پایگاه خبری تحلیلی اطلاعات روز - پربيننده ترين عناوين :: نسخه کامل http://www.etelaterooz.ir/ Sun, 17 Dec 2017 07:31:59 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/vafat/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری اطلاعات روز http://www.etelaterooz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اطلاعات روز آزاد است. Sun, 17 Dec 2017 07:31:59 GMT 60 اکران فیلم کیانوش عیاری پس از 13سال http://www.etelaterooz.ir//news/51511/اکران-فیلم-کیانوش-عیاری-13سال اطلاعات روز# پوستر فیلم سینمایی «بیدار شو آرزو» به کارگردانی کیانوش عیاری در آستانه اکران عمومی رونمایی شد.   به گزارش ایسنا به نقل از مشاور رسانه‌ای این پروژه، اولین پوستر فیلم سینمایی‌ »بیدار شو آرزو» ساخته کیانوش عیاری که پس از 13 سال از امروز 25 آذر ماه در سینماهای «هنر و تجربه» اکران خود را آغاز کرده، رونمایی شد. فیلم سینمایی «بیدار شو آرزو» سال 83 با موضوع زلزله مهیب در شهر بم توسط کیانوش عیاری مقابل دوربین رفت اما از آن سال تا کنون فرصت اکران عمومی پیدا نکرده که با برنامه‌ریزی و مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در گروه هنر و تجربه فرصت اکران پیدا کرده است. آئین دیدار این فیلم نیز امشب از ساعت 20 با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری در موزه سینما برگزار خواهد شد. بهناز جعفری، مهران رجبی،‌ مهدی جعفری، محمدحسین اکبری، احسان رضوانی،‌سحر سالاری و زینب زمانی بازیگران فیلم سینمایی «بیدار شو آرزو» هستند. فیلم «بیدارشو آرزو» داستان آموزگار جوان روستایی در حاشیه شهر بم را روایت می‌کند که پس از بیرون آمدن از زیر آوار پی می‌برد همکارش جان سپرده است، او به سوی شهر راه می‌افتد تا برای اهالی کمک بیاورد، ‌اما با رسیدن به شهر ناباورانه درمی یابد که فاجعه اصلی در آنجا روی داده و از هر گوشه و کناری فریاد شیون و زاری و درخواست کمک بلند است؛ وی در بیمارستان ویران و پر از مجروح و کشته به روحانی برمی خورد و به توصیه و راهنمایی او به گورستان شهر رفته و به کار غسل دادن زن ها و دفن آن ها می پردازد. مردی زندانی که در اثر ویرانی زندان خود را به شهر رسانده، برای غسل دادن زن، مادر و فرزندش «آرزو» از او کمک می‌خواهد. عوامل این فیلم عبارتند از: نویسنده، تهیه کننده و کارگردان: کیانوش عیاری، موسیقی: امید رئیس دانا، مدیر فیلمبرداری: منصور آذرگل، تدوین: کیانوش عیاری.   ]]> علمی فرهنگی Sat, 16 Dec 2017 07:48:02 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51511/اکران-فیلم-کیانوش-عیاری-13سال رتبه سرعت دانلود ایران در دنیا +جدول http://www.etelaterooz.ir//news/51528/رتبه-سرعت-دانلود-ایران-دنیا-جدول اطلاعات روز# ایران در فهرست رتبه بندی شاخص سرعت دانلود موبایل جهان به رتبه ۶۷ دست یافت. این شاخص در ایران ۱۶.۷۴ مگابایت برثانیه محاسبه شده که از متوسط جهانی ۲۰.۲۸ مگابایت برثانیه کمتر است. به نقل از انگجت،   Speedtest.net یک خدمت مبتنی بر وب است که تحلیلی رایگان از پارامترهای دسترسی به اینترنت در سراسر جهان فراهم می کند. این وب سایت که به شرکت Ookla' تعلق دارد آگوست گذشته ابزار «شاخص جهانی Speedtest » را رونمایی کرد. این ابزار سرعت اینترنت در سراسر جهان را رصد می کرد. طبق سنجش هایSpeedtest سرعت دانلود موبایل جهان طی ۱۲ ماه گذشته ۳۰.۱ درصد و سرعت آپلود موبایل نیز ۳۸.۹ درصد افزوده شده است. این ابزار همچنین نشان داد سرعت دانلود پهنای باند ثابت نیز ۳۱.۶ درصد بهبود یافته است. این درحالی است که متوسط سرعت دانلود موبایل ۲۰.۲۸ و دانلود پهنای باند ثابت ۴۰.۱۱ مگابایت برثانیه اعلام شده است.   طبق این شاخص، سرعت دانلود موبایل در ایران ۱۶.۷۴ مگابایت برثانیه و سرعت آپلود موبایل Mbps ۸.۳۷  است. در همین راستا رتبه ایران در این بخش ۶۷ است.  اما در حوزه سرعت دانلود با پهنای باند ثابت ایران با سرعت دانلود ۱۰.۲۸ مگابایت برثانیه و آپلود ۴.۹۲ Mbps در رتبه ۱۰۵ قرار دارد.  این درحالی است که نروژ با سرعت دانلود موبایل ۶۲.۶۶ مگابایت برثانیه در رتبه اول این فهرست قرار دارد. پس از آن هلند با سرعت ۵۳.۰۱ Mbps، ایسلند با Mbps۵۲.۷۸ مگابایت در ثانیه قرار گرفته اند.  در شاخص سرعت دانلود با پهنای باند ثابت نیز کشور سنگاپور با سرعت ۱۵۳.۸۵ مگابایت برثانیه در رتبه نخست قرار دارد. پس  از آن ایسلند با سرعت Mbps۱۴۷.۵۱ و هنگ کنگ با سرعت Mbps ۱۳۳.۹۴ قرار دارند. درهرحال ماه نوامبر Speedtest اعلام کرد سرعت دانلود موبایل در ۱۱۹ کشور بیش از متوسط جهانی ۲۰.۲۸ مگابایت برثانیه است. همچنین در ۱۳۴ کشور این شاخص کمتر از متوسط جهانی است. پهنای باند در۷۱ کشور بالاتر از متوسط  جهانی و ۱۸۵ کشور کمتر از این شاخص است. همچنین کشورهای لائوس، ویتنام، ترینیداد، هنگ کنگ و لبنان شاهد بیشترین افزایش سرعت اینترنت موبایل بودند. ]]> اقتصادی Sat, 16 Dec 2017 09:25:43 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51528/رتبه-سرعت-دانلود-ایران-دنیا-جدول زنان سعودی اجازه راندن موتورسیکلت هم پیدا کردند http://www.etelaterooz.ir//news/51554/زنان-سعودی-اجازه-راندن-موتورسیکلت-هم-پیدا-کردند اطلاعات روز# مسؤولان عربستانی اعلام کردند که زنان در این کشور می‌توانند همانند مردان برای اخذ گواهینامه رانندگی موتورسیکلت و کامیون اقدام کرده و موتور سیکلت و کامیون نیز برانند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، اداره راهنمایی و رانندگی و فرماندهی نیروهای امنیت جاده‌ها در عربستان اعلام کرد، زنان در این کشور می‌توانند کامیون و موتور سیکلت نیز برانند و صدور این مجوز مطابق با دستورات راهنمایی و رانندگی بوده و لایحه اجرایی آن برای زنان و مردان برابر است.   طبق بیانیه منتشر شده از سوی اداره راهنمایی و رانندگی عربستان، زنان به زودی می‌توانند با رعایت شروط لازم برای رانندگی کامیون و موتورسیکلت که در آیین‌نامه ذکر شده و در حال حاضر برای مردان اجرا می‌شود، کامیون و موتور سیکلت نیز برانند.   این اداره توضیح داد، ۱۸ سال تمام شرط اخذ گواهینامه ویژه رانندگی و گواهینامه موتورسیکلت و ۲۰ سال تمام شرط اخذ گواهینامه عمومی و وسایل نقلیه عمومی است و غیر از اینها کسانی که ۱۷ سال دارند می‌توانند اقدام به اخذ یک گواهینامه موقت یک ساله کنند.   فرماندهی نیروهای امنیت جاده‌ها در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زنان می‌توانند در مراکز کنترل امنیتی (مراکز ایست بازرسی) وابسته به امنیت جاده‌ها ایفای نقش کنند، گفت: هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد و ما تجربیات قبلی در زمینه انعقاد قرارداد با تعدادی از زنان برای کار در مراکز کنترل امنیتی در ورودی‌های پایتخت دینی کشور در جریان موسم حج را داشته‌ایم.   این فرماندهی افزود: فعالیت نیروی زن در مراکز ایست بازرسی و مراکز گشت‌زنی‌ها برای برخورد با متخلفین و استفاده‌کنندگان جاده‌ها طبق مقتضیات امر خواهد بود و هیچ مانعی وجود ندارد وظایف نظامی بعد از آموزش، آماده‌سازی و افزایش توانمندی نیروهای زن تغییر کند.   عربستان در اواخر سپتامبر گذشته به زنان اجازه رانندگی داد و قرار است اجرای این طرح از سال آتی میلادی آغاز شود.   سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان در حکمی خطاب به وزیر کشور با اشاره به پیامدهای منفی عدم صدور مجوز رانندگی برای زنان و پیامدهای مثبت صدور مجوزی دستور داد، احکام مربوط به راهنمایی و رانندگی و لایحه اجرایی آن از جمله صدور مجوز رانندگی برای زنان و مردان به صورت برابر اجرا شوند.   ]]> سیاسی Sat, 16 Dec 2017 11:37:05 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51554/زنان-سعودی-اجازه-راندن-موتورسیکلت-هم-پیدا-کردند لاریجانی: قانون اصل 44 در اجرا سقط جنین شد http://www.etelaterooz.ir//news/51559/لاریجانی-قانون-اصل-44-اجرا-سقط-جنین اطلاعات روز# رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه قانون اصل 44 در اجرا دچار سقط جنین شد و اصطلاحاً خصولتی ها به خاطر همین رفتار نادرست ایجاد شدند، بنابراین باید یک بار دیگر این قانون اجرایی و اشتباهات رفع شود.   علی لاریجانی پیش از ظهر امروز (شنبه 25 آذر) در مراسم رونمایی از محصولات جدید گروه صنعتی ایران خودرو با ابراز خرسندی از حضور در جمع پرسنل این واحد تولیدی بزرگ گفت: از مدت ها قبل علاقه مند بودم که از نزدیک تلاش های شما را ببینم، فعالیت های شرکت ایران خودرو با فراز و فرودهایی همراه بوده و نگرانی هایی در مورد این شرکت وجود داشت، اما می بینم در شرایط بهتری قرار گرفته اید.   رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آقای یکه زارع و مدیران ایران خودرو در جریان بازدید از خط های تولید این شرکت توضیحاتی در رابطه با برنامه ها و مشکلات این شرکت بیان داشتند، در هر صورت باید تکنولوژی های بهتر به خدمت گرفته شود و اینکه در این زمینه ها کار شده و ارتباطات درستی در این راستا صورت گرفته، بیانگر این است که میسر درست است.   وی ادامه داد: اینکه مدیریت این شرکت به نیروی انسانی و درک های پرسنل شرکت توجه می کند، مخصوصاً در شرایطی که وضع اقتصادی کشور بسامان نیست، نکته خوبی است و مدیران باید دردمندانه مسائل کارمندان را دنبال کنند.   لاریجانی با اشاره به صحبت های وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص برنامه هایشان برای توسعه گفت: اگر موضوعاتی که بیان شد تحقق یابد نکته مثبتی است و کشور از مسیر رکود خارج می شود.   *صادرکنندگان باید تکلیف خود را بدانند که از چه حمایت ها و پشتیبانی هایی برخوردارند   وی با تاکید بر لزوم تحول در صادرات تصریح کرد: صادرکنندگان باید تکلیف خود را بدانند که از چه حمایت ها و پشتیبانی هایی برخوردارند. در زمینه تولید محصولاتی که رقابت در آن وجود دارد باید تکلیف روشن و شفاف باشد.   رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: در حال حاضر میزان توقف برای سرمایه گذاری در ایران زیاد است و گاهی باعث می شود افراد از سرمایه گذاری منصرف شوند. این در حالی است که قانون رفع موانع تولید و برخی قوانین دیگر در مجلس برای تسهیل سرمایه گذاری مشخص شده و در برنامه ششم دریچه ای واحد برای سرمایه گذاری تعیین شده است که سرمایه گذار به یک جا مراجعه کند. اینکه به طور مثال یک نفر برای سرمایه گذاری دو تا سه سال باید دوندگی داشته باشد، باعث رکود می شود. در هر صورت تسهیل فضای کسب و کار مورد حمایت قرار می گیرد.   لاریجانی گفت: اینکه آقای یکه زارع توقع حمایت از ایران خودرو را دارند، باید در این رابطه بگویم بنده به دلیل اینکه شرکت ایران خودرو، یک صنعت مادر است و تاثیرات زیادی روی بخش های مختلف دارد، حمایت می کنم، اما برای حمایت بیشتر شرط و شروطی داریم.   وی افزود: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس افراد فعالی هستند که دیدگاه حمایتی دارند و آقای اکبریان رئیس کمیسیون صنایع نیز دیدگاه های حمایتی خود را بیان کردند.   *افزایش ایمنی خودروها پیش شرط مجلس برای حمایت از صنعت خودروسازی   رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح شروط حمایت مجلس از صنعت خودروسازی گفت: اگر مدیران و کارگران ایران خودرو کیفیت خودروهای تولیدی را از نظر ایمنی بالا ببرند، حمایت می شوند. در جریان بازدیدم سوالاتی مطرح کردم و باید قبول کنیم برخی از محصولات ایمنی مطلوب ندارند.   وی تصریح کرد: برای ما ارتقای ایمنی خودروها نکته بسیار مهمی است، چرا که جان مردم در تصادفات ناهنجار از هستی ساقط می شود.   رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر کسی باید در حوزه تخصصی خود کار خود را انجام دهد، اینکه خودروسازان بگویند جاده ها وضعیت خوبی ندارند و مسئولان وزارت راه بگویند پلیس باید نظارت کند، قابل قبول نیست، چرا که هم پلیس باید با دوربین ها و اعمال روش های صحیح نظارت موثر داشته باشد و هم مسئولان وزارت راه به ساخت جاده مناسب کمک کرده و خودروسازان نیز باید سطح ایمنی خودروهای تولیدی را بالا ببرند، چرا که 16 هزار کشته ناشی از تصادفات رانندگی و تعداد زیادی مجروح و معلول ناشی از تصادفات در سال واقعاً کم نیست. همچنین هزینه های زیادی نیز برای کشور ایجاد می کند.   لاریجانی گفت:  مدیران از نظر دینی، ملی و عقلی وظیفه دارند که سطح ایمنی تولید خودرو را بالا ببرند. به طور مثال وضعیت کیفی صندلی های خودروهای تولیدی خوب نیست و اگر شخصی بخواهد به مشهد مسافرت کند، با کمردرد مواجه می شود و باید هزینه پزشکی نیز متحمل شود.   *خودروسازها باید برنامه ای درخصوص ارتقای کیفیت محصولات تولیدی داشته باشند   وی ادامه داد: مدیرعامل ایران خودرو و مدیران دیگر باید برنامه ای درخصوص ارتقای کیفیت محصولات تولیدی را داشته باشند و همچنین می توانند در این راستا از تجربیات کشورهای موفق استفاده کنند.   رئیس قوه مقننه کشورمان بیان کرد: می توان در صورت برنامه ریزی مناسب برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی از صندوق توسعه ملی وام به خودروسازان داد، حتی وام های دیگر نیز برای آنان تامین شود، منتهی برنامه خودروسازان باید برای ارتقای سطح ایمنی معلوم باشد.   لاریجانی گفت: در بخش تحقیق و توسعه، فعالیت هایی به راه افتاده اما در تراز یک خودروسازی بزرگ نیست.   وی تصریح کرد: دانشجویان نخبه معمولا در دانشکده های فنی در داخل و خارج از کشور مشغول به تحصیل و جویای اشتغال هستند، بنابراین اگر خودروسازان آنان را در بخش های مختلف به کار بگیرند، شرایط پیشرفت فراهم خواهد شد، بنابراین باید از استعدادها و ظرفیت دانشگاه ها به صورت صحیحی استفاده شود، چرا که این موضوع باعث تسلط به تکنولوژی می شود.   رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره اهمیت رقابت در زمینه تولید محصولات خودرویی در سطح بین المللی افزود: شرکت های بزرگ خودروسازی مانورهایی در دنیای رقابت دارند و به موضوع تحقیق و توسعه توجه می کنند، بنابراین ایران خودرو نیز باید در زمینه تحقیق و توسعه بیشتر سرمایه گذاری کند، البته انتظار نداریم به صورت آنی مانند خودروسازان بزرگ در بازارهای بین المللی حضور داشته باشید، اما همین بازار ایران و کشورهای اطراف بازار خوبی است و اگر از نظر زیبایی و ایمنی و قیمت گذاری، خودروهای خوبی در کشور تولید شود، از سوی متقاضیان خودرو در کشورهای اطراف خریداری می شود.   لاریجانی گفت: در بخش R&D باید تحرک بیشتری داشت، و در صورت موفقیت در این زمینه حمایت های بیشتری از صنعت خودروسازی انجام می شود.   وی با اشاره به صحبت های وزیر صنعت در این مراسم گفت: تا صنعت خودرو خصوصی نشود و رقابت واقعی در آن به وجود نیاید، خیلی اتفاق مهمی صورت نمی گیرد. البته منظور بنده این نیست که الان شما خیلی مشکل دارید، اما اگر اصطلاحاً از حالت نیمچه خصوصی دربیایید، هم عملکرد موفق تری خواهید داشت و هم به کارگران و مهندسان بیشتر رسیدگی می شود.   *قانون اصل 44 در اجرا دچار سقط جنین شد   رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به اصل 44 قانون اساسی گفت: متاسفانه قانون اصل 44 در اجرا دچار سقط جنین شد و اصطلاحاً خصولتی ها به خاطر همین رفتار نادرست ایجاد شدند، بنابراین باید یک بار دیگر این قانون اجرایی و اشتباهات رفع شود. حتی آقای روحانی نیز در هنگام تقدیم لایحه بودجه به مجلس تاکید داشتند به این موضوع توجه می شود و قوه مقننه نیز در این راستا تاکید دارد.   متاسفانه قانون اصل 44 در اجرا دچار سقط جنین شد و اصطلاحاً خصولتی ها به خاطر همین رفتار نادرست ایجاد شدند، بنابراین باید یک بار دیگر این قانون اجرایی و اشتباهات رفع شود.   وی خطاب به خودروسازان گفت: باید شما برنامه های مدت دار در زمینه خصوصی سازی ارائه کنید و همچنین سازمان گسترش نیز تکلیف این موضوع را روشن کند و ساماندهی لازم در خصوص سهام مختلف این گونه شرکت ها صورت گیرد.   لاریجانی ادامه داد: اینکه خودروسازان در زمینه ارائه وام گله داشتند، فکر می کنم اگر خودروسازان اصلاحات لازم را انجام دهند، بانک ها نیز کمک می کنند، هر چند که بانک ها نیز مسائل خاص خود را دارند.   رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه بخش قطعه سازی در صنعت خودروسازی اقدام خوب و اشتغالزایی بود. ارتقای تکنولوژی باید همواره مدنظر باشد و برنامه ریزی برای رونق صادرات قطعه نیز لحاظ شود. اینکه شرکت پژو در یک کشور سرمایه گذاری و اظهار می کند قطعات آن از سوی قطعه سازان ایرانی تامین شود نیز نکته قابل قبولی است، بنابراین باید به موضوع صادرات قطعات خودرو بیشتر توجه شود و داشتن این گونه ایده ها برای ما مهم است.   وی افزود: باید روند توسعه شرکت های خودروسازی به نحوی باشد که در حرکت کلی کشور از نظر ثروت زا کردن تاثیر داشته باشد و در این راستا موضوع مورد حمایت قرار می گیرد.   لاریجانی ادامه داد: با وجود اینکه برخی کشورها شیطنت و تحریم می کنند و تاثیرات روانی را در روند سرمایه گذاری ایجاد می کند، ولی مهمتر از این موضوع رسیدگی به وضعیت داخلی است، بعد از برجام با همه گرفتاری ها و بداخلاقی ها در بخش هایی گشایش هایی ایجاد شد، اما سیستم دیوانی کشور خیلی اصطلاحات لَخت و با تأنی تصمیم می گیرد.   رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید مدیران کشور تلاش بیشتری داشته باشند چرا که گرفتاری های درونی کم نیست. ممکن است غربی ها و برخی کشورها شیطنت داشته باشند ولی مشکلات سرمایه گذاری باعث آزار بیشتر شده است و اصطلاحاً ایستگاه های اجازه گرفتن در سیستم اداری و بانکی وجود دارد و ممکن است فساد نیز به همراه داشته باشد، در این راستا شورایی تشکیل شد تا بخشنامه های زاید حذف شود.   وی با اشاره به اینکه سرعت عمل در روند سرمایه گذاری لازم است، افزود: آقای اکبریان و کمیسیون صنایع نیز پیگیری ها و سختگیری های لازم را داشته باشند که چرا دستگاه های مختلف دریچه واحد در راستای جذب سرمایه گذاری ها را اجرا نکرده است و سرمایه گذاران دچار مشکل هستند.   *سرمایه گذار باید کفش آهنین به پا کند و یکی دو سال به دنبال کار باشد   لاریجانی ادامه داد: سرمایه گذار باید کفش آهنین به پا کند و یکی دو سال به دنبال کار باشد، البته شاید تعداد پرسنل زیاد اداری در کشور باعث شده تا کارهای جانبی بتراشند، اما در هر صورت باید روند سرمایه گذاری تسهیل شود چرا که ایرانیان زیادی در خارج از کشور و داخل علاقه مند به سرمایه گذاری هستند و ما در جلسات مختلف حرف های آنان را شنیده ایم، بنابراین سیستم دیوانی باید کمک های لازم را داشته باشد.   *تولید و صادرات رونق نیابد، اشتغالزایی و درآمد با افزایش روبرو نمی شود   وی افزود: کمیسیون صنایع و معادن مجلس جلسه بگذارد و موانع سرمایه گذاری را رفع کند، حتی اگر دولت نیز در این راستا اقدام نکرد، مجلس به این موضوع توجه می کند تا تولید و صادرات رونق یابد، چرا که اگر این موضوعات به ثمر نرسد، اشتغالزایی و درآمد با افزایش روبرو نمی شود.   رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان افزود: دوستان دولتی درخصوص رونق تولید و صادرات پیشنهادات خود را ارائه کنند، هر چند که مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون صنایع و معادن نیز این موضوع را مدنظر قرار خواهند داد، اما ما می خواهیم با کمک دولت و بخش خصوصی و نهادهای ذی ربط اقدامی انجام بدهیم که حتی در بودجه سال 97 نیز اقدامات لازم صورت گیرد.   گفتنی است در این مراسم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، گزارشی از فعالیت ها و برنامه ها به رئیس مجلس ارائه داد.   همچنین در این مراسم شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور داشتند. ]]> سیاسی Sat, 16 Dec 2017 11:51:24 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51559/لاریجانی-قانون-اصل-44-اجرا-سقط-جنین بارش برف در محورهای کوهستانی و سردسیر http://www.etelaterooz.ir//news/51487/بارش-برف-محورهای-کوهستانی-سردسیر اطلاعات روز# به گزارش فارس، بر اساس‌ اطلاعات دوربین‌های نظارت تصویری و سامانه‌ هوشمند تردد شمار بر‌خط‌، ‌در حال حاضر غیر از محورهای مسدود و ممنوع ذکر شده در این گزارش، بقیه محورهای مواصلاتی کشور باز است و تردد در آنها به‌ روال عادی ‌جریان دارد.   ‌کل تردد ثبت ‌شده در شبانه‌روز گذشته براساس آخرین اطلاعات دریافتی از 2130 دستگاه تردد‌شمار فعال در محورهای برون‌ شهری، نسبت به روز قبل 8.3 درصد کاهش ‌نشان می‌دهد، در همین مدت همچنین سهم وسایل نقلیه سنگین در ترافیک راه‌ها 12.8 درصد‌، اوج تردد بین ساعات 17 الی 18 و کمترین تردد بین ساعات 4 الی 5 صبح صورت پذیرفت؛ هموطنان با آگاهی از این موضوع می‌توانند ساعات مناسب‌تری را برای سفر انتخاب کنند.   در حال حاضر شاهد بارش برف در محور‌های فارسان - کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری، کرمان-سیرجان در استان کرمان و یاسوج - گچساران در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد، هستیم؛ رانندگان برای تردد در محورهای کوهستانی‌ حتماً زنجیر چرخ داشته باشند. ‌   ‌پرترددترین جاده‌های کشور‌   آزادراه ‌‌کرج‌-تهران، آزادراه‌‌ تهران-کرج‌، آزادراه ‌قزوین‌-کرج، آزادراه کرج-قزوین، ‌آزادراه‌ ‌‌‌تهران-قم‌‌‌، ‌‌آزادراه ‌قم-تهران‌‌، آزادراه زنجان - قزوین، محور تهران-شهریار و شهریار-تهران‌‌‌‌، محور تهران-پاکدشت‌‌‌‌ و پاکدشت-تهران، محور ساوه-تهران و تهران-ساوه‌‌‌‌ در 24 ساعت گذشته بیشترین ترافیک را داشته‌اند‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌   ممنوعیت تردد به دلیل مداخلات جوی و شرایط نامناسب فیزیکی راه‌   محور رامیان -اولنگ-شاهرود ‌واقع در استان‌های گلستان و سمنان‌ به دلیل نبود ایمنی کافی، فعلاً مسدود ‌است.   ‌محور فرعی شمشک – دیزین، واقع در استان‌های البرز و تهران، از مورخ 17 تیر 96 تا اطلاع بعدی به دلیل نبود ایمنی کافی مسدود است.   محور فرعی گنجنامه – تویسرکان، واقع در استان همدان، از مورخ 16 آذر 96 تا اطلاع بعدی به دلیل نبود ایمنی کافی مسدود است.   ‌محدودیت تردد به دلیل عملیات کارگاهی جاده‌ای   محور سیرجان-بندرعباس، واقع در استان کرمان، از روز‌ 1 تیر لغایت 1 دی 96، از ساعت 7 الی 18، به‌دلیل اجرای عملیات بهسازی و تعویض روکش آسفالت، کیلومتر 65 الی 71، مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین باند قدیم سیرجان-بندرعباس به صورت دوطرفه انجام می‌شود.   ‌محور هراز (قطعه یک واریانت گردنه امامزاده هاشم - تونل جدید امامزاده هاشم) واقع در استان مازندران، از مورخ 10 آبان لغایت 30 آذر ماه 96، به صورت 24 ساعته به‌ دلیل اجرای عملیات رفع مشکلات ناشی از نفوذ آب و یخ‌زدگی، آب بندی و ایمن سازی‌، حدفاصل کیلومتر 102 ‌محدوده اجرای عملیات (تونل جدید امامزاده هاشم) مسدود است و تردد از محور قدیم هراز محدوده گردنه امامزاده هاشم انجام می‌شود.   در محور قدیم تهران – قم، واقع در استان تهران، تا روز 20 اسفند 96، روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 8 الی 18‌ و همچنین روز‌های سه‌شنبه از ساعت 8 الی 14 هر هفته، به غیراز ایام تعطیلات رسمی و همچنین روزهای قبل و بعد از تعطیلات چند روزه، به‌دلیل اجرای عملیات تراش، لکه‌گیری و روکش آسفالت‌ کیلومتر 15 الی 48 ‌تردد همزمان با اجرای عملیات و رعایت جوانب احتیاط با اعمال محدودیت ترافیکی در یک خط عبور(یک سوم مسیر) انجام می‌شود.   مسافران می‌توانند برای دریافت اطلاعات تفصیلی راه‌ها و خلاصه آخرین وضعیت جاده‌ها، عدد 141 را به شماره 1000141 پیامک کنند و یا با شماره‌های 141 و 88925252 تماس بگیرند.   پیام‌های آموزشی و توصیه‌‌های ایمنی در رانندگی   ایمنی رفت و آمد در جاده و خیابان‌ها یک نیاز ملی است.   با‌ افزایش سفرها در جاده‌‌های کشور، لازم است مسافران و رانندگان، به همه نکات رانندگی و سفر در جاده‌‌ها دقیق‌تر آگاه شوند، البته رعایت قوانین و مقررات رانندگی در همه روزهای سال ضروری و لازم است‌.   رانندگی بدون خطر، با وسیله‌ نقلیه ‌سالم مقدور است،‌ برای سفرها وسیله نقلیه خود را آماده کنید و قبل از سفر، از همه سیستم‌های آن به‌ ویژه ترمز، چراغ‌ها و سیستم خنک کننده موتور‌ بازدید ‌شود.   ‌قبل از سفر‌، مقصد خود را مشخص کنید و با تنظیم وقت ‌از عجله و شتاب در طول سفر بپرهیزید؛ برای اطلاع از وضعیت ترافیک راه‌ها و انتخاب مسیر‌، در طول شبانه‌روز با مرکز مدیریت راه‌ها (شماره 141) تماس بگیرید.   ‌به میزان ظرفیت وسیله نقلیه خود‌، سرنشین و بار حمل کنید و از جابه‌جایی اعضای خانواده و مسافر در اتاق بار وانت بارها، کامیونت‌ها و غیره جدا خودداری شود.   ‌هنگام بروز گره‌های ترافیکی‌، از اشغال خط عبور وسایل نقلیه مقابل‌ اکیداً خودداری کنید، تا ضمن امکان امداد رسانی‌، پلیس راهور بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به گشایش راه اقدام کند.   به رانندگان توصیه می‌شود، ‌‌طول مسیر مبدأ تا مقصد را هم بخشی از سفر بدانند و عجله‌ای برای رسیدن به مقصد نداشته باشند، در طول مسیر استراحتی هر چند کوتاه داشته باشند، تا خواب‌آلودگی رفع شود، بسیاری از تصادفات رانندگی در فواصل 30 کیلومتری مانده به مقصد رخ داده است.   رانندگی‌ کاری دقیق و آگاهانه است، اگر تعداد سرنشینان اتومبیل زیاد باشد، نه تنها به سیستم فنی وسیله نقلیه آسیب می‌رساند، بلکه گاهی اوقات مانع دید راننده شده و از واکنش‌های سریع و به‌ موقع جلوگیری می‌کند.   سنگ بنای مهارت و آموزش‌ ترافیکی را باید از مهد کودک گذاشت‌، مربیان‌ مهد کودک می‌توانند شخصیت ترافیکی بچه‌ها را شکل داده و خطراتی که در کمین کودکان است، را کاهش دهند.   تلاش کنیم، با آموزش صحیح فرزندان‌مان را به آگاهی و مهارت در زمینه ترافیک برسانیم و اگر از این آموزش‌ها یک آسیب‌دیده هم کمتر شود، کار بزرگی انجام شده است.   تابلوهای راهنمایی و رانندگی پیام آوران نظم و قانون هستند، رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ‌نشانگر شخصیت و فرهنگ اجتماعی ما است.   به فرامین و توصیه‌های علائم و چراغ‌های راهنمایی توجه و از آنها پیروی کنید، توجه به این تابلوها که نشانه‌های نمادین قوانین و مقررات عبور و مرور هستند، الزامی است، این علائم‌ دستورالعمل رانندگی صحیح را نشان می‌دهند، مطمئن شوید، مفهوم همه علائم را می‌دانید.   آرامش در حین رانندگی موقعیت‌های خطرناک سانحه‌ساز را برطرف می‌سازد.   استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی بسیار خطرناک است، در صـورت ضرورت پاسخ گویی، خودرو را به منتهی‌الیه سمـت راست خیابان هدایت کرده و سپس به گفت‌‌وگو بپردازید‌، طبق آخرین بررسی‌ها‌ تلفن همراه عامل بسیاری از تصادفات رانندگی است؛ بر اساس شواهد تجربی، رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می کنند، چهار برابر بیشتر از رانندگان دیگر در معرض خطر تصادف هستند.   شما باید بتوانید شماره خودروها را از فاصله 20 متری بخوانید، اگر در دید خود مشکل دارید، حتما باید در موقع رانندگی از عینک استفاده کنید.   توصیه می‌شود‌، رانندگان همیشه در داخل خودرو یک دستگاه کپسول آتش‌نشانی استاندارد به منظور خاموش کردن آتش و مـهار ابعاد آن به همراه داشته باشند.   داشتن حس مسئولیت و عدم توجه به منافع شخصی، مهمترین عامل برقراری ایمنی و جلوگیری از بروز سوانح دلخراش رانندگی است؛ اگر جاده و خودرو به گونه‌ای ایمن و صحیح ساخته شوند و در کنار آن کاربران نیز از قوانین تبعیت کنند، مشکلی در رانندگی به وجود نخواهد آمد.   ‌گذشت در رانندگی اولین قدم در نظم دادن به ترافیک است   سرعت زیاد در رانندگی‌، شتاب برای رسیدن به حوادث است؛ رانندگان دقت داشته باشند که‌ کمبود زمان خود را با سرعت زیاد‌ جبران نکنند.   ‌رانندگان با رعایت اصول ایمنی، سفری‌ مطمئن خواهند داشت؛ مدت زمان تردد در جاده‌ها از مبدأ تا رسیدن به مقصد هم بخشی از سفر است، بهتر است مسافران از این زمان هم برای بهره‌مندی سفر خود استفاده کنند و فقط به رسیدن به مقصد نیندیشند.   طبق آمار بسیاری از تصادفات رانندگی ‌در فاصله 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد، راکبان موتورسیکلت‌ در صورت الزام تردد در حاشیه راه‌‌ها، همه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و احتیاط را در دستور کار خود قرار دهند‌.   مقررات ترافیکی فقط مخصوص رانندگان نیست، رهگذران پیاده هم باید به آن توجه کنند.   از عابران پیاده‌ در حاشیه شهرها تقاضا می‌شود، تا حد امکان در حاشیه جاده تردد نکنند و عبور عرضی از جاده نداشته باشند‌.   بیشترین تصادفات رانندگی که در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد، مربوط به راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده است؛ از رانندگان وسایل نقلیه خودرویی تقاضا می‌شود، احتیاط را بسیار بیشتر در این مسیر‌ها در دستور کار خود قرار دهند.   رانندگان عدم تخطی از سرعت مطمئنه و تردد با سرعت مجاز را همیشه در دستور کار خود قرار دهند، بیش از 50 درصد تصادفات رانندگی به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه و سبقت غیرمجاز رخ می‌دهد.   ‌در بسیاری از تصادفات رانندگی که در سرعت بالای 50 کیلومتر در ساعت رخ می‌دهد، بر اثر برخورد سـر راننده به شیشه جلو و قفسه سینه با فرمان اتومبیل ضربات مرگ‌آوری بر سرنشینان جلو وسیله نقلیه وارد می‌‌شود.   ضربات وارده به ناحیه سر و گردن علت اصلی بیش از 70 درصد تصادفات منجر به فوت است، به همین دلیل بستن کمربند ایمنی برای راننده و سرنشینان ردیف اول وسایل نقلیه در حال حرکت در بزرگراه‌های درون شهری، کمربندی‌ها و جاده‌های بین شهری الزامی است.   طبق مطالعات انجام شده تـوسط سازمان بهداشت جهانی استفاده صحیح از کمربند ایمنی احتمال مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را تا 60 درصد کاهش می‌دهد.   هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها همواره از سمت راست حرکت کنید، مگر آنکه قصد سبقت داشته باشید‌، تغییر خط عبوری باید با احتیاط و با استفاده از چراغ راهنما انجام شود.   مسافران‌ و رانندگان طول مسیر مبدأ تا مقصد را هم بخشی از سفر بدانند و عجله‌ای برای رسیدن به مقصد نداشته باشند، در طول مسیر استراحتی هر چند کوتاه داشته باشند، تا خواب‌آلودگی رفع شود، بسیاری از تصادفات رانندگی در فواصل 30 کیلومتری مانده به مقصد رخ داده است.   هنگام سفر اطمینان حاصل کنید که شیشه‌های اتومبیل و چراغ‌های جلو و عقب و همچنین چراغ‌های ترمز‌ تمیز و ‌سالم باشد؛ از نور پایین استفاده کنید و در صورتی که نمی‌توانید بیشتر از صد متر مقابل خود را ببینید، چراغ‌های مه‌شکن خود را روشن ‌کنید.   در زمستان چنانچه قصد دارید، سـرعت خود را کاهـش دهید، به آرامی از تـرمزها استفاده کنید، تا با روشن شدن چراغ‌های ترمز، رانندگانی که پشت سر شما حــرکت می‌کنند، از کم شدن سرعت شما آگاه شوند.   در سفر، از وسایل هشدار دهنده خودرو نظیر‌ بوق، فلا‌شر، چـراغ‌های راهنما و غیره ‌‌بازدید کنید ‌و از سالم بودن آنها مطمئن شوید.   اگر در جاده مه غلیظ و شدید شد، به آهستگی به منتهی‌الیه سمت راست سواره‌رو رفته و توقف کنید، سپس‌ فلاشر ماشین را ‌فعال کنید.   ‌به یاد داشته باشید، در روزهای بارانی و برفی باید با دقت بیشتری رانندگی کرد‌، زیرا سطح اصطکاک چرخ‌های اتومبیل با آسفالت سطح سواره‌رو در چنین مواقعی کاهش می‌یابد.   ‌هنگام خرابی احتمالی وسیله نقلیه‌ در شانه خاکی جاده‌ توقف کنید و با استفاده از علائم ایمنی‌‌ (نظیر مثلث خطر) به‌ویژه در تاریکی هوا، نسبت به رفع نقص آن اقدام کنید. ]]> اجتماعی Sat, 16 Dec 2017 05:47:35 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51487/بارش-برف-محورهای-کوهستانی-سردسیر زلزله ۶.۵ ریشتری اندونزی ۳ کشته برجا گذاشت http://www.etelaterooz.ir//news/51551/زلزله-۶-۵-ریشتری-اندونزی-۳-کشته-برجا-گذاشت اطلاعات روز# زمین‌لرزه‌ قدرتمندی به بزرگی ۶.۵ ریشتر نیمه‌شب جمعه، جزیره جاوا اندونزی را لرزاند.   براساس گزارش «رویترز»، سازمان زمین‌شناسی آمریکا گفت: مرکز این زمین‌لرزه در عمق ۹۲ کیلومتری و در نزدیکی ۵۲ کیلومتری جنوب غربی استان «تاسیک‌مالایا» اندونزی واقع شده است.   آژانس مدیریت بحران اندونزی اعلام کرد: سیستم هشدار سونامی در جنوب جاوا با وقوع این زمین‌لرزه فعال و به دنبال آن هزاران نفر مجبور به تخلیه برخی از مناطق ساحلی شدند.   طبق این گزارش، لرزش در جاوای غربی و مرکزی نیز حس شده اما سونامی شناسایی نشده است.   سخنگوی آژانس مدیریت بحران اندونزی روز شنبه در یک نشست مطبوعاتی بیان کرد: این حادثه سه نفر کشته، ۷ نفر مجروح برجای گذاشت و به صدها ساختمان از جمله مدارس، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های دولتی در جاوا غربی و مرکزی آسیب رساند.   جاوا، جزیره‌ای‌ با بیشترین تراکم جمعیت در اندونزی است که بیش از نیمی از جمعیت این کشور (۲۵۰ میلیون نفر) را درخود جای داده است.     ]]> سیاسی Sat, 16 Dec 2017 11:31:52 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51551/زلزله-۶-۵-ریشتری-اندونزی-۳-کشته-برجا-گذاشت پیکر شهید مدافع حرم «قره محمدی» تشییع شد http://www.etelaterooz.ir//news/51506/پیکر-شهید-مدافع-حرم-قره-محمدی-تشییع اطلاعات روز# وداع مردمی با پیکر فرمانده شهید مدافع حرم «مهدی قره محمدی» دیشب (جمعه) در شهرک فجر سپاه برگزار شد.   مراسم تشییع پیکر مطهر این شهید مدافع حرم امروز شنبه ۲۵ آذر ۹۶ از ساعت ۸ صبح با حضور جمعی از فرماندهان و پرسنل سپاه پاسداران و عموم مردم در حسینیه امام خمینی (ره) ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران واقع در بزرگراه بسیج، بلوار هجرت، خیابان شهید آتوت برگزار شد.   پیکر مطهر این شهید والامقام پس از تشییع به سوی زادگاهش شهر آمل منتقل گردید تا بر روی دستان مردم شهید پرور آمل تشییع و در کنار دیگر همرزمان شهیدش به خاک سپرده شود.   برپایه این گزارش، سردار شهید مدافع حرم مهدی قره محمدی متولد سال ۱۳۵۸ و اصالتاً اهل شهر آمل و از تکاوران یگان صابرین نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که چندی پیش داوطلبانه عازم سوریه شد. او درحالی که فرماندهی یکی از محور‌های عملیاتی را برعهده داشت، در حین پاکسازی مناطق از لوث تروریست‌های تکفیری در شهر دیرالزور به فیض شهادت نائل شد.   از این شهید والامقام دو فرزند دختر ۱۰ و ۵ ساله به نام‌های فاطمه و زهرا و یک فرزند پسر ۱ ساله به نام محمد جواد به‌یادگار مانده است. ]]> سیاسی Sat, 16 Dec 2017 07:10:43 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51506/پیکر-شهید-مدافع-حرم-قره-محمدی-تشییع نخستین اظهارنظر ناصر محمدخانی درباره ازدواج اخیرش http://www.etelaterooz.ir//news/51508/نخستین-اظهارنظر-ناصر-محمدخانی-درباره-ازدواج-اخیرش اطلاعات روز# ناصر محمدخانی مدت هاست به دلیل ازدواج مجددش در کانون توجه قرار دارد، این بازیکن اسبق تیم پرسپولیس در حالی مراسم ازدواج خود را با حضور پرسپولیسی ها جشن گرفت که هنوز حاشیه های تلخ چند سال گذشته او فراموش نشده است. همسر نخست محمدخانی مهر ماه ۸۱ به قتل رسید و همسر موقت او یعنی شهلا نیز به اتهام قتل لاله پاییز سال ۸۹ پای چوبه دار رفت. سال گذشته نیز او دچار حواشی جدیدی شد و شایعه ربوده شدن او به وسیله همسر صیغه ای و جدیدش بر سر زبان ها افتاد.   اکنون ناصر محمدخانی برای نخستین بار درباره ازدواج اخیر خود و زندگی شخصی اش می گوید. او که با تسنیم گفت و گو کرده چنین گفت:«من ۴۰ سال است که مصاحبه می‌کنم و شما (خبرنگاران) را خوب می‌شناسم، اما می‌خواهم از خودم دفاع کنم. مگر من چه فرقی با بقیه مردم دارم؟! هر کس زندگی شخصی خودش را دارد. امیدوارم در مملکت ما هرکسی سرش در کار خودش باشد. مردم! بیایید همدیگر را قضاوت نکنیم. اگر هم لااقل می‌خواهید من را قضاوت کنید، با مطالعه و اطلاعات دقیق و کافی قضاوت کنید.»   وی افزود: «افرادی که هیچ اطلاعی در مورد من و زندگی‌ام ندارند، مغرضانه درباره من قلم می‌زنند، اما آنها شرایط را نمی‌دانند. امیدوارم لااقل آنهایی هم که در مورد من ندانسته قلم می‌زنند، اساتید قلم باشند، اما باز هم می‌گویم که این قضاوت‌ها در مورد من منصفانه نیست. نمی‌دانم چرا این کارها را می‌کنند، اصلاً مگر شما در زندگی من هستید یا من در زندگی شما هستم که همدیگر را قضاوت کنیم؟ زندگی شخصی هر کس به خودش ربط دارد. دوست ندارم کسی به حریم شخصی من وارد شود، همان‌طور که من به حریم خصوصی و زندگی کسی وارد نشدم و درباره آن قضاوت نکردم. اصلاً هم خوشم نمی‌آید کسی در زندگی خصوصی و حریم شخصی‌ام دخالت کند.   اصلاً به من ربطی ندارد، دوست هم ندارم که این حرف‌ها را بشنوم و کسی در زندگی شخصی‌ام سَرَک بکشد. الحمدالله زندگی ما هم خیلی خوب است، حالا بقیه هرچه می‌خواهند بگویند.» ]]> ورزشی Sat, 16 Dec 2017 07:41:13 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51508/نخستین-اظهارنظر-ناصر-محمدخانی-درباره-ازدواج-اخیرش در دیدار زنان مجلس با علمای قم چه گذشت؟ /نگاه مراجع درباره حضور زنان در ورزشگاه http://www.etelaterooz.ir//news/51534/دیدار-زنان-مجلس-علمای-قم-گذشت-نگاه-مراجع-درباره-حضور-ورزشگاه اطلاعات روز# نماینده مردم تهران با اشاره به دیدار اعضای فراکسیون زنان با برخی از مراجع عظام در قم، از عدم مخالفت جدی مراجع در بحث اصلاح سن ازدواج دختران خبر داد و با بیان اینکه توضیحاتی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها به این آقایان داده شد، اظهار کرد: در واکنش به توضیحات ارائه شده، بعضی از آقایان فرمودند که برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها مشکل شرعی وجود ندارد اما بعضی از بزرگان نیز این مسئله را به هیچ عنوان قابل‌قبول نمی‌دانند.   طیبه سیاوشی با اشاره به دیدار اعضای فراکسیون زنان مجلس با برخی از مراجع عظام و بزرگان حوزه علمیه قم اعلام کرد: در پی دعوتی که از سوی دانشکده زنان دانشگاه ادیان و مذاهب قم از فراکسیون زنان مجلس صورت گرفته بود، روز گذشته با همراه تعدادی از اعضای فراکسیون با حضرات مراجع تقلید و آیات عظام گرامی قمی، جوادی آملی، صانعی، بطحائی گلپایگانی و محقق داماد دیدار کردیم.   وی با بیان اینکه مسائل و معضلات مختلف در حوزه زنان و جوانان، محور کلی مذاکرات صورت گرفته در این دیدارها و ملاقات بود، خاطرنشان کرد: در این دیدارها درباره برخی مسائل مبتلا به حوزه آموزش و پرورش و همچنین بعضی موضوعات حوزه زنان با حضرات صحبت کرده و خواستیم که در این موارد به ما راهکار و مشاوره بدهند.   این عضو فراکسیون زنان مجلس در تشریح برخی مصادیق مورد بحث در این دیدارها یادآور شد: یکی از مصادیق در بحث کودک‌همسری بود که البته ما هم‌اکنون در مراحل پایانی کار در این رابطه هستیم اما با این حال، وظیفه خود می‌دانستیم که روند کار خود را به اطلاع حضرات برسانیم. بنابر این در این دیدارها به آقایان توضیح دادیم به دلیل برخی مستندات پزشکی، جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، حقوقی و فقهی لازم است، حداقل سن ازدواج را در قانون اصلاح کنیم.   او درباره واکنش مراجع نسبت به این مسئله گفت: البته مخالفت جدی در این رابطه مطرح نشد اما مباحثی مطرح شد و بعضی از آقایان تاکید داشتند بنابر قوانین اسلام دختران درصورتی که به بلوغ عقلی برسد، می‌تواند ازدواج کند.   آیت‌الله صانعی گفتند مشکلی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیست عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به طرح موضوع ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی یادآور شد: باتوجه به اینکه بعضاً تاکید می‌شود که زنان نباید بدن مردان را ببینند، نکاتی را خدمت بزرگان عرض کردم که آقای صانعی گفتند که مشکلی بر این مسئله مترتب نبوده و یکی، دو نفر از دیگر مراجع نیز ملاحظاتی داشتند و بنده توضیح دادم که با توجه به فاصله‌ای که معمولاً از جایگاه تماشاچیان تا زمین بازی وجود دارد، اساساً امکان دیدن هیکل ورزشکاران میسر نیست که در واکنش به این توضیح، بعضی از آقایان فرمودند که با این حساب، مشکل شرعی وجود ندارد. بماند که بعضی از بزرگان نیز این مسئله را به هیچ عنوان قابل‌قبول نمی‌دانند. او با بیان این‌که بعضاً گفته می‌شود موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها اولویت چندانی برای همه اقشار جامعه ندارد، گفت: به هر حال ما نماینده مردم تهران هستیم و باید مطالبات مردم حوزه انتخابیه خود را پیگیری کنیم و مردم پایتخت نیز این مطالبات را دارند که البته مردم بعضی دیگر از شهرها نیز چنین مطالبه‌ای دارند.   عضو فراکسیون زنان مجلس در ادامه یادآور شد: فارغ از آن در مباحث، درباره بحث دیه نیز صحبت‌هایی داشتیم و این درحالی است که این مسئله، یک دغدغه همگانی است و بحثی که به‌شدت جامعه زنان را متاثر می‌کند این است که در مواردی گفته می‌شود برای اجرای حکم قصاص مرد باید، تفاضل دیه پرداخت شود.   نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران با اشاره به پیگیری‌های قبلی خود در این رابطه گفت: بنده در مقطعی در یک مورد خاص، از آیت‌الله آملی لاریجانی درخواست کردم که این تفاضل دیه از خزانه دولت پرداخت شود و فارع از آن، معتقدیم این مسئله برای زنان بسیار تحقیرآمیز است. ]]> سیاسی Sat, 16 Dec 2017 09:41:40 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51534/دیدار-زنان-مجلس-علمای-قم-گذشت-نگاه-مراجع-درباره-حضور-ورزشگاه تمام زندگی امام حسن(ع) برای شیعیان درس است/ امام حسن (ع) صلح کرد، اما بیعت ننمود http://www.etelaterooz.ir//news/51478/تمام-زندگی-امام-حسن-ع-شیعیان-درس-صلح-اما-بیعت-ننمود به گزارش اطلاعات روز# حجت‌الاسلام خادمی، با ارائه خلاصه ای از ماجرای صلح امام حسن(ع)، گفت: امام حسن در شرایطی مجبور شد صلح کند. ولی صلح او به این معناست که آرمانها محفوظ است و اهداف محفوظ است و خودش را امام می داند و می گوید، من محق هستم و برای اینده می خواهد مردم را روشن کند. صلح امام حسن (ع) واقعه‌ای است که پس از هزار و چند سال که از آن می‌گذرد، هنوز هم خوانش‌های متفاوتی را به خود می‌بیند. توافق تاریخی برجام اما بار دیگر این واقعه را زنده کرد و تعبیر تاریخی مقام معظم رهبری از این واقعه به «نرمش قهرمانانه» را بر سر زبانها انداخت. برای آشنایی بیشتر با این واقعه مهم تاریخ اسلام، گفتگویی با حجت‌الاسلام خادمی، استاد حوزه و دانشگاه انجام دادیم. موقعیت امام حسن(ع) پس از شهادت امام علی(ع)  حجت السلام خادمی با اشاره به وضعیت اجتماعی و فرهنگی آن دوران اظهار کرد : صلح امام حسن(ع)، یکی از مهم ترین بخش های تاریخ تشیع است. پس از شهادت امام علی(ع) در سال چهلم هجری، وحشت بزرگی در دل معاویه و حاکمان شام پدید آمد. مردم کوفه و نمایندگان قبیله های مختلف در مسجد کوفه گرد آمدند و با امام حسن(ع) بیعت کردند. معاویه با شنیدن این اخبار، هراسان با مشورت نزدیکانش چون عمروعاص و قیس بن اشعث تصمیم هایی برای ضربه زدن به امام حسن(ع) و جبهه حق گرفت.  وی ادامه داد :برخی از این تصمیم ها عبارت بودند از: ایجاد ناامنی و آشوب در کوفه با فرستادن جاسوسان، جنگ تبلیغاتی روانی تمام عیار علیه کارگزاران صالح و متعهد امام حسن(ع) در شهرهای مختلف، شایعه صلح قبل از تحقق آن و تبلیغات گسترده در این زمینه، تطمیع و تهدید نیروهای نظامی و لشکریان امام حسن(ع) مانند عبیدالله بن عباس و قیس بن سعد، و... اما امام حسن(ع)، تحرکات حقیرانه معاویه را بی پاسخ نگذاشت. برخی از جاسوسان او دستگیر و اعدام شدند. آن حضرت بارها حکام شام را تهدید به جنگ کرد. مفاد صلح نامه مفاد قرارداد صلح  حجت السلام خادمی با اشاره به مفاد صلح نامه گفت: مفاد این صلح نامه در روایات و اسناد تاریخی بهش رح زیرآمده است: 1-  واگذاری حکومت به معاویه به شرط آنکه براساس کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) و سیره و روش خلفای شایسته عمل کند.  2-  پس از معاویه، خلافت از آن حسن بن علی است و درصورتی که حادثه ای برای او پیش آمد، حکومت از آن حسین است و معاویه حق ندارد برای بعد از خود جانشین تعیین کند. 3- دشنام و نفرین به امیرمؤمنان علی(ع) در قنوت نماز ترک شود و کسی از آن حضرت جز به نیکی یاد نکند. 4-  مردم از هر رنگ و نژاد باید از امنیت کامل برخوردار باشند. 5- یاران و شیعیان علی(ع) در امان باشند و به آنان تعرض نشود. معاویه باید از تعقیب و سوء قصد به آنان بپرهیزد. 6-  هرگز نسبت به امام حسن(ع) و برادرش امام حسین(ع) و هیچ یک از خاندان اهل بیت در آشکار و نهان توطئه ای نکند و در هیچ نقطه ای از زمین برای آنان وحشتی ایجاد نکند. 7-  در حضور معاویه اقامه شهادت نشود و معاویه حق ندارد خود را امیرالمؤمنین بنامد. وی ادامه داد :امام حسن(ع) در این قرارداد سعی کرده است پرده از چهره واقعی معاویه بردارد و تبلیغات دروغین را که جهت تثبیت موقعیت اجتماعی او انجام گرفته، خنثی کند. معاویه که خود سردسته ناکثین و پیمان شکنانت و دشمنان خدا و رسول(ص) بود، به پیمان صلح نیز عمل نکرد و این چنین، چهره شیطانی و نیات پلید او در محضر وجدان آشکار شد. عوامل تحمیل صلح به امام حسن مجتبی(ع) استاد و حوزه دانشگاه ادامه داد : از مهم ترین مشکلات عصر امام حسن(ع) و موانع رسیدن به اهداف آن حضرت، فقدان جبهه نیرومند و متشکل بود. مردم عراق، به ویژه کوفیان از آمادگی روحی برای جهاد و نبرد برخوردار نبودند.جنگ جمل، صفین و نهروان، آنان را خسته و علاقه مند به صلح کرده بود. جامعه آن روز عراق یک جامعه متحد و متشکل نبود، بلکه از قشرها و گروه های ناهماهنگ و متضاد تشکیل شده بود. حجت السلام خادمی افزود: شرایط امام حسن(ع) با این نکته بیشتر قابل درک و فهم است که آن حضرت یک سپاه شانزده هزار نفری ترتیب می دهد و به جنگ می فرستد که از این تعداد نیرو، دوازده هزار تن در شب حمله یا قبل از آن به نیروهای دشمن می پیوندند و امام می فرماید که من به احدی از مردم عراق دیگر نمی توانم اطمینان داشته باشم. این مردم به گونه ای هستند که اگر وارد جنگ نیز بشویم مرا دستگیر خواهند کرد و تحویل معاویه خواهند داد. امام حسین مخالفتی با صلح نداشت وی در ادامه اظهار کرد: روایتی هم هست که امام حسین(ع)، امام حسن(ع) را به خاطر صلح سرزنش می کند که مسلماً درست نیست، چون ائمه نور واحدند.همین طور در مورد امام حسین (ع)، اگر امام مجتبی بعد از صلح، ده سال زنده بود و این ده سالی بوده که دوران صلح امام مجتبی با معاویه شمرده می شود، بعد از شهادت امام مجتبی تا ده سال امام حسین، با همین شرایط با معاویه زندگی کرد. یعنی معاویه بعد از شهادت امام مجتبی، ده سال دیگر زنده بود و امام حسین امام بود و ده سال دوران امام حسین (ع) به همان صورتی گذشت که در ده سال دوران امام حسن (ع) گذشته بود. بعد امام حسین قیام کرد. پس در سیره ی امام حسین، هم صلح است و هم قیام. در سیره ی امیرمؤمنان، هم صلح است، هم قیام. در سیره ی رسول خدا، هم صلح است، هم قیام. به امام مجتبی که می رسد، با اینکه ایشان هم، هم صلح دارد هم قیام و مبارزه و جهاد، نباید جوری گفته شود که فکر کنند امام حسن (ع) با دیگر امامان فرق داشته است. رعایت اخلاق در جامعه فراگیر شود حجت السلام خادمی در پایان اظهار کرد: اززندگی پر برکت امام حسن (ع) شاید در عصر کنونی به اخلاق و رفتار ایشان در مواجه با مسائل و مشکلات نیاز داشته باشیم.اخلاق را رعایت کنیم چه در بعد سیاسی و چه در بعد اجتماعی و فرهنگی. ]]> علمی فرهنگی Sat, 16 Dec 2017 05:33:09 GMT http://www.etelaterooz.ir//news/51478/تمام-زندگی-امام-حسن-ع-شیعیان-درس-صلح-اما-بیعت-ننمود