذشت مهلت قانونی این کالا متروکه به حساب می آیند. مدیرگمرک چابهار افزود: در همین خصوص به این دو شرکت اعلام شد که سریعا نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند. وی با اشاره اینکه این دو شرکت خودروساز مشکلات مالی را دلیل عدم ترخیص عنوان کردند، گفت: در همین راستا فرصتی یکماه به آنان داده شد که با احتساب این زمان ایران خودرو و سایپا تنها تا پایان اسفند ماه برای ترخیص کالاهای خود فرصت دارند. این مسئول تصریح کرد: همچنین گمرک تسهیلاتی را برای آنها در نظر گرفته و اعلام کرده است کسانی که با بانک مشکل دارند می‌توانند 70 تا 80 درصد کالای خود را ترخیص کرده و مابقی را به‌عنوان وثیقه در بندر بگذارند. وی در پایان با تاکید براینکه اجازه تعلل در ترخیص قطعات خودرو به دو شرکت خودرو ساز را نمی دهیم بیان کرد: فعالیت گمرک چابهار به صورت 24 ساعته است و این دو شرکت هم در حال حاضر با سرعت به دنبال ترخیص قطعات خود می باشند. ]]> اقتصادی Mon, 11 Mar 2019 10:15:56 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/58324/هشدار-مدیر-گمرک-چابهار-دو-خودروسازی-های-سایپا-ایران-خودرو